Hallå alla kloka!

Mina föräldrar i dryga, väldigt dryga, 80-årsåldern bor i ett radhus ifrån 80-talet. Ventilationen består av en Ventex 200K som sitter ovanför köksfläkten bakom en träskiva. Helt plötsligt gick proppen och ventilationen slutade fungera.

Min far, som gärna vill klara allt själv, ringde en ventilationsfirma som skickade en tekniker som kom och kikade. Fakturan för det har ännu inte dykt upp. Kontentan av besiktningen! Teknikern var inte expert på Ventex utan förestod ett annat märke och kunde inget om produkten. Han föreslår sålunda att byta Ventexpaketet till det han kan och representerar. Det kommer ”kanske” att fungera!?! Prislappen ca
20 000kr PLUS arbete!

Detta är naturligtvis helt uteslutet för mina föräldrar som nu lever utan ventilation i huset sedan ett kort tag tillbaks. Jag känner att det nu är min uppgift att försöka reparera alt. ta reda på vad som behöver göras för att de ska få sitt hus ventilerat igen.

Hur ska jag börja mäta? Om jag drar ut sladden till vänster om säkerhetsbrytaren så håller proppen. Så fort jag stoppar in den går proppen. Ska jag demontera boxen med säkerhetsbrytaren först och försöka mäta upp om det är kortis i den?

Tacksam för alla inputs!

Busster


Öppnat ventilationsaggregat Ventex 200K ovanför köksfläkten, synliga sladdar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Ventex 200K ventilationsenhet i ett kök, ovanför köksfläkten med en synlig säkerhetsbrytare och anslutningssladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventex 200K ventilationsenhet installerad ovanför köksfläkt, med avstängningsknapp och temperaturskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventex 200K ventilationsenhet med säkerhetsbrytare ovanför köksfläkt, installerad bakom en träskiva i ett hem från 80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske kortslutning/fel på frånluftsfläkten (sitter bakom rund skiva med handtag).
Tag loss fläkten och provkör den separat.

Elschema och instruktioner för aggregatet finner du på nätet.
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
Tackar! Då har jag något att börja med! :)
 
Sitter det värmeelement i den så är det också en misstänkt kandidat. Det borde inte vara så svårt att koppla ur dom och testköra utan.
 
En snabb googling ger:

http://ventex.se/wp-content/uploads/2015/05/v200info.pdf

Manual som även har ett elschema.

Man kan konstatera att den har två fläktar, ett värmeelement och en transformator. Det är komponenter som alltid är lite extra misstänkta. Men man kan ju tänka sig att en tråd ligger klämd någonstans, och att isoleringen nu givit upp efter många år.
 
Tackar ödmjukast för tips. Åker förbi mor å far imorgon och börjar felsöka!
 
Har ett ventex 300 o hade samma symtom för 2 veckor sedan. det va värmeelementet som va kasst så fort det blev varmt så gick jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
Om säkringen håller när du inte har fläkten till höger inkopplad är den högst troligt problemet.
Vill man ha igång ventilationen kan du ta fläkten som sitter till vänster (tilluftsfläkten, krävs att man tar ut värmeväxlaren i mitten för att ta loss den) och flytta till höger.
Då får man frånluften att fungera i huset så länge och den är den viktiga så fukt sug ut från badrum m.m.
Sedan kan du hitta ny fläkt/motor på nätet.
 
  • Gilla
Bsved och 1 till
  • Laddar…
Då har jag konstaterat att den högra fläkten är OK. Monterade ur den ock körde med en annan sladd. Fungerar fint. Fortsättning följer.
 
Då har jag kommit en bit på väg och kan konstatera att proppen håller ända tills handsken ansluts med de 5 kablar som går ner i fläkten. Dessvärre är min förståelse för elschemat begränsat. Vad ska jag göra nu? Koppla ur en sladd i taget eller? Jag antar att problemet ligger uppe i Ventexpaketet men hur förstår jag inte.

Det här är kablarna som går ner i spiskåpan.
Elektrisk kopplingsplint med flera anslutna kablar i olika färger mot en installation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elschema
Elektriskt schema för ventilationsanordning med texten "svårt att läsa, använd zoomfunktionen i pdf:en".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även när jag kopplar bort värmeelementet blir det kortis!

Öppen elcentral med bortkopplat värmeelement och lösa kablar framme, tecken på elproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär ser det ut bakom locket till säkerhetsbrytaren. Vad göra?

Interiör av säkerhetsbrytare med öppet lock, synliga kablar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du en multimeter så du kan mäta om det är kontakt fel väg någonstans?
Du skrev först att problemet försvann när du kopplade ur kontakten till kåpan (5-pol), sedan att det fortfarande var kortslutning med värmebatteriet bortkopplat, var 5-pol till kåpan inkopplad då?

5-pol kontakten till kåpan är den du ser längst till höger i elschemat.
Med den bortkopplad så har du ingen spänning till fläktar m.m.
Men utan en multimeter är det svårt att felsöka.
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
Här ser det bränt ut! Kan det vara så enkelt?

Nog för idag. Avvaktar nu kloka synpunkter.

Bränd och skadad elektrisk komponent med flera anslutna kablar i elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brända märken nära transformator i elskåp med kablar och specifikationsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan instrument så blir det bara gissningar. Köp ett instrument, kostar ca 150 kr.
Trafon ser rätt så trött ut. Kanske kortslutning i lindningarna. Om du kan ta loss dess anslutningar till nätspänning (punk 1 och 7 i schemat) så kan du avgöra om den är kortsluten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.