Byggström under byggnadstiden kan gå loss på en del. Vi betalade runt 2000 kr i månaden.

Vi byggde förra året och fick betala 300 tusen för markarbetet, i de priset ingår inte plattan.

Som referens: vi fick betala 25 tusen för elen till vår garage Det var 6 vanliga takarmaturer, några eluttag och en elcentral. Elen till en hel villa lär förmodligen gå på bra mycket mer än 100 papp.
 
Hej,

Vi har precis dragit igång med vårat lösvirkeshus, 270 kvm inkl vidbyggt dubbelgarage.
Du kan se budget här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nybygge-loesvirke-1-plan-i-vinkel.330254/


Jag kan inte se några markarbeten. Om du har en väldigt lättgrävd tomt så kanske du klarar det på 20-30h grävning 'a 800-900:-/h som vi gjorde med återfyllning etc. (vi grävde dock själva så betalade bara en mindre summa för "hyra" av grävmaskin).
Materialet för allt runt grunden (dagvattenrör, dränrör, inkommande el, brunnar etc) gick för oss på ca 25'000 bara det.
Grundpaket (kantbalkar, isolering och armering inkl villabyglar) för 270 kvm platta gick på 95'000.
Trots att vi bara fyllde 35-40 cm gick krossprodukter och makadam på lite över 50'000.

Det är möjligt att ni klarar er på 125'000, men det blir tajt med tanke på allt runtomkring tror jag, även om er platta är 1/3 av vår.

Vårt bygglov kostade ca 15'000 så vet inte varför det är så dyrt i vissa kommuner enl svar i tråden.
 
S Shiraz skrev:
För att jag inte egentligen inte hade tid att svara men ändå vill hjälpa till...
Ber om ursäkt, var själv stressad och det var onödig kommentar.
 
  • Gilla
Tobban999 och 1 till
  • Laddar…
H HannaDalarna skrev:
Summan för tillval är egentligen bara något jag skrev i, för jag antar att priset för "byggsatsen" kan sticka iväg rätt rejält om exempelvis ändrar layout i köket, väljer andra innedörrar, osv.
Vad är det man betalar till vägförening och vad kan det gå på?

Tack för svar :)
Vägförening har jag inte koll på, men det hade du fått från annat håll såg jag.

Har ni helt bestämt er för fiskarheden (kanske är det som ligger närmst iofs). När vi byggde tyckte jag att det var enklare att deala med de som inte är så stora.

Vi köpte t ex en hel del själva och fick ändå ganska bra avdrag på grundpriset. Har man ork att lägga lite energi så kan man fixa bra priser på mycket. Vitvaror t ex fick vi bättre än det som skulle ingått och det rymdes inom avdraget som gjordes.

Finns många sätt att få ner priset men det gäller att spara på rätt saker.
 
H HannaDalarna skrev:
Hej,
Jag och sambon har börjat planera för att bygga nytt hus och har en tomt på g.
Men innan vi ansöker om lån vill gärna ha en bra budget att utgå från som vi också vill kunna hålla, men s*atan va det är svårt att få till en budget, när man har noll erfarenhet.
Har kommit så här långt hittills, ni med erfarenhet, verkar den logisk och genomförbar?
Kan också nämna att vi förutom att gjuta platan och tapetsering/målning vill göra så lite som möjligt själva.

Tomt & Anslutningar
Pris för tomt 160,000
Anslutningsavgift för vatten & avlopp 150,000
Anslutningsavgift för el, fjärrvärme & fiber 100,000
Betongplatta 125,000

Villabyggsatsen
Villabyggsats/material 1,200,600 (Talltitan från fiskarheden)
Budget för tillvals produkter 588,400

Hantverksarbete

Snickeri - stomresning 150,000
Snickeri - Utvändig komplettering 100,000
Snickeri - Klart för rördragning 200,000
Snickeri - Färdigställning av snickeri 200,000
VVS 250,000
El 100,000

Administration

Lagfartskostnad 3,000
Pantbrev 7,0000
Bygglov 22,000
Försäkringar 15,000
Besiktning 8,000
Kontrollansvarig 15,000
Planavgift 27,000
Nybyggnadskarta 7,000
Utsättning 9,000

Totalt 3,500,000

Tack på förhand
/Förvirrad dalkulla
Slutkalkylen på priset kan nog stämma rätt bra om ni inte skall göra något själv. Talade själv med fiskarheden förr då jag går i byggplaner själv. Tog då upp slutpris med dem och de sa att börjar man från 0, dvs utan tomt och alla anslutningsavgifter m.m så brukar slutpriset hamna omkring 3 x deras pris för ”huset”.
 
Appendix Appendix skrev:
600.000 i österåker. varit omskrivet i media.
Hur då? Byggde i Österåker för drygt tre år sen, kostade c:a 150 000 kr.
 
I icho skrev:
Håller med dig till stor del. Vi byggde med FH för två år sedan. Snickeriarbetena är fasta priser som FH ger.

El tror jag du får räkna med lite mer, men absolut inte så mycket som 300k om du nöjer dig med ”normal standard”. Beror ju helt på vilka tillval man gör. Vi hade 63 takspottar och 26 fönsterspottar. Dessa räknar man ca 1500-2000kr/st på så där kan det dra iväg. En massa uttag är ju småpengar i sammanhanget.
Är spottar så dyra???!!
 
Ja, men det inkluderar arbete med montering och rördragning....
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Iofs betalade vi nog bara 1000kr, per spot. Men det är nog väldigt olika.... så allt mellan 1-2000kr är nog rimligt. Vi betalade även 550kr per eluttag, och 700kr för fönsterspottar.

Har en lista med priser om du vill ha för att kika lite. PM mig så kan jag skicka isf. :)
 
Hörde om någon som byggde där varje extra eluttag kostade 2500:- fastpris
 
V vanpire skrev:
Hur då? Byggde i Österåker för drygt tre år sen, kostade c:a 150 000 kr.
Det är ju vad stugområdesboende får betala.
Men verkar vara 120-2000 om man tittar på kommners taxor generellt

Så då kan man ju undra vilka andra saker som ingåt i den större summan.
 
Hej,

Då jag tänker mig att du bygger i liten kommun i Dalarna är entrepenadpriserna lägre. De flesta refererar ofta till priserna i mina trakter Uppsala/Stockholm.

De enda som verkligen fattas är grovplanering. För oss blev platta och grovplanering(inkl utplaning och uppfyllnad av tomt) ca 400 000. Utan sprängning och pålning. Men det är högre än de flesta

Tillval är omöjligt att veta. KA 7500 till, räntorna så klarar vi oss på ca 30000 och vårt hus är klart om två månader så det är färska siffror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.