wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nog sjuttsingen har du väl en tomtkarta?
Hur skall du annars kunna söka bygglov?
nepp tyvärr har jag ingen tomtkarta men kommunen ska komma och ta ut kordinaterna för tomten nästa vecka, så i en nära framtid hoppas jag att jag får en karta.
men just nu kan jag försöka få ihop en vettig planlösning i väntan på karta, ritningar på huset m.m. så har jag iaf löst en bit av bygglovs handlingarna.
 
wildeside
en till att tycka och tänka om
3D-planritning av en lägenhet med två sovrum, badrum, tvätt och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det blev bättre storlek på sovrummet/kontoret nu och badrummet är ju fortfarande tillräckligt stort.
Fundera på om det känns trångt mellan tvättställ och toalett.

En nackdel med den placeringen av trappan är att den är precis vid ytterdörren där det lätt kan vara blött eller smutsigt, vilket inte är så trevligt när man ska passera för att komma till/från trappan.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Martin_B
wildeside wildeside skrev:
en till att tycka och tänka om
[bild]
Nu har du ritat om lite, men lyckades än en gång att göra badrummet/toaletten till genomfartsrum.
Har ni någon speciell fetisch för för att badrummet skall vara genomfartsrum eller vad är anledningen? Det går ju utmärkt att placera så inget av rummen blir genomfartsrum, genom att rita som jag beskrev igår. Då får du dessutom all VA på samma linje i anslutning till varandra = smidigt vid konstruktion av platta osv.

Jag förstår att ni kanske tycker att det inte är ett problem att toaletten är ett genomfartsrum, men man bygger ej så idag. Det ser konstigt ut och uppfattas konstigt.
Så bygger man väl enbart om absolut inget annat fungerar?
En sak om dörren i badrummet går till en bastu, men det gör den inte. Den går till tvättstugan.

Vad händer om någon står och jobbar i tvättstugan och en annan blir akut skitnödig, för att tala klarspråk? Skall man jaga ut den som står i tvättrummet och jobbar, eller skall man låsa in den där så den inte kommer ut, medan man skiter? Eller skall man sitta och skita medan där är trafik in och ut ur tvättstugan?

Vad händer om ni har gäster? Skall ni aldrig någonsin kunna använda tvättstugan till någonting, medan ni har gäster, just p.g.a risken för det ovan beskrivna, att en av gästerna måste akut på toaletten? Skall ni stå där och dividera om hur ni skall göra, vem som skall gå ut först och avsluta vad, eller vem som skall vänta in den andra...

Nä, gode gud. Du bygger ju för tusan nytt. Gör rätt från början, du har alla möjligheter! Hade förstått dig om du hade renoverat ett gammalt hus som är omöjligt att ändra på p.g.a bärande väggar eller någonting... men så är det inte nu, du har helt fria händer att bygga precis som man bör redan från början.

Ursäkta för viss irritation, men denna tråd börjar allt mer likna den där takombyggnadstråden där TS fick betala enorma summor för dåligt utfört arbete, och förlorade även i rätten, men var trots det totalt omöjlig till att mottaga tips och hjälp i forumet... men sen så slutade tråden som den gjorde också :D
 
wildeside
BirgitS BirgitS skrev:
Det blev bättre storlek på sovrummet/kontoret nu och badrummet är ju fortfarande tillräckligt stort.
Fundera på om det känns trångt mellan tvättställ och toalett.
En nackdel med den placeringen av trappan är att den är precis vid ytterdörren där det lätt kan vara blött eller smutsigt, vilket inte är så trevligt när man ska passera för att komma till/från trappan.
Utrymmet mellan toalett och tvättställ kan man laborera med så att det blir lagom.
Ja tyvärr kommer jag inte på någon bättre lösning för trappen, vill helst inte ha den i hallen.
Vi har trappen i hallen i nuvarande hus och kan inte påstå att vi känner det som något jätte problem.
 
wildeside
Martin_B Martin_B skrev:
Nu har du ritat om lite, men lyckades än en gång att göra badrummet/toaletten till genomfartsrum.
Har ni någon speciell fetisch för för att badrummet skall vara genomfartsrum eller vad är anledningen? Det går ju utmärkt att placera så inget av rummen blir genomfartsrum, genom att rita som jag beskrev igår. Då får du dessutom all VA på samma linje i anslutning till varandra = smidigt vid konstruktion av platta osv.
Jag förstår att ni kanske tycker att det inte är ett problem att toaletten är ett genomfartsrum, men man bygger ej så idag. Det ser konstigt ut och uppfattas konstigt.
Så bygger man väl enbart om absolut inget annat fungerar?
En sak om dörren i badrummet går till en bastu, men det gör den inte. Den går till tvättstugan.
Vad händer om någon står och jobbar i tvättstugan och en annan blir akut skitnödig, för att tala klarspråk? Skall man jaga ut den som står i tvättrummet och jobbar, eller skall man låsa in den där så den inte kommer ut, medan man skiter? Eller skall man sitta och skita medan där är trafik in och ut ur tvättstugan?
Vad händer om ni har gäster? Skall ni aldrig någonsin kunna använda tvättstugan till någonting, medan ni har gäster, just p.g.a risken för det ovan beskrivna, att en av gästerna måste akut på toaletten? Skall ni stå där och dividera om hur ni skall göra, vem som skall gå ut först och avsluta vad, eller vem som skall vänta in den andra...

