wildeside
Här kommer några idéer om planlösning!
Bild 1 o 2 och 3 o 4 ärsamma planlösning med och utan trapp
Översiktlig planlösningsritning av en våning utan trapp, inkluderar möbler och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad planlösning utan trapp som visar ett sovrum, badrum, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt av en planlösning med rumstorlekar, inklusive kök, kontor och badrum, utan trapp illustrerad av RoomSketcher.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av en planlösning för ett hem utan trapp, inkluderar kök, vardagsrum, badrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside wildeside skrev:
Tomtens utformning är ganska ointressant i sammanhanget består av berg och slänt där det inte redan står något hus/bod som iaf inte ska rivas.
Har ingen vettig skiss på tomten.
Finns bara en vettig plats att bygga på. storleken begränsas dels av tomtens utformning och byggnadsnämnden idioti.
Ska ha möte med bygglovshandläggaren i morgon, har ett och annat argument så jag hoppas att han kan vara lite mer medgörlig.
Eftersom det är så begränsat gör det saken än mer viktig att de som vill hjälpa till förstår läget och de faktiska begränsningarna. Inte de begränsningar som du snöat in på för det kan vara så att det är något som du inte tänkt på. En bild eller snabb skiss gör så enormt för förståelsen
 
3/4 fungerar ju inte så bra, då du måste ha ett sovrum på bottenvåningen för att uppfylla tillgänglighetskraven. Inte så kul om någon i familjen pga rörelsehinder måste sova i det rummet, och alla som bor på övervåningen måste passera igenom.
 
wildeside
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eftersom det är så begränsat gör det saken än mer viktig att de som vill hjälpa till förstår läget och de faktiska begränsningarna. Inte de begränsningar som du snöat in på för det kan vara så att det är något som du inte tänkt på. En bild eller snabb skiss gör så enormt för förståelsen
Vet inte vad det är du inte förstår med att det inte går att bygga bredare pga av berg och brant slänt.
Hur vida jag har snöat in mej eller inte så är det iaf snöfritt här och bara för att jag inte har lust att lägga energi på att rita en skiss på tomten för din nyfikenhet skull, så kan du behålla dina åsikter om mej för dej själv!
Frågan är och förblir att hitta en bra planlösning på ett hus inte bygga det större bara för att andra tycker det!
Hur som haver är det jag som betalar för det hus som ska byggas och det blir som jag bestämmer mig för att bygga.
 
wildeside
Anna_H Anna_H skrev:
3/4 fungerar ju inte så bra, då du måste ha ett sovrum på bottenvåningen för att uppfylla tillgänglighetskraven. Inte så kul om någon i familjen pga rörelsehinder måste sova i det rummet, och alla som bor på övervåningen måste passera igenom.
Det kan jag hålla med om. men nu är vi bara två personer och det kommer inte att bli fler i familjen.
Vid eventuellt rörelsehinder i framtiden får vi överväga att flytta eller bygga en hiss.
 
wildeside
Efter ett givande möte med byggnadsnämnden.
Har vi fått muntligt bygglov på att bygga en hus med innermåt 7,9X10,3 meter på 1,5 plan.
Man kan säga att jag blev lite förvånad, men man ska inte ge sej och ha bra argument och mycket tur antar jag.
Så här kommer ett nytt förslag att uttala sej om.
Ritning av enplanshus med mått, inklusive sovrum, badrum och trappa, skapat i RoomSketcher.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning av ett sovrum med måttet 18,19 kvadratmeter, inkluderar säng och trapplösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside wildeside skrev:
Så här kommer ett nytt förslag att uttala sej om.
Jag tycker att du skall börja med att byta plats på tvättstuga och badrum.
Så att den som badar/sitter på toa kan få vara ifred utan att någon springer ut och in till tvätten.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker att du skall börja med att byta plats på tvättstuga och badrum.
Så att den som badar/sitter på toa kan få vara ifred utan att någon springer ut och in till tvätten.
Din tanke är god ska överväga den för eventuella framtida ägare.
Som sagt så är vi 2 personer så det är lätt att tänka i dom banorna, vi stör inte varandra när vi är hemma eftersom det är lätt att anpassa sig när man bara är 2 personer.
 
wildeside
Kanske en ide.
3D-planritning av en lägenhet med möbler, visar kök, vardagsrum, badrum, tvätt och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
wildeside wildeside skrev:
Din tanke är god ska överväga den för eventuella framtida ägare.
Som sagt så är vi 2 personer så det är lätt att tänka i dom banorna, vi stör inte varandra när vi är hemma eftersom det är lätt att anpassa sig när man bara är 2 personer.
Var ju förstås ett litet märkligt resonemang. Finns det någon särskild anledning till att du vill ha badrummet så nära köket?

Om du gör som @KnockOnWood skriver, och byter plats på badrum och tvättstuga, så får du ett hörnbadrum samtidigt som du kan förlägga entrén till bägge rummen helt separat, och direkt åtkomligt från hallen.

Varför krångla till det med genomfartsrum? Blir ju krångligt även för er.
 
