M.Drömmaren
Hej Skulle vilja få tips på vad jag särskilt ska titta efter o tänka på när jag i helgen ska kika på ett renoveringsobjekt, Ett 250 kvm rappat 1930-tals hus.

Jag är fullt medveten om att jag borde ha någon sakkunnig samt besikta huset och jag kommer inte gå vidare utan dessa men nu i helgen är bara en fösta kik om det ens är intressant att sätta tänderna i.

Vi har boende och letar efter ett projekt vid sidan av. Vi ska alltså inte bo i det samtisigt som stora renoveringar.

Är intresserad av o höra mer om fasaden då de är nytt för mig, en del rustar upp den endel sätter träfasad. O där verkar en del riva de befintliga o endel sätter på över?

Tacksam för trevliga kommentarer o tips :D
 
Är det rappad fasad på trästomme?
En sådan fungerar bra men man måste använda rent våtsläckt kalkbruk utan minsta cementinblandning när man reparerar och så måste man hålla sig till kalkfärg eller silikatfärg utan plastinblandning då man målar.
Konstruktionen förutsätter att hela väggarna är diffussionsöppna med hygroskopisk isolering.
En kamrat hade rappat om med kalkcementbruk och 15 år senare var vi tvungna att byta allt trävirke under fönsterhöjd. Hela nedre delen av huset är nytt.

Om du byter till träfasad skall du slå ned rappningen först. Det tar bara en arbetsdag per sida på ett normalsturt hus och sparar mycket frustration och problem senare när man behöver reparera eller ändra någonting. Det där lärde jag mig av bitter erfarenhet på en renovering där jag arbetade en gång.
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
H heimlaga skrev:
Är det rappad fasad på trästomme?
En sådan fungerar bra men man måste använda rent våtsläckt kalkbruk utan minsta cementinblandning när man reparerar och så måste man hålla sig till kalkfärg eller silikatfärg utan plastinblandning då man målar.
Konstruktionen förutsätter att hela väggarna är diffussionsöppna med hygroskopisk isolering.
En kamrat hade rappat om med kalkcementbruk och 15 år senare var vi tvungna att byta allt trävirke under fönsterhöjd. Hela nedre delen av huset är nytt.

Om du byter till träfasad skall du slå ned rappningen först. Det tar bara en arbetsdag per sida på ett normalsturt hus och sparar mycket frustration och problem senare när man behöver reparera eller ändra någonting. Det där lärde jag mig av bitter erfarenhet på en renovering där jag arbetade en gång.
H heimlaga skrev:
Är det rappad fasad på trästomme?
En sådan fungerar bra men man måste använda rent våtsläckt kalkbruk utan minsta cementinblandning när man reparerar och så måste man hålla sig till kalkfärg eller silikatfärg utan plastinblandning då man målar.
Konstruktionen förutsätter att hela väggarna är diffussionsöppna med hygroskopisk isolering.
En kamrat hade rappat om med kalkcementbruk och 15 år senare var vi tvungna att byta allt trävirke under fönsterhöjd. Hela nedre delen av huset är nytt.

Om du byter till träfasad skall du slå ned rappningen först. Det tar bara en arbetsdag per sida på ett normalsturt hus och sparar mycket frustration och problem senare när man behöver reparera eller ändra någonting. Det där lärde jag mig av bitter erfarenhet på en renovering där jag arbetade en gång.
Jag vet inte alls husets konstruktion än. Men som sagt alla tips om vad ja bör ta reda på o kolla efter nu första besöker mottages mer än gärna(y)
 
Först behöver du ta reda på vad det är för stomme.

Utan att veta det kan vi inte ta ställning till fasaden.
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
H heimlaga skrev:
Först behöver du ta reda på vad det är för stomme.

Utan att veta det kan vi inte ta ställning till fasaden.
Okej, Hur tar jag lättast reda på det?
Jag vet inte om säljaren har så stor koll då hon bott där i ett par år med familjen men de har nog mest grejat inomhus. Så jag räknar med att fasad,fönster o tak åtminstonne är eftersatta o behöver ses över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.