Nä, gode gud. Du bygger ju för tusan nytt. Gör rätt från början, du har alla möjligheter! Hade förstått dig om du hade renoverat ett gammalt hus som är omöjligt att ändra på p.g.a bärande väggar eller någonting... men så är det inte nu, du har helt fria händer att bygga precis som man bör redan från början.

Ursäkta för viss irritation, men denna tråd börjar allt mer likna den där takombyggnadstråden där TS fick betala enorma summor för dåligt utfört arbete, och förlorade även i rätten, men var trots det totalt omöjlig till att mottaga tips och hjälp i forumet... men sen så slutade tråden som den gjorde också :D
Du får skälla lite på mej! Nån fetich lider jag inte av, hoppas jag iaf.
Den som blir akut skitnödig har 4 val.
Använda toaletten på övervåningen.
Använda toaletten på bottenplan även om någon är i tvättstugan
Gå ut och skita
Skita på sig
Valet är fritt
I vilket fall som helst så kommer det inte vara något jättespring i tvättstugan.
Tror det kommer bli ett större problem om någon ligger i badet när nån blir akut skitnödig.
Tanken med den senaste planlösningen är att sovrum/kontoret blev större.
Får nog leva med att dra lite fler krökar för vatten o avlopp.
Har ritat om lite till för att lugna dig lite;)
Jag lyssnar på alla förslag för att komma fram till en bra planlösning
Planritning över en våning med sovrum/kontor, badrum, tvättstuga, och kök/vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara bra att spegelvända badrummet, dels blir det då inte dörrkrock med sovrumsdörren och dels blir badrumsdörren lite mer privat då den inte syns så mycket från matbord och soffgrupp (vid en middagsbjudning kanske man inte direkt vill skylta med att man går på toa utan andra kan få tro att man hämtar något i hallen).
 
Martin_B
wildeside wildeside skrev:
Gå ut och skita, Skita på sig, Valet är fritt
Jag vet inte om det är så lyckat att middagsgäster börjar skita på sig en efter en vid middagsbordet, mitt i måltiden :D

Skämt åsido...

wildeside wildeside skrev:
Får nog leva med att dra lite fler krökar för vatten o avlopp.
Har ritat om lite till för att lugna dig lite
Ja, eller om du gör som jag förklarade igår. Så om du tittar på den senaste ritningen i inlägget som jag svarar på här, så byter du endast Sovrum/kontor mot badrummet, och justerar rumstorleken eventuellt, om det behövs. Då har du ju all VA på samma ställe, och samtliga rum har var sin separata ingång/dörr.

I övrigt såg det bra ut tycker jag, och det går ju utmärkt att ha det så här också, dock anser jag att det är bättre att byta badrum med sovrum/kontor, för det blir mer flexibelt då. Dels har du två rum med VA intill varandra, dels får du sovrummet bredvid klädkammaren, varför du även skulle kunna öppna upp mellan sovrum och klädkammare, eller delar av klädkammaren, för att göra ett litet walk-in-closet från sovrummet, om du så önskar.

Eventuella framtida ägare kan sedan även, förutom walk-in-closet, lyxa till det med dörr in till badrum, från sovrum. Lite hotellkänsla på det där och kan vara smidigt dels för nattkissande samt annat... :)

wildeside wildeside skrev:
Har ritat om lite till för att lugna dig lite;)
Du skall inte rita om för att lugna mig, du skall rita om för att resultatet skall bli bra. :)
 
wildeside
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att spegelvända badrummet, dels blir det då inte dörrkrock med sovrumsdörren och dels blir badrumsdörren lite mer privat då den inte syns så mycket från matbord och soffgrupp (vid en middagsbjudning kanske man inte direkt vill skylta med att man går på toa utan andra kan få tro att man hämtar något i hallen).
Ska ha det i å tanken när det ritas igen.
 
wildeside
Jag fatta att ni mena att bara byta plats på tvätt och bad rum för att slippa genomfart
Jag tycker att det blev bättre med ett större kontor/sovrum och lite mindre badrum som på dom senaste planlösningarna.
Jag får nog leva med att inte våtrummen hamnar vägg i vägg.
Mer kostnad/arbete för det är inget oöverkomligt och är en engångskostnad, det är bättre att hitta rätt planlösning för den kommer man att få leva med eller lägga ner mycket pengar/arbete på att ändra den efteråt.
Rummen på vänster sidan är svårt att göra bredare utan att minska på vardagsrummet för mycket.
Helst skulle jag vilja ha trappen längre in i huset för att slippa smuts och väta vid entrén men kommer inte fram till någon logisk plats.
Nä jag rita inte om bara för att lugna dej.
Alla förslag är välkomna och jag ger dom en tanke om den kan bli bra.
 
