Hej, försöker mig på att installera ett Yale doorman men stötte på patrull direkt.

Någon som vet hur man demonterar den här assa vredcylindern?

/John


ASSA vredcylinder monterad på vit dörr, behov av demonteringsråd för Yale doorman installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en monterad Assa vredcylinder på en dörr, fråga om demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en monterad ASSA vredcylinder i en dörr, synlig del och skruv i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ASSA vredcylinder i en dörr med en synlig skruv och nyckelhål, situationen beskrivs i en byggtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nohjd skrev:
Hej, försöker mig på att installera ett Yale doorman men stötte på patrull direkt.

Någon som vet hur man demonterar den här assa vredcylindern?

/John


[bild] [bild] [bild] [bild]
Har du skruvat bort insexskruven på bilden? Ser ut som det sitter en mitt i vredet med..
 
Jadå, den låser bara dekoreringen mot låscylinder men själva vredet är i vägen så kan inte ta bort cylindern som täcker skruvarna under.

Dörrvred med fast monterad låscylinder och synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säkert en liten skruva mitt i vredet
 
Trodde det också men så här ser det ut i det hålet. Närbild av en metallyta med en skruvhålsöppning och en skruv inuti, omgiven av suddiga kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Om jag inte minnet sviker mig helt så måste du ha nyckel i rätt läge för att du ska kunna ta bort skruvarna. Sen får man vrida nyckel till ett annat läge för att få bort resten...
 
Stämmer om man har nyckel på insidan, då kan man ta ut nyckeln, ta bort täckcylindern och sen sätta tillbaka cykeln och vrida den i rätt vinkel för att sedan komma åt skruvarna.

Problemet jag har är att jag inte ens kommer åt skruvarna, själva vredet är i vägen så kan inte ta loss täckcylindern och exponera skruvarna.
 
Nä precis, så där gör man om man har en nyckel, men jag har ju ett vred, vredet är i vägen för den silvriga cylindern.
 
T
Hur ser det ut på andra sidan dörren, är det lika? Finns det finns ingen in insexkruv på änden av vredet kanske?
 
Hålet i vredet måste ha något med fastsättningen att göra. Annars hade det inte varit där.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Hålet i vredet måste ha något med fastsättningen att göra. Annars hade det inte varit där.
Håller med fullständigt men vet inte vad jag ska göra med det? Du ser på bilden ovan hur det ser ut i botten av hålet.

Några förslag?
 
T
N Nohjd skrev:
Håller med fullständigt men vet inte vad jag ska göra med det? Du ser på bilden ovan hur det ser ut i botten av hålet.

Några förslag?
Torx mejsel kanske..
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag har googlat runt, vilket säkert du också gjort utan att hitta hur detta vred monteras eller demonteras...
kan det vara så enkelt att man bara ska trycka in något spetsigt så kanske det släpper eller trox som nämnts tidigare:thinking:
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag har googlat runt, vilket säkert du också gjort utan att hitta hur detta vred monteras eller demonteras...
kan det vara så enkelt att man bara ska trycka in något spetsigt så kanske det släpper eller trox som nämnts tidigare:thinking:
Det kan inte vara så enkelt att vredet bara är inskjuten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.