Tänkte behandla lavarna i bastun, innan första användningen och undrar vad det finns för alternativ till paraffinolja? Paraffinolja är visst inte så bra att ha mot huden (http://www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20170524/hudvard-nder-lupp/) så jag undrar om tex linolja skulle funka som alternativ? Klarar den värme och stora temperaturväxlingar bra? Finns det andra produkter man bör/kan använda?
 
MollyMoon
N NeLa1 skrev:
Tänkte behandla lavarna i bastun, innan första användningen och undrar vad det finns för alternativ till paraffinolja? Paraffinolja är visst inte så bra att ha mot huden ([länk]) så jag undrar om tex linolja skulle funka som alternativ? Klarar den värme och stora temperaturväxlingar bra? Finns det andra produkter man bör/kan använda?
Ska själv testa denna till sommaren, naturvax står det. Kanske ngn som har erfarenhet kan berätta mer?
https://www.bastubutiken.se/product/supi-bastuvax-vit-1l/2089
 
Skulle man kunna använda kokosolja för att behandla lavarna i bastun?
 
Har aldrig använt något, dock tvättat med såpa med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Rigor och 2 till
  • Laddar…
MollyMoon MollyMoon skrev:
Ska själv testa denna till sommaren, naturvax står det. Kanske ngn som har erfarenhet kan berätta mer?
[länk]
Har den i farsans bastu, fungerar bra men rekommenderar att man kör två lager om man kör transparent.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Knappast, poänget med dessa är just att de är designade för denna användning. Man rekommenderar att värma upp bastun en eller två gånger förr första bad.
Mvh
Sakke
 
Lavar behöver väll ingen behandling?
Eller är det för att få ett speciellt utseende?
 
Är en fördel att behandla, lättare att hålla rent/tvätta och mindre missfärgning över tid.
I tillägg kan man ha pigment i vax så man kan har olika färg på lavarna om man vill. färglös vax/olja ger en lite djupare ton för trä som behandlas.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Är en fördel att behandla, lättare att hålla rent/tvätta och mindre missfärgning över tid.
I tillägg kan man ha pigment i vax så man kan har olika färg på lavarna om man vill. färglös vax/olja ger en lite djupare ton för trä som behandlas.
Mvh
Sakke
Ok jag har då aldrig behandlat mina lavar dom har är väll 15år nu.
Men då är jag inte ute efter ett speciellt utseende och städar dom med att borsta med vatten och såpa typ
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Nei, är ju inte nödvändigt om man inte vill. Farsan hade också obehandlade lavar i abachi, de såg rimligt bra ut efter 30 år, den bastun var också i regelbunden bruk 1-flera ggr /vecka.
Men då skrubbades de regelbundet med klorin och såpa.
Me är nog betydligt lättare att torka av mina som jag har behandlat med vax.
Mvh
Sakke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.