Vi har köpt ett tjusigt hus från 60-talet. Det är byggt i sutteräng med halva huset på en källare som i sin tur är insprängd mellan berg.

Nu visar det sig att det är helt impregnerat av mögel. Vi kände till att det hade varit några mindre fuktskador, vid en takkupa och ett fönster och fukt vid garageporten. Men på övre plan (i delen som ej ligger över källare) så har fuktmätningar gjorts som inte visar på något fukt, nästan alla fönster har bytts och vi fick verkligen känslan av att huset var välskött, en enda ägare.

Vi känner alltså ingen lukt i huset utan det är så fort man kommer ut från huset som man inser att det stinker. Det luktar om folk som har hälsat på några timmar. Så fort vi insåg hur illa det var utrymde vi huset och bor på annan plats tillfälligt. Med tanke på att vi ändå hade tänkt göra en del renoveringar av huset börjar jag fundera på om vi kanske skulle riva allt organiskt men bygga ett nytt hus på den befintliga grunden.

Är detta vansinne? Hur lång hållbarhet har betong, den är ju gjuten mot berg i flera håll och är vackert placerad på tomten tillsammans med stödmurar mm, inga sättningar. Vi kan använda originalritningarna med vissa ändringar för högra krav på isolering osv.

Hur skulle vi gå tillväga, min spontana tanke är att riva hela plan 1, isolera grunden som är utan källaren, gjuta in golvvärme och gjuta en helt ny "platta" och ställa ett nytt hus på den nya "plattan".

Är det någon som har gjort något liknande?
 
wildeside
Har ni lite bilder av den befintliga grunden?
 
wildeside wildeside skrev:
Har ni lite bilder av den befintliga grunden?
Nej tyvärr har jag inte bilder alls just nu. Men den är gjuten i betong och alla innerväggar är gjutna i betong. T o m trappan upp från källaren är gjuten. Den består av ca 6 olika rum plus en del stödmurar mot berget. Ett av rummen är byggd mot berget och där finns nuvarande oljetank. Är det något speciellt du undrar över med grunden?
 
wildeside
Ja eventuella problem med vatten in i källaren i framtiden.
 
wildeside wildeside skrev:
Ja eventuella problem med vatten in i källaren i framtiden.
Det torde inte förändras av att huset byggs om, eller hur menar du? Att fukt kan påverka grundens livslängd?

Det finns viss fukt i källaren idag men eftersom den inte har några "organiska" rum utan bara pannrum och förråd mm så känns det inte som ett problem. 60 år gamla trätrallar ligger på golvet utan att ha tagit skada. Det finns idag problem med vatten som läcker ner från en altan (också i betong) till ytterväggen i källaren, den altanen måste tätas igen och avrinningen måste kontrolleras tätare än tidiga ägare har gjort oavsett. Huset står i en sluttning så belastning av vatten är liten, det lutar utåt åt tre håll men behöver dräneras ovanför huset där marken sluttar lite uppåt.
 
Grunden som sådan har säkert hållfasthet som duger. Men frågan är hur den är inblandad i det pågående mögelangreppet.

Du beskriver en grund som står mot berg. Det är en klassisk problemkonstruktion. Vatten leds in via berget.

Om dina mögelproblem beror på grunden, så är det ju inte så lämpligt att behålla just grunden.

Så jag tror att du skulle behöva utreda rätt djupt om orsakerna till mögelproblemen. Och sedan kanske det visar sig finnas bra enkla (men alltid dyra) åtgärder som fixar problemet. Men det kan ju också visa sig att grunden är det sista du skall ha kvar. Kankse tom. skulle gå att lösa genom att lyfta huset, riva grunden, spränga bort lite mer berg, bygga ny grund och sätta tillbaka huset. Sådant görs, även om det inte är jättevanligt.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Grunden som sådan har säkert hållfasthet som duger. Men frågan är hur den är inblandad i det pågående mögelangreppet.

Du beskriver en grund som står mot berg. Det är en klassisk problemkonstruktion. Vatten leds in via berget.

Om dina mögelproblem beror på grunden, så är det ju inte så lämpligt att behålla just grunden.

Så jag tror att du skulle behöva utreda rätt djupt om orsakerna till mögelproblemen. Och sedan kanske det visar sig finnas bra enkla (men alltid dyra) åtgärder som fixar problemet. Men det kan ju också visa sig att grunden är det sista du skall ha kvar. Kankse tom. skulle gå att lösa genom att lyfta huset, riva grunden, spränga bort lite mer berg, bygga ny grund och sätta tillbaka huset. Sådant görs, även om det inte är jättevanligt.
H hempularen skrev:
Grunden som sådan har säkert hållfasthet som duger. Men frågan är hur den är inblandad i det pågående mögelangreppet.

Du beskriver en grund som står mot berg. Det är en klassisk problemkonstruktion. Vatten leds in via berget.

Om dina mögelproblem beror på grunden, så är det ju inte så lämpligt att behålla just grunden.

Så jag tror att du skulle behöva utreda rätt djupt om orsakerna till mögelproblemen. Och sedan kanske det visar sig finnas bra enkla (men alltid dyra) åtgärder som fixar problemet. Men det kan ju också visa sig att grunden är det sista du skall ha kvar. Kankse tom. skulle gå att lösa genom att lyfta huset, riva grunden, spränga bort lite mer berg, bygga ny grund och sätta tillbaka huset. Sådant görs, även om det inte är jättevanligt.
H hempularen skrev:
Grunden som sådan har säkert hållfasthet som duger. Men frågan är hur den är inblandad i det pågående mögelangreppet.

Du beskriver en grund som står mot berg. Det är en klassisk problemkonstruktion. Vatten leds in via berget.

Om dina mögelproblem beror på grunden, så är det ju inte så lämpligt att behålla just grunden.

Så jag tror att du skulle behöva utreda rätt djupt om orsakerna till mögelproblemen. Och sedan kanske det visar sig finnas bra enkla (men alltid dyra) åtgärder som fixar problemet. Men det kan ju också visa sig att grunden är det sista du skall ha kvar. Kankse tom. skulle gå att lösa genom att lyfta huset, riva grunden, spränga bort lite mer berg, bygga ny grund och sätta tillbaka huset. Sådant görs, även om det inte är jättevanligt.

Aha, tack, nu förstår jag vad ni menade! Ja, så kanske det kan vara men jag bara inte riktigt förstå hur fukten skulle kunna vandra så mycket uppåt. Alltså även om det hade runnit vatten i källaren, hade den letat sig upp genom betongen då och in i det organiska materialet? Är det det som är problemet med fuktiga källare? Jag hade någon föreställning om att källare förr aldrig innehöll organiskt material för att de skulle tåla att vara lite fuktiga. I flera olika rum i källaren finns förvaringshyllor som inte har några tecken på mögel.

Om jag jämför med det hus som vi bor i nu så där det var riktigt fuktigt i källaren innan vi dränerade, där var ju huset alltid torrt.

Vi bor inte i huset men har kontaktat en besiktningsman som tar mögel på stort allvar och som jag har haft kontakt med sen tidigare och han är mycket noggrann. Så vi får förhoppningsvis svar av honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.