Hej!

Nu står en"Moxon" i tur att fixas ihop till den stora MFT-arbetsbänken. Behöver lite råd och tankar från alla erfarna byggare här på forumet.

Frågor och undringar:
1. Hur bred bör den minst vara för att vara användbar?
2. Hur höga/tjocka bör trycksidorna vara?
3. Kan man inte ha gängningen bakåt så man slipper utstickande stänger på arbetssidan?
4. Bör man klä insidorna med korkyta eller annat mjukare material för att skona arbetsstyckena?
5. Är ett eller flera lodräta V-spår i tryckplattorna användbart?
6. Har sett att en del fasar främre tryckbrädan i ovankant. Användbart?
7. Har någon byggt med falsar och bytbara backar i tryckbrädornas överkant?
8. Behövs det bussningar för stängerna i träbitarna?
9. Vilket är det maximala avståndet mellan stängerna för att få ett bra tryck på arbetsstycket?

Många frågor men en god planering är halva jobbet!

Jag har fixat en skivstång (diameter 25mm) á la Ola C och tänker utgå från den och plocka så mycket material som det går från denna.
Som rattar funderar jag på att sätta 2 stycken T-kopplingar från Kee Kamp på stängernas ändar och använda dom lettrade delarna från stången till handtag. På stängernas ändar kan man sätta svarta plastfötter.
Jag har lite grovt snustorrt ekvirke (45mm x 250mm) som har legat och lufttorkat i 20 år som jag tänker använda. Jag skulle helst bara vilja rikta/plana dom för då blir ytorna vackrare eller behövs bitarna klyvas och limmas om för att bli mer formstabila?

Det skulle vara intressant med med lite tankar och erfarenheter från er som har gjort "resan" tidigare.
Alla behöver ju inte uppfinna hjulet en gång till!

Mvh/Dag

En skivstång med T-kopplingar står i ett verkstadsutrymme med verktyg och förvaringsskåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Daniel_N har en bra tråd som tar upp det saker du funderar över. Inspirerad av just den tråden byggde jag ett Moxon med mått enligt skiss nedan, vilket jag tycker är ett lagom format. Att ha gängstängerna på framsidan så man kan snabbsnurra på rattarna tycker jag nästan är hela poängen. Daniel gjorde en smart lösning för att snabbt kunna gänga tillbaka stängerna.

Jag satte M10 rampamuffar både i montagebordet och i snickerihörnan där jag nu har den permanent monterad och fått ersätta hyvelbänken.
Skiss av ett hemmabyggt Moxon-skruvstäd med måttangivelser och gängstänger på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord Moxon skruvstycke på arbetsbänk med gängstänger och spinnrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord Moxon-skruvstycke i trä med gängstänger och rattar, användbart för snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
@Daniel_N har en bra tråd som tar upp det saker du funderar över. Inspirerad av just den tråden byggde jag ett Moxon med mått enligt skiss nedan, vilket jag tycker är ett lagom format. Att ha gängstängerna på framsidan så man kan snabbsnurra på rattarna tycker jag nästan är hela poängen. Daniel gjorde en smart lösning för att snabbt kunna gänga tillbaka stängerna.

Jag satte M10 rampamuffar både i montagebordet och i snickerihörnan där jag nu har den permanent monterad och fått ersätta hyvelbänken.
[bild]

[bild]

[bild]
En enkel fråga. Vad är dom 5 nedfräsningarna i bakre plankan till för?
 
Hjärnsläpp av mig! :D
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Hjärnsläpp av mig! :D
Sånt händer oss alla men du lär inte göra om det för du blir ju påmind varje dag!
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
...och här är min fulmoxxon som du nog sett eftersom du skrev om min skivstång. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-281#post-2959783

För att svara på din fråga 3; om du sätter hjulen fixt mot stängerna i framkant för att förhindra stångutstick framåt måste stången rotera när du ska ändra gapdjup. Det kommer inte alls snurra fritt som en lös ratt utan du kommer behöva veva alla varven för hand. Dessutom kommer det bli mer slitage om stängerna roterar i träet.
 
