Hej, jag får ställa en dummyfråga om någon har svaret på den. men går det att använda vilket material (i trä) som helst som väggmaterial i en bastu om man skall bygga en?

Tänker om det är något speciellt man måste tänka på så som krymprisk, kåda, värme eller liknande.

Tacksam för svar
 
N Nygge72 skrev:
Hej, jag får ställa en dummyfråga om någon har svaret på den. men går det att använda vilket material (i trä) som helst som väggmaterial i en bastu om man skall bygga en?

Tänker om det är något speciellt man måste tänka på så som krymprisk, kåda, värme eller liknande.

Tacksam för svar
Furu brukar kåda altför mycket. Likaså gran om det är mycket kvist på det. Men sorterad hran används mycket. Är väl inga begränsningar annars.
Mvh
Sakke
 
Tegel eller stenmaterial är nog inte det bästa materialet, åtminstone inte för väggar, som man kommer i kontakt med. De blir antingen för kalla eller för varma. Finns också ökad risk för sprickbildning i.o.m. stora temperaturskillnader. Om man har trä som ryggstöd, så kan det vara en viss fördel med stenmaterial när det ska städas ( bara att spola och torka av ).
 
Jag tänkte mest som dekoration bakom bastuaggregatet typ, och resten av bastun i trä
 
Enlig beskrivningen på Bauhaus ska det gå bra. Har för mig jag sett denna "stenpanel" bakom aggregat på div. bastubilder.
 
Förutom risken för sprickor, så är det nog en bra ide' . Tänk bara på värmeutvidgningen mellan kallt och varmt,, så att hela "paketet" kan röra på sig.
 
Sten bakom ugnen kan vara bra, men se det då inte som pynt utan som ett sätt att säkra avstånden till brännbart material. Om du kör vedeldat alltså, annars är det inte så noga.
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Undrar hur det gick med TS bastu bygge?
 
wildeside wildeside skrev:
Undrar hur det gick med TS bastu bygge?
Det är fortfarande på planeringsstadiet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.