Jag har för mig att jag har sett en sida duschkabin med tak och fläktutsug direkt ut till utomhusluften, men nu hittar jag inte den längre, trots ihärdiga sökningar på nätet. Frågan är om jag hallucinerat eller om någon här känner till en sådan skapelse?

Om det inte finns, finns det några praktiska nackdelar med att låta tillverka en sådan takhuv? Själv tycker jag det vore bättre att föra bort fukten så direkt som möjligt...
 
Hej. 7 år senare men jag prövar.. jag är intresserad och funderar på exakt samma sak. Hittade du någon lösning? Finns det färdiga lösningar med tak kopplat till utsug eller behöver man tillverka en själv? Är det ens en bra idé? Så många frågor..
 
BirgitS
Man vill väl att även lukter från toaletten ska vädras ut så fort som möjligt.
 
Finns det inget ventilationssystem i övrigt att ta hänsyn till så är det väl bara att installera en fläkt med fuktsensor?

Jag har det så själv i mitt 70-talshus med självdrag, en sitter rakt över en dusch i tvättstugan, och en sitter två meter ifrån badkaret i badrummet. Båda går igång rätt fort efter man börjat hälla ut varmvatten i avloppet .. :)

Jag tänker att det finns en motsättning mellan att man vill ha duschkabinen så tät som möjligt, och nödvändigheten att ha tilluft för utsuget .. Om du inte tänker dig något liknande en köksfläkt, men jag kan ju inte riktigt se syftet med det ...
 
Hej! Tack för svar!

@BirgitS, Man kan väl ha två fläktar?
@Dan_Johansson, Poängen skulle vara att verkligen, verkligen få ut all ånga från duschen ut ur huset. I mitt fall handlar det om att kabinen ska stå i ett Dala-härbre med nakna timmerväggar och timmerinnertak och då vill jag verkligen leda ut så mycket fukt det bara går. Så jag tänker mig ett tak på duschkabinen med ett hål i mitten kopplat till ett rör ut genom väggen. Men du menar att det räcker att placera en fuktsensorfläkt ovanför kabinen. Och eventuellt ha ett slutet tak ovanpå kabinen också? Som det här t.ex: https://www.inredningsvaruhuset.se/...6566-macro-tak-till-duschkabin-flow-semi.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.