Hej!
Vi ska till att renovera vårat badrum. Har tagit in några offerter, och det alternativ som hittills verkar mest vettigt tycker att vi ska ta bort ett befintligt element och sedan bara ha golvvärmen som värmekälla i rummet.
Räcker det?
 
S
Robbery Robbery skrev:
Hej!
Vi ska till att renovera vårat badrum. Har tagit in några offerter, och det alternativ som hittills verkar mest vettigt tycker att vi ska ta bort ett befintligt element och sedan bara ha golvvärmen som värmekälla i rummet.
Räcker det?
Om golvvärmen är rätt dimensionerad så ja. Har du dåligt isolerande fönster kan du få problem med kallras dock.
 
S SueCia skrev:
Om golvvärmen är rätt dimensionerad så ja. Har du dåligt isolerande fönster kan du få problem med kallras dock.
Har ganska nybytta fönster, så kallras ska nog inte vara nåt problem.
 
Vi har precis gjort det, alltså bytt till nytt fönster samt bytt vattenburet element till vattenburen golvvärme med elpush, det fungerar bra.

Se bara till att golvvärmeshunten har steglös reglering, vår verkar vara on/off-typ.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har precis gjort det, alltså bytt till nytt fönster samt bytt vattenburet element till vattenburen golvvärme med elpush, det fungerar bra.

Se bara till att golvvärmeshunten har steglös reglering, vår verkar vara on/off-typ.
Blir dock en elslinga i golvet...
 
Robbery Robbery skrev:
Blir dock en elslinga i golvet...
Som kommer fungera utmärkt....så länge du lägger minst med 100w/kvm
 
Robbery Robbery skrev:
Blir dock en elslinga i golvet...
Jag tycker när man har vattenburen värme så ska man lägga vattenburen golvvärme med ev elpush för att kunna köra på sommaren lite. För har man tex vp så blir kwh priser så mycket billigare. Jag vet att installationspriset blir högre men...
 
Inom några år så är risken stor att elpriset stiger rejält.

Globalt sätt så används ca 80% fossila bränslen för energianvändning, om vi ska ställa om till fossilfritt så lär elpriset stiga mycket.
I Sverige använder vi ca 2-10% fossila bränslen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Inom några år så är risken stor att elpriset stiger rejält.

Globalt sätt så används ca 80% fossila bränslen för energianvändning, om vi ska ställa om till fossilfritt så lär elpriset stiga mycket.
I Sverige använder vi ca 2-10% fossila bränslen.
Nu var det inte det jag funderade över, jag är mycket väl medveten om detta. Hade jag kunnat ha vattenuret hade jag haft det! Men flera olika saker tillsammans gör att det inte är möjligt!
 
Vet inte hur stort ditt badrum är. Men vi har tagit bort elementet i vårt lilla 3kvm och ska ha gv enbart.
 
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
T TobFor skrev:
Vet inte hur stort ditt badrum är. Men vi har tagit bort elementet i vårt lilla 3kvm och ska ha gv enbart.
Det är på 5 kvm... känns som det inte ska vara några problem.
 
  • Gilla
TobFor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.