Vi ska köpa ett lidingö-kök från IKEA. Jag vill till detta kök ha bästa möjliga luck- & låddämpare samt automatiskt stängning på lådor. De ska dras in snabbt, effektivt och tyst. I tidigare trådar har jag hört att man kan köpa betydligt bättre från Blum, men jag har några frågor ni kanske kan hjälpa mig med.

Här kommer frågorna:
1. Är blum det bästa och enklaste?
2. Vad är det jag ska ha till lådorna?
3. Vad är det jag ska ha till luckorna?
4. Hur många behövs per låda/lucka
5. Är de enkla att montera och passar de IKEAs kök eller måste man hålla på och borra och dona?
6. Vart köper jag billigt och enkelt dessa produkter?

Fyll gärna i om jag missat viktig information eller om ni har nyttiga tips eller info.

Tack på förhand
/ Spix

 
1. Ikeas är väl från Blum?!
2. Rationell låddämpare, 2-pack, vet ej pris
3. Rationell dörrdämpare, 6-pack 99:-
4. 1 par/låda. 1 på liten lucka, 2 på stora luckor.
5. Låddämparna är superenkla att montera men till luckorna måste du borra och skruva lite.
6. På Ikea.
 
IKEAs låddämpare är lättmonterade och jag tycker att de fungerar riktigt bra.
Låddämparna har jag för mig kostar 69 kr paret.
Indragningen av lådorna är redan inbyggd i lådmekanismen.

IKEAs luckdämparna tycker jag känns lite så där. Klart bättre än att vara utan men köpte även ett par Blum och de dämpar bättre/mjukare. Känns som om man kan smälla igen dörrarna hårdare med Blum, hur ofta man nu gör det...
Vet dock inte om Blum är värd prisskilnaden.
Sen finns det ju även Salice Smove luckdämpare men de har jag inte provat.
Monteringen av luckdämparna genomförs enklast antingen genom att använda medföljande beslag eller att man borrar in dem med ett 10mm hål i stommen.
 
T
Den här dörrdämparen är mycket bättre än Ikeas variant, även den är från Blum:

312736_X_2006-06-29_105018_873.jpg

Finns på Clas Ohlson för 59 kr 2-pack. Om du har en Kvikbutik i närheten så har dom också den för 25 kr st. Kan också borras in i mallen om man vill att den ska synas mindre.

Sen finns det ännu en variant man kan sätta i gångjärnet:

60600080.jpg

Lite dyrare och enligt mig fungerar den sämre än den förstnämnda varianten.
 
Men ingen av dessa ger väl självstängande lådor? Finns den funktionen hos IKEA? Kan tänka mig att det är lite bökigt att eftermontera, om det ens går.
 
Konsulten skrev:
Men ingen av dessa ger väl självstängande lådor? Finns den funktionen hos IKEA? Kan tänka mig att det är lite bökigt att eftermontera, om det ens går.
Ingen av de som visas på bild ovan har den funktionen, de är för luckor men självstängarna för lådor nämns i text i andra inlägg ovan.

Ikea har en form av självstängare/dämpare för lådor. Dessa kan antingen eftermonteras på Ikeas senaste modell av låd-system alternativt så köper man nya kit med dämparen inkluderad, för varje låda.

Alltså inga problem att eftermontera, om man har rätt typ av låd-järn.
 
ginnfilt skrev:
Ingen av de som visas på bild ovan har den funktionen, de är för luckor men självstängarna för lådor nämns i text i andra inlägg ovan.

Ikea har en form av självstängare/dämpare för lådor. Dessa kan antingen eftermonteras på Ikeas senaste modell av låd-system alternativt så köper man nya kit med dämparen inkluderad, för varje låda.

Alltså inga problem att eftermontera, om man har rätt typ av låd-järn.
Blir lite rörigt i skallen på mig nu. Dämpare och stängare är väl helt olika saker? Dämparen förstår jag är lätt att eftermontera, men stängaren? Kräver inte den att man byter ut hela glidskenan (för där är väl någon fjäderhistoria som hugger tag i lådan och drar in den)?
 

Jag vill ha bättre dörrdämpare än de man får på ikea.
Då faller typen den man sätter på gångjärnen väl i smaken...

