Jag ska köpa ett hus där det finns en icke isolerad utbyggnad på betongplatta, alltså naket betonggolv.
Jag ska köpa en jordvärmepump med varmvattenberedare.

Hur varmt måste den stå?
Tanken är att isolera väggarna, men golvet är ju då ett kallt betonggolv.
Behöver golvet isoleras?

Bor i norr med perioder med -35 grader varje vinter.
 
Blir större värmeförluster om den står kallt, framför allt på Vv, varför ska du ha den kallt? Eller bygg en egen ”bod” för den, så håller den värmen själv..
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Spontant känns det som om det måste vara plusgrader åtminståne, annars lär ju kallvattenrör, spilledningar, säkventil osv frysa.
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Blir större värmeförluster om den står kallt, framför allt på Vv, varför ska du ha den kallt? Eller bygg en egen ”bod” för den, så håller den värmen själv..
Det finns en liten utbyggd bod på huset där jag vill ha den. Men den är kall :) Tanken är inte att ställa den kallt utan mer ta reda på om jag behöver isolera eller ej.
Men om det påverkar kapaciteten negativt så måste det ju isoleras.
 
Är det isolerat och inte så stort så borde det funka, ”läker” lite värme från värmepumpen.
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Spontant känns det som om det måste vara plusgrader åtminståne, annars lär ju kallvattenrör, spilledningar, säkventil osv frysa.
Ja det stämmer ju faktiskt. Tänkte om rören är isolerade.. men dumt att chansa.
Då är frågan hur mycket ett betonggolv sänker temperaturen och om det måste isoleras det också
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är det isolerat och inte så stort så borde det funka, ”läker” lite värme från värmepumpen.
Ca 4-5kvm så det är väldigt litet. :)
 
Isolera så kommer nog spillvärmen att räcka. Rörkrökaren kan ju sätta ett litet element också.
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Beroende på system kan det behövas arbetstank eller volym förstorande tank är den oisolerad så den läcker lite värme räcker det troligtvis för att hålla rummet varmt och eftersom den tillför en hel del till driften av systemet är det en bättre lösning än ett extra element.
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Isolera kanten på plattan utvändigt och lägg markisolering en bit ut så borde det iallafall inte bli minusgrader på golvet.
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Är ju rätt vanligt med oisolerade plattor i äldre hus hela min källare är så vet inte golvtempen men det är varmt i övrigt där.
 
  • Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.