Hej!

Det är ju säkert fler än jag som råkat ut för envisa väggar när man ska ta upp hål för något (i mitt fall genomgång för luftvärmepump)..

Total tjocklek på väggen 28,5 cm, och konstruktion inifrån och ut:
Väggbeklädnad (skiva med låssasträmönster) 4mm
24 mm liggande plankvägg
45-46 mm luftspalt
wellpapp-liknande fast bara ett skikt (den tidens fuktspärr ?)
45-46 mm stående plank/regel (misstänker en till plankvägg eftersom början av nästa planka/regel syntes i sidled)
14mm porös skiva (kan vara del av vindskyddet utifrån)
tjärpapp 2-3 mm
35 mm plank
dubbelt tjärpapp (troligtvis just över en skarv) 2-3mm (*2)
24 mm plank, mest troligt den gamla ytterväggen
45-50mm mineralull el liknande (tilläggsisolering)
tjärpapp 2-3 mm
17mm ytterpanel bottenbräda
22mm ytterpanel lockbräda

Isoleringen före tilläggsisolering borde vara spån, som jag inte hittade någonstans i hålet jag tog upp (tyder på att jag träffade på en regel).. Kanske en ovanligt envis vägg, men det betyder ju också att man inte behöver vara rädd för att ta upp ett hål eller två..

Är det här en "helt normal" konstruktion av ett 30-talshus (byggt -36) ?

/PeO
 
Jösses.....

Vårt hus från 1938 har väggar som är typ 15 cm. Inifrån och ut:

Tretex, masonit eller puts på nät och vass beroende på vilket rum det är
Stående 2 tum spontad plank
vindpapp
1 tum reglar i rutnät med sågspån
Vindpapp
Liggande spontad 1/2 tum (billigt virke)
Vindpapp
Stående panel knappt en tum
Lockläkt

Det går alldeles utmärkt att göra hål i det med tigersåg. Som vanligt om man gör stora breda hål, måste de ju balkas av, men annars inga problem.

:) pinebar
 
Ytterväggarna i vårt hus byggt -42 ser ut som följer innifrån och ut. 1/2" tretex, 2" stående, 2" liggande, papp, cirka 40mm kalkputs. En sådan vägg har enligt uppgift ett U-värde på ungefär 1. Som ett riktigt bra modernt fönster alltså...
 
Eld skrev:
Ytterväggarna i vårt hus byggt -42 ser ut som följer innifrån och ut. 1/2" tretex, 2" stående, 2" liggande, papp, cirka 40mm kalkputs. En sådan vägg har enligt uppgift ett U-värde på ungefär 1. Som ett riktigt bra modernt fönster alltså...
Om du är nöjd över att din vägg isolerar lika bra som ett bra fönster, så tror jag du är lite snett på det. En vägg bör vara betydligt bättre än ett fönster, oavsett fönstrets kvalite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.