Tack för tipsen!
Har nu kollat igenom materialet och börjat så smått med bygget.
Jag har bestämt att jag gör en ”mockup” i regelvirke 45 x 220 och kollar så allt kommer att fungera som förväntat. Jag väljer att göra med gängningen in mot bordet trots påpekandet om att rattarna snurrar lättare den andra vägen. Jag behöver varje centimer av utrymme i en alltför trång verkstad. Jag får se när prototypen är klar hur det funkar. Har provat dom olika genomgångarna på lite kapbitar.

Den långa skivstången kapades upp 5 delar. Verkar vara ett hårt ämne då det ganska lång tid att kapa stången.

Metallstång kapat i fem delar, gängade stänger och spännmuttrar på ett perforerat arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I blivande framtången gjordes plats för den gängade delen. Tappen som sticker ut kommer att kortas när jag får T-kopplingarna till handtagen och kommer då att låsa konstruktionen. Ingen gänga kommer att slita på hålet då det bara blir slät stång i anhållet.

Gängad stång som går genom trä med urskuret hål, del av en verkstadsbyggnadsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gängad metallstång i träkonstruktion med utskuret hål och regelvirke som mockup för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I baktången högg och borrade jag ut efter spännmutterns profil. Den kommer inte att flytta på sig.

En delvis färdig regelvirkeskonstruktion på en arbetsbänk med gängad metallstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mockup av regelverkskonstruktion med gängad stång och träkomponenter i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En uppdatering kommer när prototypen är klar och funktionen testad.
 
  • Gängad stång monterad i trä med anpassad öppning för tappen, del av en prototyp för verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander och 5 till
  • Laddar…
Det blir inte alltid som man önskar.
Gick och väntade på Posten idag för leverans av mina Kee Kamp T-kopplingar.
Men det blev ingen leverans.
Har nu gjort klart prototypen så långt jag kan men saknar kopplingarna så jag riktigt kan kolla spännförmågan och hur det hela fungerar ihop.
Men på måndag är det en ny vecka och förhoppningsvis blir det leverans.
Jag har fulskruvat ihop modellen och som låsning i framkant har jag en list som passar i det T-spår som är fräst i den eklist som jag kantade MFT-bordet med.
Målet är att fästa det hela med bara en M10 i bakkanten. Tre M10 rampamuffar kommer då att sättas i arbetsbordet på varje sida. Men jag får testa hur stabilt det blir.

Prototyp av träfäste med improviserad skruvfixering på arbetsbord, väntar på specifika kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prototyp av träkonstruktion med temporärt monterade delar och verktyg i en verkstads miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träprototyp fastklämd på arbetsbord väntar på T-kopplingar for spännförmåga test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prototyp av arbetsbord med skruvtving och provisoriskt monterade trädelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallrör fäst i träyta, prototyp för T-koppling, med synlig eklist och fräst T-spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prototyp av träkonstruktion med fräst eklist och tillfällig skruvfixering vid arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en provisoriskt monterad metallkoppling mellan två träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig helg i vinterlandet!
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
I dag kom T-kopplingarna! Kapade av dom utskjutande stängerna och monterade ihop det hela. Fungerade perfekt. Det gick att dra åt väldigt hårt.
Men jag har tänkt om när det gäller hålen för gängstängerna i anhållen. Lite lagerbussningar skulle göra gången och styrningen ännu bättre. Så lagerbussningar med fläns 25/28 är beställda och kommer i slutet av veckan.
Som tur är har ett ”regeringsbeslut” på en helrenovering av sovrummet från golv till tak sats igång så man slipper vara sysslolös under väntan på delar.


T-koppling monterad på träyta med avkapade stänger och synliga gängdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterad T-koppling i metall med kapade stänger och skruvar på en träyta, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av T-kopplingar på avkapade stänger i träkonstruktion på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
I dag kom T-kopplingarna! Kapade av dom utskjutande stängerna och monterade ihop det hela. Fungerade perfekt. Det gick att dra åt väldigt hårt.
Men jag har tänkt om när det gäller hålen för gängstängerna i anhållen. Lite lagerbussningar skulle göra gången och styrningen ännu bättre. Så lagerbussningar med fläns 25/28 är beställda och kommer i slutet av veckan.
Som tur är har ett ”regeringsbeslut” på en helrenovering av sovrummet från golv till tak sats igång så man slipper vara sysslolös under väntan på delar.


