S sunqan skrev:
Intressant att ingen sagt nåt om finansieringen (inte vad jag sett i alla fall)

Ts - har ni de pengar som behövs? Jag tror nämligen det kan bli svårt att låna de belopp det handlar om. Renoveringar drar snabbt iväg i pris även om nan gör allt själv och även om man inte river ut och gör om annat än badrummen.
Precis. När vi köpte vårt första hus med stora renoveringsbehov för ungefär samma summa som TS objekt hade en köpare redan blivit nekad pga att han behövde låna till renovering. Banken ville ha en kalkyl från oss på vad det skulle kosta att göra huset beboeligt och sedan skulle vi visa att vi hade finansiering till det innan de sa ja till bolånet.
 
Jag kunde inte se så mycket av garaget, men det som syns är att en foderbräda är skadad. Om det är allt så är väl det stora felet att det är för litet för en renoveringsverkstad.;) Med det sagt så ser det ut att vara i bättre standard än mitt hus. Köket är inte trasigt även om det inte är er stil. Taket har räta linjer och så. Det största felet jag ser är väl att de har för stora växter med rotsysten för nära huset.

Frågan till er är vad ni kommer från innan och vilken standard ni är vana vid?
Vi flyttade från ett miljonprojekt med eftersatt underhåll och grannar som rökte både cigarr och gräs, pratade högljutt i telefon mitt i natten på balkongen, högljudda tonårsrevolter, bebisar som gråter, smällare, trimmade mopeder och bilar som bränner gummi, en hiss som inte alltid fungerade, renovering mellan hyresgäster samt pistolskott varannan vecka och nån handgranat om året... Så jag fann mig plötsligt att vakna till med ett ryck varje gång en bildörr stängdes på parkeringen för det var det enda plötsliga ljudet häromkring.

Det perfekta huset är en glidande skala utifrån vad man jämför mot. Jämför med en bil. Perfekt för en hantverkare, en veckohandlande pensionär och en barnfamilj är helt olika saker. Dessutom skiljer det sig mellan vart de bor.
Den perfekta -något- är det som fyller flest kriterier inom tilltänkt budget.
Storlek/pris/skick/läge/avstånd (dagis, skola, hållplats, affär) är exempel på kriterier som ni bör väga in.
Men framförallt, titta på huset på riktigt!
 
A Annika Markusbacka skrev:
Så, vi ska kika på ett hus från -77, det ligger ute för 725 000. Ett enplans med källare på 100+100 kvm. Säljarna har sagt att dom kan tänka sig att gå ner till 650. Men det är mycket att göra; taket är aldrig bytt, badrummet på huvudvåningen har vattenskador och måste göras om, fasaden är sliten och har växter på sig, dräneringen runt källasplanet är mer än 20 år gammal, finns fukt i uppreglade väggar i källaren (under badrummet på huvudvåningen), köket funkar, men måste nog göras om om några år då det är slitet, garaget måste rivas och göras ett nytt. Det har hyrts ut men stått tomt sen tidigt i somras.

Men det är en förbaskat trevlig planlösning, många flexibla rum, ett bra litet samhälle för barn att växa upp i, 45 minuter till Jönköping, 20 minuter till Nässjö. Ja, vi båda två gillar verkligen huset, men räds lite allt som måste göras. En del kan man ju göra själv, men tak, badrum och dräneringen är väl bra att leja bort.

Jag förstår ju att priset påverkas av annat än skicket på huset, men hur mycket kan man räkna med att detta kommer att kosta att fixa? Grovt räknat. Jag är väl inte jättesugen på att ge mer än max 600, men är det rimligt? Eller är 650 ett vettigt pris? Mäklaren hade sålt ett hus lite högre upp på samma område för ca 900, men det var i bättre skick.

