Kan man lägga klinker på en plastmatta i tvättstugan som är sen 1991?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Kan och kan, man kan väl men det är väl inte så lämpligt eftersom man inte kan vara säker på att plastmattan håller tätt längre och det är ju synd att behöva riva bort klinkerplattorna om det börjar läcka om något år eller så.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Rickard.
Jag kan tycka att man får tänka på hur utsatt golvet är om det är lämpligt eller inte. I en dusch kan jag tycka det är direkt olämpligt att bygga över ett så gammalt tätskikt men i en tvättstuga som egentligen inte ser något vatten till vardags tycker jag inte det känns som en dålig idé.

Har själv så i ett badrum utan problem dock är det bara skvätt från badkaret som hamnar på golvet och all duschning sker på annan plats. (matta från 74 och kaklat ungefär 20 år senare)
 
BirgitS
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag kan tycka att man får tänka på hur utsatt golvet är om det är lämpligt eller inte. I en dusch kan jag tycka det är direkt olämpligt att bygga över ett så gammalt tätskikt men i en tvättstuga som egentligen inte ser något vatten till vardags tycker jag inte det känns som en dålig idé.

Har själv så i ett badrum utan problem dock är det bara skvätt från badkaret som hamnar på golvet och all duschning sker på annan plats. (matta från 74 och kaklat ungefär 20 år senare)
Försäkringsbolagen ser många ärenden om fuktskador i våtutrymmen där det är en rörkoppling som har smygläckt länge så att det inte har upptäckts innan det har blivit stora skador i bjälklag osv.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Det är nog ytterst få mattor/konstruktioner från -91 som är lämpliga att lägga klinkers på. Räkna med att göra om allt för att det ska bli bra.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag kan tycka att man får tänka på hur utsatt golvet är om det är lämpligt eller inte. I en dusch kan jag tycka det är direkt olämpligt att bygga över ett så gammalt tätskikt men i en tvättstuga som egentligen inte ser något vatten till vardags tycker jag inte det känns som en dålig idé.

Har själv så i ett badrum utan problem dock är det bara skvätt från badkaret som hamnar på golvet och all duschning sker på annan plats. (matta från 74 och kaklat ungefär 20 år senare)
Det är en tvättstuga och huset är byggt på en platta så Jag tror inte att det kan bli vattenskada, men jag antar att man måste ha en primer som fäste för bruket?
 
Vattenskada kan det bli ändå även om det är byggt på platta. Väggarna når väl ned till golvet?
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Menar du en oisolerad platta så att det inte gör någon om det läcker vatten genom plattan?
 
H heimlaga skrev:
Vattenskada kan det bli ändå även om det är byggt på platta. Väggarna når väl ned till golvet?
Jo det är klart att vägarna går ner till golvet men mängden vatten är väldigt liten om det inte blir översvämning och då lär det inte hjälpa med en ny plastmatta under klinker.
 
Problemet med klinkers på plastmatta ligger i kemin.

Plasten tål inte det starkt basiska fixet, mattan bryts ned och spricker. Det finns mattor som är godkända att ligga under klinkers, men det gäller mattor av senare typer. Jag har hört att även tillverkarna av fix har gjort åtgärder, så att fix inte längre är lika aggressivt, men det kan vara fel.
 
Det är alltså bättre att ta bort plastmattan och prima direkt på betongplattan?
Det är inget våttrum, det är en tvättstuga med lite spill.
 
Tlsbjorn Tlsbjorn skrev:
Det är alltså bättre att ta bort plastmattan och prima direkt på betongplattan?
Det är inget våttrum, det är en tvättstuga med lite spill.
Det är nog att föredra ja, tänker också på eventuellt ”bom” under mattan. Dvs. Att mattan har släppt. Jag kan inte reglerna, men är tror att det erfordras tätskikt samt uppvik, inkl. våtrumströskel med uppvik i tvättstuga idag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Japp, i tvättstuga ska det vara tätskikt med 5 cm uppvik på väggen. Om det inte är i en källare där det inte gör något att vare sig golv eller väggar blir fuktiga.
 
En underskattad variant är annars att måla befintlig plastmatta om det bara är färgen som är fel. Plastmatta är ju ändå mer praktiskt än klinker. (Mjukt, mindre kallt och lättare att städa)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.