[bild]

[bild]

[bild][/QUOT


Efter en dryg veckas paus är det åter full fart i
”Moxon fabriken”.
Sovrummet är fixat och det har skottats en hel del snö.
Under veckan har dom sista delarna anlänt.
Dom breda 12” ekskivorna delade jag och limmade nya 45 x 200 reglar då det var för många sprickor.
Det mesta fräsjobbet är avklarat och sammanfogningen har börjat.
Förhoppningsvis blir det ett färdigt resultat dom närmaste veckorna.

Träregel limmas med klämmor på arbetsbänk i verkstad, omgiven av verktyg och snickerimaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Moxondelarna behandlade med hårdvaxolja.
Nu blir det torkning i natt och hopmontering i morgon.
Skall försöka hinna med en slutrapport i morgon.

Trädelar på verkstadsbänk behandlade med hårdvaxolja, detaljer för möteskonstruktion synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
MOXON BORDET KLART!

eller

som man säger på "Mello".

"Sverige! Vi har ett resultat!"



Så var det dags att sammanfatta mitt bygge av en Moxon som komplement till mitt stora MFT-bord. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-stoerre-mft-bord.313020/

Ni som har följt tråden har sett att jag valde att göra en prototyp av regelvirke och det var ett mycket lyckat drag. Med hjälp av den har jag under resans gång testat och enkelt ändrat konstruktionen och inte behövt göra nya ekdelar till projektet. Länkar till inköpsställen kommer på slutet.

Lite olika mått.

Material: Massiv ek 45mm

Längd: 850mm

Bredd: 290mm

Backarnas storlek: 850mm X 200mm

Öppning mellan backarna: 190mm

Frigång mellan stängerna: 610mm

Arbetshöjd från golvet: 1030mm

Arbetshöjd över MFT-bord: 120mm

Vikt: Tungt!

Först tänkte jag inte ha några styrningar till dom gängade stängerna men efter ett tips här på forumet började jag leta styrningar. På Conrad hittade jag en perfekt bussning så det blev en beställning av fyra stycken. Ett 28mm Forstnerborr fick också inskaffas då bussningarna har måtten 25/28mm med 30mm fläns. T-handtagen snurrar nu väldigt lätt och kan lätt flyttas med ett finger. Ett handtag har placerats mitt på främre backen för att lättare kunna för denna fram och tillbaka då ekvirket gör att det är ganska mycket tyngd i främre backen.

En svart bussning i en träyta nära upptill med flera hål runtomkring, indikerar tillverkning av en Moxon arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Arbetsbänk i massiv ek med gängad skruv, T-handtag och en bussning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Prototypen hamnade ganska hög uppe på arbetsbordet så jag valde att försöka sänka arbetshöjden så mycket som möjligt. Nu ligger dragstängerna 3mm över bordsytan och arbetshöjden blev bra, 103cm. Den lilla eklisten längst ner låser bordet perfekt i det T-spår av ek som hela MFT-bordet är kantat med. En ensam ratt med en M10 och rampamuffar på 5 olika ställen i MFT-bordsskivan låser hela paketet perfekt. Sitter som gjutet!

Ett handgjort Moxon-skruvstycke i massiv ek med T-handtag och svart ratt på ett perforerat arbetsbord i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Moxon skruvstycke i massiv ek på arbetsbord, med gängade stänger och T-handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Massiv ekplanka på ett MFT-bord med T-handtag som komponent av ett Moxon skruvstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Svart T-handtag med gängad stång på en metallplatta med genomgående hål, används i bygge av Moxon bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Arbetsytan uppe på Moxon fick 9 stycken 20mm hål. Prototypen hade 45mm som tjocklek men jag ville gärna kunna använda mina Festool tvingar så jag fräste 45 grader på undersidan av hålen och sen hyvlade jag ner tjockleken tills tvingarna gled lätt igenom. Arbetsytan blev då 30mm tjock.

Nybyggt trä-Moxon bord med flera 20mm hål ovanpå, på ett större hålmönstrat arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett arbetsbord i ek med svarvade hål för verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Först tänkte jag tappa ihop hela bygget men efter hand insåg jag att det var bättre att skruva ihop det hela för jag kommer säkert att göra vissa förändringar efter en tids användande och då är det en fördel att kunna skilja på konstruktionen.

