Hej! Jag håller på att bygga ett garage på ca 65 kvm inneryta. Väggarna är byggda i 195x45 reglar. Sen har jag ramtakstolar med 38 gr lutning för att få en rymlig vind ovan garaget.

Väggarna tänkte jag isolera 195 mm + 45 mm installationsskikt. Bjälklaget ovan är i 220x45 mm reglar.

Nu till min fundering. Det kanske inte rimmar med 220 mm isolering i tak och 195+45 mm i väggarna. Hur tjockt ska takisoleringen vara? Jag har funderat på att lägga 45x45 reglar som glespanel under bjälklaget och isolera däremellan som ett installationsskikt. I så fall blir det 220+45=265 mm i taket. Är det för lite?

Min plan är att ha garaget i stort sett fullt uppvärmt (tänkte köpa en luft-luft värmepump) och att använda det ganska mycket.

Tack på förhand för hjälp.

Nicklas
 
http://www.energiberakning.se

Där kan du göra lite beräkningar och se hur mkt du sparar på att isolera mera.

Spontant låter det som att du bör ha mer isolering än planerat. Då det inte heller blir perfekt passform mot takstolarna, med en del glipor som följd.
Men din 45:a innanför diffplasten gör en hel del då den bryter köldbryggan en del.

Jag hade siktat på iaf 400mm (gärna lite till) och gärna en pappersklädd isolering överst som minskar konvektion och påtvingad konvektion från vind (från vind är det endast risk för om man har takfotsventilation och/eller lätt underlagstak)
 
  • Gilla
NicklasWall
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Jag ska lägga spångolv på hela vindsgolvet. Då kanske det inte behövs pappersklädd isolering?
 
Precis spånet ersätter med råge pappen ur konvektions hänseende.

Prova labba lite med sidan jag länkade ovan så ser du exakt hur många watt som kommer behövas för att värma upp garaget samt beräknad årsförbrukning.
Val av värmekälla påverkar också en del, värmepump eller gratis ved tex. Gör att det kan ta väldigt lång tid att tjäna in överdriven mängd isolering.

Ett väl isolerat bygge håller även kvar värmen längre ifall värmesystemet havererar.
 
  • Gilla
NicklasWall
  • Laddar…
Jag tycker att 220 i taket är väl tilltaget. 45 gles + iso inunder är en utmärkt idé, om det behövs mer.

Hur mkt som behövs beror ju på var i landet det är. Stor skillnad mellan norr och söder i klimat.

Sedan vill jag påstå att om det är ett garage (dubbelgarage antar jag?) med en stor el två vanliga garageportar så finns det ingen anledning att överdriva. Garageportar är inte särdeles lysande på att hålla värmen. Särskilt inte eftersom det alltid finns mer el mindre glipor i den typen av portar. Om jag överdriver en smula så är det som ett el två stora hål i väggen. Då hjälper det inte hur välisolerat resten är.

Om det ska användas som garage så är det mkt viktigare med ventilationslösningen för att spara energi. Två st 1,5-tons snömonster som ska in i ett fulluppvärmt garage genererar extremt mkt fukt som måste tas hand om.

Beroende på vad vinden/loftet ska användas till, så kan det kanske vara en god idé att isolera det också? Är inte fel att ha ett frostfritt och hyfsat torrt utrymme.
 
  • Gilla
NicklasWall och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar Oldboy. Jag bor i södra Dalarna. Jag har tittat på portar och de verkar ju, som sagt, klent isolerade. Mitt porthål är lite större än standard så en port kostar då kring 20 000 kr. Och då är det bara 4 cm isolering. Därför tänkte jag bygga egen port med mer isolering. Slagport. Ja det är ju en tanke att isolera vinden. I så fall borde det väl räcka med 220 mm i bjälklaget.
 
Rickard.
Vet inte om det är aktuellt men tänkte i varje fall nämna att det finns vanliga portar som är 60mm och just dom råkar också ha något bättre tätningar än många andra. Utan att göra reklam ;)

Sen så tycker jag 220 med 45 förskjutet låter väl tillräckligt, jag isolerade mitt garage med 300 men inte lika tät lösning pga hur vinden ser ut. Och jag bor cirkus 60 mil norröver.
 
Redigerat:
N NicklasWall skrev:
Ja det är ju en tanke att isolera vinden. I så fall borde det väl räcka med 220 mm i bjälklaget.
Japp!

Har själv ett garage/verkstad om 66 m2, med 175 x 50 mellanbjälklag där jag funderar på att isolera loftet med 10 - 12 cm. Då räcker 170 mm isolering i mellanbjälklaget, (här i söder). Dessutom är tanken att inte ha det fulluppvärmt, utan bara dra upp värmen när man är där och jobbar. Annars 12 - 15 C i verkstaden och 5 - 10 C i garaget.
 
Apropå fukten i garaget så tror jag för min del att en luftavfuktare är ett måste.
 
Tack för svaren. Jag lutar nog mot att lägga 45 gles m isolering förutom de 220 mm i bjälklaget. Framöver skulle jag kunna isolera vinden och ha frostfritt där.
 
  • Gilla
unXi
  • Laddar…
Om du ska isolera vinden så är ju isoleringen i bjälklaget till ingen nytta.
Fundera alltså ut först var du vill isolera.

Om du ska ha 45reglar med isolering emellan så hamnar de väl på cc600mm??
Det betyder att du måste köra 120cm bred gips? Eller lägga på andra ledden.
Normalt används 28x70 som gles på cc300mm.
Vid cc300mm kan du köra 90cm bred gips. Lite smidigare att jobba med.
(Sjukt jobbigt att isolera uppåt också. )

Kolla om någon i din närhet sprutar lösull. Brukar inte bli dyrare att få det sprutat på plats mot att köpa på byggmax.

//AA
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.