BirgitS
Eftersom en centrifug låter en del är det ju rätt bra att få den mer ljudisolerad genom att det blir två dörrar och väggar från den till soffgruppen. Det är väl inget större problem med att ha genomgång till den via badrummet för i en lägenhet har man ju tvättmaskinen i badrummet och det fungerar ju också. Man kan ju faktiskt låta bli att ta hand om tvättmaskinen den lilla stund som en annan person sitter på toa.

Undvik två dörrar i klädkammaren, det blir svårt att få till en bra lösning av den om väggytan upptas av två dörrar.

Fundera på om det är köket som gäster ska se först (som i de senaste förslagen) eller om det är vardagsrummet, dvs. fundera på om de två funktionerna ska byta plats.

Uppfyller det lilla sovrummet verkligen kraven på tillgänglighet?
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
bara för att jag inte har lust att lägga energi på att rita en skiss på tomten för din nyfikenhet skull, så kan du behålla dina åsikter om mej för dej själv!
Nog sjuttsingen har du väl en tomtkarta?
Hur skall du annars kunna söka bygglov?
 
wildeside
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har ju rätt verkar det som. Du är en ignorant fan med dålig attityd. Det tar 1 minut att rita en skiss i paint som beskriver läget. Jag menar inte att du ska bygga större men tycker att det är viktigt med förståelse om husets och tomtens egenskaper för att skapa en bra planlösning med trevlig utsikt där man tar vara på så mycket potential som möjligt.

Typ en beskrivande bild i denna stilen menar jag
[bild]
Hoppsan, verkar som du är lite lätt retad!
Men som allvetare som du benämner dej som kanske du ska träna på läsförståelse och social kompetens.
Kan vara nyttigt även för en som vet allt! Jag brukar säga att jag är för gammal för att veta allt.
Inlägg 6
Tomtkarta kommer inte hjälpa till med planlösningen för den går inte att ändra på utan större ingrepp pga berg m.m.
Markarbeten har jag full koll på eftersom jag driver ett företag med inriktning mark entreprenad
Inlägg 12
Ja kortänden som kök och vardagsrum är placerad i är den bästa utsikten där det kommer att byggas en altan, andra kortänden är mot ett högt berg.
Den sidan som entrédörren är placerad är in mot tomten, den andra sidan är mot berget.
Huset kommer ligga så att det är berg mot två sidor och ena kort änden blir det en altan som ger en bra utsikt eftersom tomten sluttar nedåt åt det hållet.
Måste tydligen klargöra med en liten färgglad teckning så att han förstår bättre.
Fyrkant=hus
Pil=lutningsriktning på slänt.
Grå färg=berg
Ljusgrön färg=gräs
Mörkgrön färg=skog/sly
Svart färg=väg
Om det är något som du inte förstår i bilden/texten så får du gärna googla på det eller ställa en fråga.
Om nu det här hjälper dej att skapa en bra planlösning med trevlig utsikt där man tar vara på så mycket potential som möjligt så är ingen tacksammare en jag.
Enklad teckning som visar planlösning, med hus, pil för lutning, berg, gräs, skog och väg.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
wildeside
Martin_B Martin_B skrev:
Var ju förstås ett litet märkligt resonemang. Finns det någon särskild anledning till att du vill ha badrummet så nära köket?
Om du gör som @KnockOnWood skriver, och byter plats på badrum och tvättstuga, så får du ett hörnbadrum samtidigt som du kan förlägga entrén till bägge rummen helt separat, och direkt åtkomligt från hallen.
Varför krångla till det med genomfartsrum? Blir ju krångligt även för er.
Ja kanske va en märklig tanke men för oss känns det inte som ett problem att ha tvättstugan innanför badrummet
Nej det finns ingen anledning till att badrummet är nära köket, blev bara så när jag rita på planlösningen.
Ända tanken är att det är enklare att dra vatten/avlopp och ventilationen för llvp när kök, bad o tvätt ligger i en linje.
 
wildeside
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom en centrifug låter en del är det ju rätt bra att få den mer ljudisolerad genom att det blir två dörrar och väggar från den till soffgruppen. Det är väl inget större problem med att ha genomgång till den via badrummet för i en lägenhet har man ju tvättmaskinen i badrummet och det fungerar ju också. Man kan ju faktiskt låta bli att ta hand om tvättmaskinen den lilla stund som en annan person sitter på toa.
Undvik två dörrar i klädkammaren, det blir svårt att få till en bra lösning av den om väggytan upptas av två dörrar.
Fundera på om det är köket som gäster ska se först (som i de senaste förslagen) eller om det är vardagsrummet, dvs. fundera på om de två funktionerna ska byta plats.
Uppfyller det lilla sovrummet verkligen kraven på tillgänglighet?
Håller med dig
På 2 personer blir det inte direkt fullbokat i kalendern för tvätttider.
Två dörrar är ingen bra ide i klädkammaren, så den lösningen raderas.
Du har kanske en poäng i att man ser vardagsrummet innan man upplever kaoset i köket. Ska rita ett förslag där kök/vardagsrum byter plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.