Många tidigare byggare har fräst in V-spår i backarna för att enkelt kunna spänna fast runt material lodrätt men jag har i stället valt att göra två extra backar för denna funktionen. Dessutom ger dom extra lätt utbytbara backarna skydd åt konstruktionen när man jobbar med andra material än trä. Hittade även två perfekta vinkeljärn av aluminium i "bra att ha" hörnan. Enkelt att lägga i om det blir hårdare tag.

Handgjort Moxon snickarbord i massiv ek med gängade stänger och runda hål på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt byggt Moxon skruvstäd i massiv ek monterat på ett arbetsbord, med en T-handtag och gängade stänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild av ett handgjort Moxon-skruvstäd i ek med gängad metallstång och hål för tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även smörjmedel i burk går att spänna fast!

Ölburk står på nyskapat Moxon bord i träverkstad, med synliga tjocka träplank och borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under konstruktionen använde jag hela tiden det jag byggde ihop för att spänna fast olika saker. Jag märkte att när mindre korta bitar spändes fast så blev det ganska stor felvinkel på den yttre backen då backarnas bredd är 200mm. För att kompensera denna vinkel gjorde jag en trappa med steg i 10mm och 20mm anläggningsyta. På trappstegen har jag satt den mjuka delen av kardborreband och under hela längden av innerbacken sitter en linje av den taggiga delen som gör att trappan kan placeras valfritt på hela backlängden. Nu kompenserar jag lätt olika ämnens tjocklek från 1cm till 5cm och vill jag öka kompenseringen är det bara att lägga till en kloss på 5cm och då får jag en spännvidd mellan 6cm-10cm. En extrakloss på 10cm ger då 11cm-15cm. Kardborren håller den på plats och trappan ramlar inte ner på golvet när man öppnar backarna.

Träblock med kardborreband placerade på ett träbord som komplement till ett byggprojekt av Moxon arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på Moxon träklem med kardborrebandssteg för tjocklekskompensering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord Moxon skruvstycke i massiv ek på ett arbetsbord med perforerade hål, försedd med T-handtag och metallstyrningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




När man har många olika verktyg igång så blir det ju oftast något rörigt på bordet undertill så en komplettering av en enkel verktygsförvaring var önskvärd och fixades till. Den sätts enkelt fast i dom yttre tre hålen med små bitar VP-rör och jag tror att den kommer att underlätta arbetsflödet.

Handgjort Moxon-skruvstycke i massiv ek med T-handtag och flera 20 mm hål, beläget på ett MFT-bord.


Handgjord Moxon skruvstycke i massiv ek med gängade stänger och T-handtag på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hantverksbord i ek, med T-handtag, hål och tvingar, på ett verktygstätt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen så gjorde jag ett fäste till mitt större skruvstycke som jag har saknat på mitt MFT-bord.

Komplett hembyggt Moxon-skruvstycke på arbetsbord med massiv ekbänkskruv och T-handtag samt verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vad har då hela kalaset kostat?

Jag har köpt lite olika delar för ca: 800kr. Frakterna har jag inte räknat in då vi har olika möjligheter att hämta eller få skickat beroende på var man bor. Virket hade jag sedan innan och många saker hade jag som alla andra i "bra och ha" hörnan. Nedanför är en lista med adresser till olika leverantörer.

Om någon blir sugen på att göra ett eget "Moxon" bord och behöver lite inputs så hör av er här på forumet. Jag fick mycket nyttig information här innan jag satte igång mitt eget projekt. "Man behöver inte uppfinna hjulet två gånger."

Önskar en trevlig helg och tänk på att varje morgon när vi vaknar är vi en dag närmare vårdagjämning! Det tycker jag är positivt!!!!!!

https://www.conrad.se/p/glidlager-i...nel&utm_medium=cpc&utm_source=criteo&vat=true

https://www.bauhaus.se/kvistborr-28x90-craftomat.html

http://fallskydd.se/?kee=20

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror/vp-ror-2000022449

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/brickor/fyrkantsbricka-2000021231

https://www.wiberger.se/templates/k.htm
 
  • Gilla
Hylman och 13 till
  • Laddar…
Jättesnyggt!
Smart med trappdistanser och kardborre, den iden ska jag sno.
 
Vackert!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.