Hej,

Jag undrar om någon kan veta vad detta är som vi stötte på i vår källare.
Håller på och ska snygga till pannrum och tvättstuga, då vi fann denna pryl bakom en garderob och ett metallhölje i tvättstugan.

De två "benen" där nere går ut på utsidan av huset, enligt bilder från dränering.
På toppen går det en "vajer" längs med taket och in i ett hål i väggen tillsammans med en massa elkablar, men den kommer inte ut på samma ställe som den elen (alternativt är den kapad av någon). Jag väljer att kalla det vajer för det är någon slags mjuk metall, har petat på den med skruvmejsel.

Huset är från -52, har haft både olje- och gaspanna, men nu fjärrvärme. Oljan och gasen låg i andra delar / kom in i andra delar av källaren då det begav sig.
 
  • Gammal rörinstallation i hörnet av en källare med synlig mjuk metallvajer och elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal ledning och vajer framträder bakom garderob i källare, möjligen del av äldre installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rörledningar och kablar bakom garderob i en källare, möjlig koppling till tidigare värmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som skarv på gammal teleledning med blymantel.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med vedklyven använder du kablarna?
 
Ser ut som något från Televerkets tid. Möjligen även från före kriget.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nej, vi använder ju ingen analog telefon. Så då är de väl ur bruk. För jag hittar som sagt inte änden på den kabel som går längs taket.

Bara att kapa och lämna på tippen?
 
magrh
Nej, vi använder ju ingen analog telefon. Så då är de väl ur bruk.

Ingen ADSL heller ?
 
Ser ut som en trycksatt telekabel. Förmodligen inte i bruk. Men finns fortfarande som är i bruk men har aldrig stött på en sådan ute hos en abonent.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
magrh
Nej, vi använder ju ingen analog telefon. Så då är de väl ur bruk.

Ingen ADSL heller ?
Nej, stadsnät i koaxialkabel!
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Ser ut som en trycksatt telekabel. Förmodligen inte i bruk. Men finns fortfarande som är i bruk men har aldrig stött på en sådan ute hos en abonent.
Då känns det ju lugnt att ta bort mao.
Eller ska vi kolla så att vi inte sabbar för någon granne? Isf vart vänder vi oss?
 
Har det varit någon form av verksamhet i kåken tidigare? Kabeln ser så tjock ut, så det är inte bara en linje, det kan ha varit någon form av telefonväxel ansluten. Skulle kunna vara en 10-pars-kabel. Alltså 20-tråd, parvis tvinnade om varandra. Kapar du, räknar du trådarna och dividerar med två, då vet du hur många telefoner som varit anslutna.
 
Krilleman
M magrho skrev:
Isf vart vänder vi oss?
När jag kom hem från jobbet en dag så låg luftledningen som går på hörnet av över min tomt på backen. Nedriven av någon som åkt förbi med hög last.

Jag fotade aldrig (tyvärr) men det var nog minst 200par. Tjocklek ca 3-4cm i diameter på kabeln.

Felanmälde till Skanova men även till Telia, mitt ADSL slutade ju att fungera av någon "konstig" anledning. :p
Primärt ska alltid användaren som har problemet felanmäla till sin operatör.

Det kom tre killar som lagade fyra dagar senare. Dom var inte så glada. Men det var ju inte mitt fel. :rofl:

https://www.skanova.se/Privatpersoner/Skadad-kabel.html

Något åt det här hållet som låg på backen:
189059_EUALEV_Low_1.jpg
 
V vedklyv skrev:
...Kapar du, räknar du trådarna och dividerar med två, då vet du hur många telefoner som varit anslutna.
Nja, så enkelt är det inte alltid. Långt ute i fastighetsnäten ja, annars kunde fysiska ledare ha fantom- och superfantomkoppling.
 
Kapa inga ledningar utan att kolla först. Det är omständigt och dyrt att skarva den igen om den har trafik. T ex nån granne med ADSL.
 
M MagHam skrev:
Kapa inga ledningar utan att kolla först. Det är omständigt och dyrt att skarva den igen om den har trafik. T ex nån granne med ADSL.
Dessutom är det inte många som klarar att smetlöda bly med acetylen-bunsenbrännare med paraffin som flussmedel nuförtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Har det varit någon form av verksamhet i kåken tidigare? Kabeln ser så tjock ut, så det är inte bara en linje, det kan ha varit någon form av telefonväxel ansluten. Skulle kunna vara en 10-pars-kabel. Alltså 20-tråd, parvis tvinnade om varandra. Kapar du, räknar du trådarna och dividerar med två, då vet du hur många telefoner som varit anslutna.
Ingen verksamhet vi känner till och det är inget typiskt hus för någon större verksamhet, men ett hemmakontor kan ju någon haft nångång kanske.

M MagHam skrev:
Kapa inga ledningar utan att kolla först. Det är omständigt och dyrt att skarva den igen om den har trafik. T ex nån granne med ADSL.
Vart vänder vi oss för att fråga då tro? Telia?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.