Hej!

Jag har en lägenhet med hyfsad standard där det är stambytt från 2010.

I nuläget står där ett badkar under fönstret, jag vill byta ut det mot duschväggar och installera en tvättmaskin.

Har hittat duschväggar som borde kunna fungera, men jag undrar med dragningen till Tvättmaskinen.

Vatten till går ju bra att dra genom fästet för duschväggen men hur gör man med röret som ska till en brunn?

Alla ledningar är utanpåliggande, se min lilla skiss på badrummet och kom gärna med tips eller förslag!

Rött: där vattenledningar är dragna från bakom Wc till badkarsblandaren.
Grönt: Eluttag
Orange: Lampa

https://www.cabinex.se/shop/product...rodukter/duschar/vikbara-duschar-envaggsdusch Duschvägg som borde funka?
 
  • Skiss över badrum med mått, badkar, toalett och tvättställ markerade, rördragningar ej synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av badrum med mått, toalett, badkar, eluttag (grönt), lampa (orange), och vattenledningar (rött).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
90x70 borde funka
 
BirgitS
B bassme skrev:
Vatten till går ju bra att dra genom fästet för duschväggen men hur gör man med röret som ska till en brunn?
Enklast är att lägga slangen i duschens golvbrunn just när man tvättar. Normalt drar man ju avloppsröret för tvättmaskinen i golvet men det kan man ju bara göra när man renoverar badrummet. Finns väl även möjlighet att ansluta tvättmaskinsavlopp till tvättställ men det blir ju ingen bra rördragning i ditt fall.

Tänk på att tvättmaskinen måste vara upphöjd eftersom den inte får stå direkt på golvet så nära duschen (elsäkerhet).
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns väl även möjlighet att ansluta tvättmaskinsavlopp till tvättställ men det blir ju ingen bra rördragning i ditt fall.
Fast jo, du kan ju dra avloppsslangen längs med väggen bakom duschkabinen, utefter hörnet, och sen till handfatets avlopp. Det enda är väl att du måste hålla koll på nivåerna, så att inte någon del av slangen hamnar för högt eller för lågt i förhållande till vad tvättmaskinen vill ha.

Förresten, var ligger golvbrunnen? Kan du byta plats på tvättmaskin och duschkabin?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
ricebridge ricebridge skrev:
Fast jo, du kan ju dra avloppsslangen längs med väggen bakom duschkabinen, utefter hörnet, och sen till handfatets avlopp.
Nu var väl tanken inte att det skulle vara en duschkabin utan duschdörrar och det går ju att dra tappvattenrören genom duschdörrarnas profiler men en avloppsrör kan nog vara för tjockt för det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var väl tanken inte att det skulle vara en duschkabin utan duschdörrar och det går ju att dra tappvattenrören genom duschdörrarnas profiler men en avloppsrör kan nog vara för tjockt för det.
Hålsåg FTW!
 
P
En enklare och billigare lösning är en fast duschvägg mot tvättmaskinen. Finns sådana i glas som spänns mellan golv och tak. Den går inte riktigt ända ner till golvet så där kan du kanske ha ditt rör från tvättmaskinen. Sen sätter du en stång tvärs över som du hänger duschdrapperiet i samt att du kan hänga tex. galgar vid tvättmaskin. Vid fönstret behöver du också ett drapperi så att det inte blir förstört. Såg ut så hos mina föräldrar och det fungerade riktigt bra.

eller en sådan här
https://www.vvsochbad.se/VVS-Duscha...-cm-frostat-glas-blanka-profiler-1005136.html
 
Redigerat:
BirgitS
ricebridge ricebridge skrev:
Hålsåg FTW!
Problemet är väl att de profilerna inte är så breda att de håller för ett så brett hål som ett avloppsrör från tvättmaskinen behöver.
 
Rita in avloppsbrunn på ritningen? Enklaste lösningen som det ser ut nu är väl att ställa tvättmaskin under fönstret och att ha duschen där tvättmaskinen är inritad?
Hur har du tänkt dig med en duschvägg mitt i fönstret?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Hur har du tänkt dig med en duschvägg mitt i fönstret?
Se den föreslagna duschväggen/dörren som TS länkar till i trådstarten.
 
Missade länken, tråkig lösning utseendemässigt tycker jag men kanske enklast ändå.
Du kan nog hitta en bit större kromat vattenrör att dra igenom väggkarmen och täta med silikon sedan ansluta avlopsslangen på den med en rostfri slangklämma. Hela rummet är ju vattensäkert. Slangen inv är ca 18mm så ett rör med 18 utv bör funka bra!
 
Ps du kan montera fästen till röret mellan tvätt o dusch på väggkaklet med bra dubbelhäftande tejp typ "mirror tape", detta ihop med hålet i duschkarmen bör sitta fast bra. Då slipper du borra i väggen.
 
Spontant säger jag, byt plats på dusch och tvättmaskin, köp två välvda duschdörrar som går att vika in, då får du plats att ta ut tvätten, behöver inte bekymra dig om avloppsröret från tvätten och så kommer fönstret kanske utanför duschen. Bara en tanke, har själv en liknande lösning i ett litet badrum.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Brunnen ligger där duschen är inritad tyvärr, vilket gör att jag inte kan byta plats på det hela.

Duschdrapperi och duschkabin är lösningarna vi ( läs flickvännen) vill undvika.

Såg lösning på att man sätter en egen duschvägg framför glasskivan enligt bild, men vårt fönster är så stort så det kommer nog bara se märkligt ut.

https://www.daderman.se/wp-content/uploads/2017/06/lyxigt-badrum-med-bastu-247308.jpg

Avloppsröret vill jag dra som några av er säger runt det hela, till handfatet vore ju toppen men är det verkligen tillåtet? Sedan känns det väl sådär att ha ett så stort rör som dras utanpåliggande hela vägen runt? Någon som kan rör som vet om det går att omvandla till mindre rör eller är det helt uteslutet för mängden vatten?

Många frågor som jag grubblar över..

Hade en firma över och fick offert på 14.500 för arbetet med nya rör, demontering och installation av dusch,kommod,tvättmaskin. Känns ändå rimligt?

Det tråkiga är att det kändes som att jag fick planera allt då jag hade velat ha hans hjälp med vad som blir bäst.
 
  • Badrumshörna med kakelväggar, toalettpappershållare och en handdukshängare med spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrums hörn med vit handfat, toalett och radiator; synliga rör och spegel reflektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett badrum med vit kakel, ett badkar och ovanför ett litet frostat fönster, handdukskrok på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med handfat och spegel, kaklade väggar och handdukshängare, reflektion av ett större fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kaklad badrumshörna med badkar, dusch, frostat fönster och hygienprodukter på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uj, där var ju så trångt så man får gå ut när man ska byta åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.