Då är det väl dessa man ska ha
http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=60600080

Behöver man andra gångjärn då också? Eller är det något annat man ska ha också?

Tacksam för svar.
Man blir lite förvillad.
 
Konsulten skrev:
Blir lite rörigt i skallen på mig nu. Dämpare och stängare är väl helt olika saker? Dämparen förstår jag är lätt att eftermontera, men stängaren? Kräver inte den att man byter ut hela glidskenan (för där är väl någon fjäderhistoria som hugger tag i lådan och drar in den)?
Ja, dämpare (de som visats på bild i denna tråd) och stängare (för lådor) är skilda saker om man pratar om både luckor och lådsystem.

Dämparna för luckor ska inte användas för lådsystem.

När det gäller lådsystem så är dämparen och självstängaren (som drar in lådan den sista biten, tyst och mjukt) en och samma enhet. Här gäller då det som jag skrev innan; denna enhet kan man enkelt eftermontera på Ikeas senaste typ av glidskena. Alternativet är alltså att köpa (från t ex Ikea, lär bli billigast) glidskena med stäng- och dämpenheten redan monterad.

Skillnaden mellan Ikeas lösning och Blums dito är att Blums stäng och dämp är helt integrerad i glidskenans kabinett medan Ikeas lösning sitter synlig bakom/efter glidskenan inne i skåpet.

 
FarbrorMartin skrev:
Då är det väl dessa man ska ha
[länk]
Behöver man andra gångjärn då också? Eller är det något annat man ska ha också?
Ja, det är rätt produkt. Går också att köpa på t ex Kvik, både med och utan gångjärn.

Om du behöver andra gångjärn beror helt på dem som du har, om dämparen går att montera. Som Fredrik.e skrev i inlägget innan ditt så funkar de inte med Ikeas gångjärn, däremot med t ex Kvik och Epoq.
 
Det verkar fortfarande finnas vissa oklarheter kring låddämparna;
IKEAs lådor har självstängningen inbyggd i glidskenan.
Låddämparen som man köper till är just det, en dämpare.
Låddämparen kostar 69kr/paret och det krävs ett par per låda.
För att se om man har en kompatibel glidskena så ska det finnas två fyrkantiga hål längst in på glidskenan som är skruvad i skåpstommen.
 
Tack så mycket för hjälpen.
Om vi struntar i luckorna ett tag och fokuserar på lådorna. Stämer det då att IKEAs lådstängare är riktigt bra? Stämmer det också att lådstägarna innehåller dämpare eller köper man stängare och dämpare separat?
 
En annan fråga...
Vilka gångjärn är rätt till Ikeaskåp och dörrar.

Jag tänkte köra me dessa...
http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=60600080

Då måste jag ha nya gångjärn också. Vilka av BLUM gångjärnen 107 graders öppningsvinkel är det jag ska ha.
Heltäckande, halvtäckande eller innanförliggande.

Jag har mina aningar men jag vill höra vad ni tycker
 
Nu har jag fått hem mina gångjärn, monteringsplatta och dämpare ifrån Theofils.
Dock följde de inte med några skruvar till att fästa gångjärnen i skåpdörrarna.

På IKEAa gångjärn fanns det en finurlig låsanordning som gjorde att man inte behövde skruvar...

Är det någon som kan upplysna mig om hur lång skruven ska vara? Den får inte vara så lång. För att annars så tittar den ut på framsidan av dörren. Och den måste
vara tillräcklig tjock för att bita i i dörrens förborrade hål.

Jag har varit och tittat på ClasOhlsons, Silvan, och Coop byggmarkand utan att hitta skruvar som skulle kunna passa.

Någon vänlig skäl som kan upplysa mig?

Mvh
/Martin
 
Efter lite sökande verkar det vara något hitåt jag ska ha
http://www.thuressontrading.com/productcatalogue.php?script=prodcat&id=263&itemid=187

Visst, jag skulle kunna beställa det därifrån. Men jag har ingen lust att vänta.
Så vet någon vart jag kan handla sån skruv? Som sagt. Jag har varit runt på
Clas Ohlsons, Silvan och Coop utan resultat.
Bor i Västerås så det finns ju flera byggvaruhus. Men att åka runt till alla har jag varken lust eller viljan att lägga ner tid på att göra.

Något säkert tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.