Jag tänkte passa på att fråga er som verkar ha stor koll på produktmarknaden. Vi har (snart) ett kedjehus med endast elvärme samt ny varmvatten beredare. Jag tänkte försöka ta tillvara på värmen i frånluften på nåt sätt.

Finns det produkter på marknaden (liknande frånluftsvärmepump) med så pass litet effektuttag att det bara kan användas till tappvarmvattnet. Dessutom har väl frånluftsvärmepumpar hela kittet (dvs inbyggd varmvattenberedare). Det jag letar efter är väl egentligen bara ett sätt att ta till vara på värmen i frånluften och föra den till befintlig varmvattenberedare.

Finns det nåt företag som kan den applikationen?
 
  • Gilla
Oskarfk
  • Laddar…
Hur har du kommit fram till att det är just tappvattenkostnaden som skall angripas med ny teknik och investeringar?

Kostnaden för att värma tappvatten är för normalfamiljen en mycket liten del av den totala värmekostnaden. Med någon värmepump skulle du kunna spara 2/3 av detta. Jag tror dock att din investering för att göra detta blir så stor att det inte är rimligt givet besparingen.

Vill du göra något åt värmeekonomin kanske en vanlig luft/luftvärmepump kan vara ett bra komplement till elvärmen? Det finns också luf/luft-pumpar med ett avstick för att värma tappvatten, men det kräver oftast (alltid) en extra tank.
 
Det finns redan en luft/luft-värmepump och vi tänkte inte lägga ner de pengar som krävs för att konvertera till vattenburen värme.

Däremot tycker jag det känns så onödigt att bara pumpa ut varm luft ur huset.

Investeringskostnaden borde ju inte bli särskilt hög när det enda man behöver är ett litet återvinningsbatteri samt nån slags koppling till VVB. Men jag vet ju inte om det finns företag som gör såna här lösningar, eller om vvb är kompatibla för ytterligare värmekällor; det var lite därför jag undrade. Kostnaden bör ju inte vara alltför hög om det skall vara intressant över huvudtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.