BirgitS
Nu vill du ju bara ha en fyrkantigt hus men i andra trådar tycker jag att det har blivit bra när entrén har varit som en inbyggd förstukvist utanför själva huskroppen eftersom det gör att man får skorna utanför hallen med trappan.
 
wildeside
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vill du ju bara ha en fyrkantigt hus men i andra trådar tycker jag att det har blivit bra när entrén har varit som en inbyggd förstukvist utanför själva huskroppen eftersom det gör att man får skorna utanför hallen med trappan.
Nä det är inte riktigt sant jag måste rätta mej efter vad som gick att få igenom med byggnadsnämnden och vad som får plats på tomten där jag ska bygga, jag tycker att en farstukvist är både snyggt och praktiskt men tyvärr så får den inte plats utan att jag gör huset smalare.
 
wildeside wildeside skrev:
Hoppsan, verkar som du är lite lätt retad!
Men som allvetare som du benämner dej som kanske du ska träna på läsförståelse och social kompetens.
Kan vara nyttigt även för en som vet allt! Jag brukar säga att jag är för gammal för att veta allt.
Inlägg 6
Tomtkarta kommer inte hjälpa till med planlösningen för den går inte att ändra på utan större ingrepp pga berg m.m.
Markarbeten har jag full koll på eftersom jag driver ett företag med inriktning mark entreprenad
Inlägg 12
Ja kortänden som kök och vardagsrum är placerad i är den bästa utsikten där det kommer att byggas en altan, andra kortänden är mot ett högt berg.
Den sidan som entrédörren är placerad är in mot tomten, den andra sidan är mot berget.
Huset kommer ligga så att det är berg mot två sidor och ena kort änden blir det en altan som ger en bra utsikt eftersom tomten sluttar nedåt åt det hållet.
Måste tydligen klargöra med en liten färgglad teckning så att han förstår bättre.
Fyrkant=hus
Pil=lutningsriktning på slänt.
Grå färg=berg
Ljusgrön färg=gräs
Mörkgrön färg=skog/sly
Svart färg=väg
Om det är något som du inte förstår i bilden/texten så får du gärna googla på det eller ställa en fråga.
Om nu det här hjälper dej att skapa en bra planlösning med trevlig utsikt där man tar vara på så mycket potential som möjligt så är ingen tacksammare en jag.
[bild]
Läsförståelse kan herr dig inte dej träna på ;) men bilden ger en mycket tydligare överblick tack.
Har en ide som jag kan skriva ner senare när jag har lite mer tid.

Det är alltså för trångt för att kunna tänka sig en framtida attefallstillbyggnad såsom större skärmtak över entren? Eller så som BirgitS förklarat.

Så här som menades att byta plats på badrum och tvättstuga. En fördel är också att man får ett till ledigt hörn i badrummet så det blir enklare att placera in detaljer.
Skiss av husplan med markerade förslag till omstrukturering av badrum och tvättstuga, inklusive mått och möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Läsförståelse kan herr dig inte dej träna på ;) men bilden ger en mycket tydligare överblick tack.
Har en ide som jag kan skriva ner senare när jag har lite mer tid.
Det är alltså för trångt för att kunna tänka sig en framtida attefallstillbyggnad såsom större skärmtak över entren? Eller så som BirgitS förklarat.
Så här som menades att byta plats på badrum och tvättstuga. En fördel är också att man får ett till ledigt hörn i badrummet så det blir enklare att placera in detaljer.
[bild]
Som det är just nu har jag redan fått lov att inreda övervåningen och bygga lite större en vad som byggnadsnämnden tyckte från början.
För att kunna komma runt huset om jag bygger en farstu kvist skulle jag behöva spräcka bort mer berg och höja marken utanför entré sidan vilket iof inte är något problem eftersom jag driver företag inom markentreprenad, problemet är att få medgivande av byggnadsnämnden för det.
Kan bli så att det går att få igenom om ett par år så tanken finns och kommer att tas upp vart efter med byggnadsnämnden.

Nä det det var i den här planlösningen som det föreslogs att byta plats på badrum och tvättstuga för att slippa ha badrummet som ett genomfarts rum.
Planritning av en övervåning med markerade rum för bad, tvätt, klädkammare och sovrum/kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du är välkommen att skriva ner dina förslag!
 
Martin_B
Det är svårt att bygga större åt sidorna till. Men neråt då? En källare eller souterrängvåning då? Där kan du förlägga tvättstuga, flera förråd, hobbyrum, pannrum etc.

Att spränga bort för källare borde väl inte vara så svårt att få igenom när det just är sluttningsmark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.