Korkad fråga kanske.. men får man sätta upp en sån här skylt längs en mindre landsväg, som pekar in mot vår infart? Är lite förälskad i en sån skylt. Får man isf skriva vad som på den? Vi kallar vårt ställe Lindersro då vi heter Linder i efternamn, men får man döpa stället till det och skriva det på en skylt hursomhelst?
Hoppas på att nån här har koll! :)
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Glömde ju bilden ;)
 
  • Svart oval skylt hängande på en smidesstolpe med dekorativa krusiduller, modellnamn Spira Classic.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Nu har jag inte koll på alla regler men sunt förnuft säger mig, att om du inte lägger den ute vid körbanan utan lite in på er väg så ska de nog vara ok. Men inte så att någon blandar ihop den med påbud och förbud längs lansvägen
 
Någonting i bakhuvudet säger mig att det är OK så länge det inte finns möjlighet att någon kan tolka den som en trafikskylt.
Det låter flummigt, jag vet.

Jag skulle dock inte lita på mig då jag är osäker, men fortsätter följa då det hade varit kul att höra av någon som vet helt säkert.
 
C
Är inte heller någon skyltexpert men så mycket vet jag att det formellt sett är en riktig snårskog av regler.
Är det en allmän eller enskild väg? Med eller utan väghållningsbidrag? Vems mark skall skylten stå på? Hur långt från vägen? Detaljplanerat område eller inte?
Kanske bäst att inte fundera alltför mycket ;)
 
lopec
''Oavsett om det krävs bygglov eller inte kan skyltar vid allmänna vägar kräva tillstånd enligt väglagen. Det gäller inom ett vägområde, intill ett vägområde eller inom 50 meter från ett vägområde.''

Snabb googling.


Väglag (1971:948) 43, 45-46 §§
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Nej, ni får inte sätta upp den vid landsvägen. På egen mark utanför vägområdet får ni sätta upp den, men tolkar det som att det inte är vad ni vill.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, ni får inte sätta upp den vid landsvägen. På egen mark utanför vägområdet får ni sätta upp den, men tolkar det som att det inte är vad ni vill.
Jag tolkade det som att det var deras mark och egna väg som det var tal om, men det kan likväl varit jag som missuppfattat.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vem som tolkat TS rätt är kanske inte så viktigt som vad TS eventuellt får göra. Sätts skylten rejält indraget från landsvägen på den egna sidan och på egen mark så ser jag inget problem, men då förlorar man ju också mycket av nyttan med skylten.

Titta på hur andra gjort. Skyltar som exempelvis sitter kant i kant med häck eller staket är rätt vanligt. Skyltar som likt vägskyltar sitter inom det röjda vägområdet är det däremot inte. Någonstans där är väl också gränsen för vad som är tillåtet.
 
Trafikverket kan vara ganska grinigt. Vad man inte får göra utan tillstånd är att sätta upp en skylt inom vägområdet. Hur stort vägområdet är vet man aldrig. Sätter man upp utan tillstånd kan de ta bort den, men de brukar sätta en klisterlapp och varna först.
 
Du får nog fråga berörd myndighet. I Sunne kommun finns massor med sådana, särskilt i Östra Ämterviks Socken, men det är då längs mindre vägar och grusvägar, de är kommunala, och många av gårdarna har ju dessutom välkända namn som förekommer i Selma Lagerlöfs berättelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.