Det har borrats här för vattenbrunn. Jag grävde fram berget så man såg hur berget ser ut. Jag anvisade en plats med säkert 1,5 om inte 2 m djup ner till berg.
Efter 4 försök hittade borraren tillräckligt djupt, dock inte där jag anvisade. Nu blev det ca 1 m ner.
Ok inga problem än så länge.
Problemet kom när dom skulle koppla ihop slang och borrhål. PEX-slangen är inte särskilt böjlig så den sitter numer ca 60 cm från marken.
Min fråga är om det är ok eller kommer jag få problem med att brunnen fryser? Nu ville dom att jag skulle isolera men jag kommer ju inte längre ner än röret sitter högt. Dom nämnde värmematta men det anser jag vara ett misslyckat jobb när dom fick 1,5 m djup grop att börja ifrån.
Så här ser installationen ut:
Installation av vattenbrunn med PEX-slang och brunnslock synlig ovan jord i en grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
H
Bergvärme ? ser mera ut som en vattenbrunn med dom kopplingar och anslutning av EL , varför är det en böj på slangen när den kan gå rakt in på foderröret med koppling, då hade den kommit djupare ner.
 
H Hjulbent skrev:
Bergvärme ? ser mera ut som en vattenbrunn med dom kopplingar och anslutning av EL , varför är det en böj på slangen när den kan gå rakt in på foderröret med koppling, då hade den kommit djupare ner.
Haha. Får skylla på att man är fredagstrött... Då har rörkillen inte velat gräva djupare då...
 
H
60 cm under är lite kort brukar vara 1 meter, du kan fylla upp strax över kopplingen och lägga isolering för mark på tvären över 120 cm X 60 cm är skivorna ,kanske skära ur så det går att lägga runt foderröret , blir som en mössa under jord och håller kylan borta,
 
H Hjulbent skrev:
60 cm under är lite kort brukar vara 1 meter, du kan fylla upp strax över kopplingen och lägga isolering för mark på tvären över 120 cm X 60 cm är skivorna ,kanske skära ur så det går att lägga runt foderröret , blir som en mössa under jord och håller kylan borta,
Jag tänker att så grunt i marken kryper väl kylan lättare runt isoleringen?
 
H
Inte om du får ner isoleringen så den ligger ca 20 cm ovanför kopplingen, skär ur ett hål som passar foderrör och El-rör, klyv den sen mitt i och lägg ihop runt allt så ska du klara dig. Vill du så kan du kapa EL-röret och skjuta det uppåt så bara kabeln går förbi isoleringen, det går bra att kapa en bit upptill om den inte för plats.
Isoleringen kommer då att täcka 60 cm runt om foderröret, du kan lägga mera uttåt om du känner för det, tex 1 meter ut
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Inte om du får ner isoleringen så den ligger ca 20 cm ovanför kopplingen, skär ur ett hål som passar foderrör och El-rör, klyv den sen mitt i och lägg ihop runt allt så ska du klara dig. Vill du så kan du kapa EL-röret och skjuta det uppåt så bara kabeln går förbi isoleringen, det går bra att kapa en bit upptill om den inte för plats.
Isoleringen kommer då att täcka 60 cm runt om foderröret, du kan lägga mera uttåt om du känner för det, tex 1 meter ut
Ok att jag måste isolera men är det inte konstigt att dom monterar adaptern mee nedåtgående slang istället för rakt in vilket säkert hade lagt slangen minst 1 m under mark. Vet att jag är kritisk men är det inget monteringsfel att göra så?
 
H
Fel och fel , Nja det finns många sätt att montera på, pumpen ska hänga i slangen min 2 meter från botten av hålet och
wire/rostfri tråd, hänga lite lös, den ska vara säkerhet om slangen lossnar från pumpen. Det går att ändra på, blir till att gräva så djupt det nästan går för att få slangen rakt på mot röret och borra ett nytt nedanför nuvarande och flytt av kopplingen. Inget bra att ha den kvar då om pumpen ska lyftas , det gör man med en stång som gängas i topp på kopplingen och den gängan. och det får inte vara något strax ovanför, då gängan sitter nära foderröret
 
H Hjulbent skrev:
Fel och fel , Nja det finns många sätt att montera på, pumpen ska hänga i slangen min 2 meter från botten av hålet och
wire/rostfri tråd, hänga lite lös, den ska vara säkerhet om slangen lossnar från pumpen. Det går att ändra på, blir till att gräva så djupt det nästan går för att få slangen rakt på mot röret och borra ett nytt nedanför nuvarande och flytt av kopplingen. Inget bra att ha den kvar då om pumpen ska lyftas , det gör man med en stång som gängas i topp på kopplingen och den gängan. och det får inte vara något strax ovanför, då gängan sitter nära foderröret
Nu föreslår firman att vi gräver ur ordentligt, sätter adaptern längre ner (ca 1 m) lägger markisolering samt bygger ett litet isolerat hus över. Värmekabeln dom föreslår känns överkurs...
 
H
FreQa FreQa skrev:
Nu föreslår firman att vi gräver ur ordentligt,
Nu börjar det likna något, det med ett litet hus över kan vara lite så där, Nja kan du acceptera det så varför inte, men tror inte det behövs om ni kommer ner ordentligt, på dina breddgrader går inte tjälen ner så djupt lite isolering som jag sa är inte fel
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.