Jag har en altan ovanpå mitt garage med utgång från vardagsrum. Altanen är i riktigt dåligt skick. Golvet saknar ordentligt fall så vatten rinner ner genom betongen till garaget. Staketet måste bytas.

Nu slog mig tanken att istället för att lägga massa pengar på att lägga papp el liknande på garagetaket och bygga nytt staket så kanske det är smartare att bygga ett uterum för att därigenom slippa täta garagegolvet och bygga staket. Då kanske inte skillnaden i kostnad blir så galet stor.

Garaget är oisolerat, liksom garagetaket. Är det något speciellt jag bör tänka på? Inte lönt att isolera uterummet då va?

Garagetaket är ca 23 kvadrat.

Hur hade ni gjort? Hade ni tätat och satt staket el istället byggt uterum?

Nån som byggt uterum i den storleken och har nån prisuppgift? Svårt att montera byggsats själv?

Några andra tips?

Jag vill inte vara orolig för att vatten tränger in eller att det blir för lufttätt och därigenom blir fuktigt.
 
  • Altan med skadat golv och gammalt trästaket, snöfläckar och vattenpölar synliga, verktyg ligger på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med skadat staket och betongkonstruktion i dåligt skick ovanpå ett garage, omgivet av snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan säkert bli trevligt med ett uterum där. Du behöver bygglov.

Jag hade som sommarprojekt att täta en liknande betongplatta. I mitt fall var det bara ca 11 kvm. Handlade tätskikt från MIRA.
http://mira.eu.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=/Files/Files/Brochurer+SE/balkoner+se+2017.pdf

Valde systemet med 2 komp. och duk.

Sedan kan man lägga ex. klinker på. Jag lade 30 mm granit.

Underlaget var i extremt dåligt skick, fick spendera ett par dagar med betongslip för att jämna av ytan. Och jag fick gjuta nya kanter.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Rickard.
Jag hade nog kört papp+trall eller bara en terassduk. Men då tycker jag inte om inglasade altaner, särskillt inte helt oisolerade. För varmt på sommarn och för kallt annars.

Priser kommer skilja mycket mellan att bara täta och bygga uterum. Men såklart vill man ha ett uterum så är det kanske värt det.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan säkert bli trevligt med ett uterum där. Du behöver bygglov.

Jag hade som sommarprojekt att täta en liknande betongplatta. I mitt fall var det bara ca 11 kvm. Handlade tätskikt från MIRA.
[länk]

Valde systemet med 2 komp. och duk.

Sedan kan man lägga ex. klinker på. Jag lade 30 mm granit.

Underlaget var i extremt dåligt skick, fick spendera ett par dagar med betongslip för att jämna av ytan. Och jag fick gjuta nya kanter.
Ok. Håller det tätt? Var det svårt att göra arbetet själv? Vad kostade det totalt för dig?

En nackdel som avskräcker mig lite är att det inte är bra fall utan att jag måste åtgärda det så att vattnet rinner av. Jag har aldrig gjutit något tidigare så har ingen koll på hur svårt det är.
 
Redigerat:
Rickard.
Plattor som ovan föreslog hade nog blivigt riktigt snyggt, bra underlag för kolgrillen (y)
Tänkte bara nämna att inget av förslagen jag föreslog behöver lutning för att vara tätt, men det är såklart inte så bra att ställa trall i stående vatten eller så roligt att ha pölar på altan.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Plattor som ovan föreslog hade nog blivigt riktigt snyggt, bra underlag för kolgrillen (y)
Tänkte bara nämna att inget av förslagen jag föreslog behöver lutning för att vara tätt, men det är såklart inte så bra att ställa trall i stående vatten eller så roligt att ha pölar på altan.
Finns det någon terrassduk på typ 4x7 meter i ett stycke så man slipper skarvar? Vilken terrasduk rekommenderas annars som man som privatperson kan köpa.

Bad om offert hos några företag på papptak, med plåt och tätning och gjutning av fall. Fick svar från ett företag att det skulle gå på runt 50000. Vilket känns galet dyrt för ca 22 kvadrat. Då känns det mer motiverande att försöka göra det själv.
 
Vi har byggt ett uterum ovan vårt gamla garage, funkar perfekt och köpte vår-höst partier. Garaget är inte längre ett garage utan vi flyttade dit värmepumpen och byggde en stor tvättstuga.

Önskar du ett uterum så är det absolut inget att tveka på.
 
G gnuttisch skrev:
Vi har byggt ett uterum ovan vårt gamla garage, funkar perfekt och köpte vår-höst partier. Garaget är inte längre ett garage utan vi flyttade dit värmepumpen och byggde en stor tvättstuga.

Önskar du ett uterum så är det absolut inget att tveka på.
Jag hade gärna haft ett uterum, det enda negativa är priset och att behöva söka bygglov.

Får man fråga vad ert uterum gick på? Monterade ni själva? Jag hade kunna tänkt mig ett enkelt sommarrum el ev vår/höst, men inte mer avancerat än så
 
Rickard.
Terassdukarna jag pratar om är nog svåra att köpa privat och ännu svårare att lägga då dom kräver lite specialutrustning, är nog inte jättelätt att hitta någon som är villig att göra till ett rättvist pris. Googla protan terassduk för info.

Gjutning av fall har jag ingen aning om vad det kostar så jag har svårt att bedömma offerten. Är det bara lite dåligt kanske man kan ställa altan på någon strenprodukt för att bara hålla den ur vattnet. Lite fusk kanske men det kanske går. Tror en stor del av kostnaden ligger i underarbetet.
 
Snubblande in på norsk sida som hade ett system som hette til tak, tak med inbyggt fall vilket verkar väldigt smart. Enda kruxet är att det bygger för mycket på höjden och då kommer mitt i vägen för altandörr. Men nån liknande lösning fast för betongtak skall jag leta efter.

Flexitak verkar vara samma idé
 
V Villa1949 skrev:
Jag hade gärna haft ett uterum, det enda negativa är priset och att behöva söka bygglov.

Får man fråga vad ert uterum gick på? Monterade ni själva? Jag hade kunna tänkt mig ett enkelt sommarrum el ev vår/höst, men inte mer avancerat än så
Vi gjorde allt själva, även bygghandlingarna. Det hela gick som en enklare bygganmälan. Men minns inte riktigt vad det landa på. Men säg 50 kanske?
 
Om man vill slippa bygglov och istället bygga som attefallstillbyggnad kan man då bygga ett uterum på 15 kvm och sen ett skärmtak som fortsätter ut från uterummet över resten av terrassen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.