Hej,

Vi har idag ett gammalt kaklat badrum som vi ska göra om och göra lite större. Jag har börjat riva ner kaklet och såg att väggen var blandat masonit, tretex och spånskiva - inga höjdarmaterial för kakel vad jag har förstått..

Frågan är hur mycket man ska ta bort innan man lägger på gips och fuktspärr? Antingen ta bort ända in till träreglarna och sätta dubbelgips (eller regla om tätare och enkelgips) eller bara sätta enkelgips ovanpå spånskivan?

Jag misstänker att det sitter råspont under masoniten och att det är reglat cc600 (har varit så i övriga delar av huset).

Nästa fråga gäller golvet som idag har klinker. En hantverkare har rekommenderat att låta det sitta och bygga upp fall, fuktspärr och nytt klinker ovanpå.. Låter inte det som det blir en väldigt hög tröskel? Vi ska flytta golvbrunn och andra avlopp också, borde det inte vara smidigast att ta bort ner till reglarna i golvet också?

Det är ett trähus, badrummet på bottenvåning och man kommer åt avloppsrör och vattenrör fint från källaren.
 
Jag hade rivit ner till reglarna och byggt upp det igen med nytt material.
Då vet du att det är ordentligt gjort och får det precis som du vill ha det.
Detta gäller både golvet och väggarna , du säger ju själv att det är enkelt att komma åt från källaren.

När jag gjorde mitt badrum iofs i lägenhet men jag reglade om (tätare och förstärkte) och satte dubbelgips.
Kanske lite hängslen och livrem men jag vill ta det säkra före det osäkra.
 
OK, tack för svaret.

Vad är att rekommedera när man gör golv? Regel-bredd och material.

Jag har sett att en del lägger golv-spånskiva och golvgips på det, och sen spacklar för fall. Finns det något "tunnare" sätt?

Och behöver spacklet ha en visst minimitjocklek?

Som planen är nu har jag tänkt ta in hantverkare för avloppsflytt, dragning av dolda vattenrör och eldragning. Kanske även flytspackling. Tror ni man reder ut det själv istället?
 
Svara det beror på hur händig man är ?

Själv är jag rörläggare så VVS-biten är ju inte så svår. Men jag låter en kakelsättare flytspackla mm. har reglat och satt gips själv.

>Men allt går det är bara fråga om tid. Man är ju sjukligt långsam i vissa moment jämfört med ett proffs. Det märkte jag när vi tapetserade jag var precis klar med sovrummet då hade han gjort hela vardagsrummet samt halva hallen.

Finns mycket matnyttigt här för information ideer.

/Patrik
 
Vad rekommenderas på väggar? Dubbelgips (limmat/skruvat?) eller kanske spånskiva + gipsskiva?

Det senare får ju fördelen att det är lättare att skruva upp krokar och annat, men är det sämre ur fukt- eller rörelse-synpunkt?
 
Hej!

Du efterfrågar ett "tunnare" alternativ. Jag bor i ett hus med begränsad takhöjd ock kommer att använda mig av ett lågbyggande alternativ. På golvspån som är lagt på regel med cc 600, monterar jag Minerit VT sk. kakelskiva. Den är endast 8 mm tjock och godkänd för användning i våtutrymme, den är till och med behandlad med fuktspårr på båda sidor. Storlek = 900x2500 kostnad ca 380 kr/st. på detta golvärmematta, flytspackel och klinker.

Vad gäller vägg har jag valt plywood och gips, som du säger betydligt bättre när det gäller att hänga något på och en fantastisk böjstyvhet.

Lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.