Känner mig helt lost då det är första gången vi tittar på hus.
70-tals hus byggda fram t.o.m 78 -79 kallas för sjuka hus pga att det användes bjälklag och reglar tryckimpregnerade med giftig och cancerframkallande PCP som förbjöds -78 . Husen skulle byggas snabbt och billigt varför bottenplattan gjöts direkt på dåligt dränerad mark och bjälklaget lades direkt på plattan utan isolering . När huset värms suger plattan fukt som med värmen stiger upp genom bjälklaget . Vad som då inte förstods var att impregneringen löstes ut och drogs med fukten upp i
de reglade väggarna och spreds med luften i huset . Detta förvärras mycket om golvvärme läggs in .
Byggsättet fungerar någonlunda endast om huset ligger högt och grunden inte är utsatt för vattentryck och ingen golvvärme
läggs in annars måste bjälklaget bytas . Då ni hittat fukt i regelverk måste ni verkligen låta en kompetent person kontrollera
byggnationen med avseende på ovanstående , snåla inte på detta . Googla på sjuka -70 tals hus. Många fastighetsägare har erfarit detta och många har sålt utan att nämna sin kännedom om denna allvarliga skada. Detta är en känd skaderisk som därmed inte omfattas av dolt fel .
 
Ser att en del angett pris uppskattningar på olika renoveringar och tänkte bidra med lite siffror från min egen renovering.

Vi håller på att totalrenovera ett äldre hus och gör det långsamt och gör allt själva: Byta tak 120 kvm (Begagnat tegel 5000 kr, råspont 11 000, Underlagsduk 6000 + övrigt ca 10 000) 32 000 Kr Arbetet tog 2 veckor för 4 personer. (Tegel håller 100 år ) Renovera Badrum ca 8 kvm med våtrumsmatta + väv på väggarna ca 25 000 Kr Arbetet tog 3 veckor för 2 personer.

Sen har lillebror dränerat om sin källare själv, han gjorde en sida per år under fyra år. Han hyrde en minigrävare. Frågade vad han trodde det kostat och han uppskattade det till ca 15 000 om året dvs 60 000 kr och fyra veckors jobb för två personer.

Sen så om tapeter mm är slitna så köp billigast möjligt som ser ok ut så har ni tapetserat om hela huset på en vecka och det håller i många år. Sen kan ni i lugn och ro renovera ett rum i taget efter att det stora är gjort.

Så en renovering behöver inte kosta flera 100 000 kronor om man är lite smart i materialval och gör arbetet själv. (Ofta är det mera lönsamt att vara tjänstledig från sitt jobb utan lön och göra jobbet själv!)
 
Mikael_L
Jag noterar att TS inte har varit inloggad sedan söndag, de köpte kanske ett annat hus ...
 
Stickan56
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag noterar att TS inte har varit inloggad sedan söndag, de köpte kanske ett annat hus ...
Eller så har dom tröttnat på detta forum och skaffat sig ett liv.:cool:

Stickan
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Så kan man väl inte göra? ;-)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vilket? Skaffa sig ett liv?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag noterar att TS inte har varit inloggad sedan söndag, de köpte kanske ett annat hus ...
Det vore ju inte första gången någon blir livs förskrämd efter att ha ställt en liten fråga här... Förvisso tog väl tråden om pojken som fick en svets i present förstapriset i denna kategorin, men ändå.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ja så kan ju vara fallet, men samtidigt kanske lika bra för få kanske man inte är beredd på att ha äldre hus från problemepoker.. Alla årgångar har ju sina plus och minus, frågan är bara om man är beredd att lösa dem problemen och om det fortfarande är ekonomiskt försvarbart(y)
 
S Spikin skrev:
70-tals hus byggda fram t.o.m 78 -79 kallas för sjuka hus pga att det användes bjälklag och reglar tryckimpregnerade med giftig och cancerframkallande PCP som förbjöds -78 . Husen skulle byggas snabbt och billigt varför bottenplattan gjöts direkt på dåligt dränerad mark och bjälklaget lades direkt på plattan utan isolering . När huset värms suger plattan fukt som med värmen stiger upp genom bjälklaget . Vad som då inte förstods var att impregneringen löstes ut och drogs med fukten upp i
de reglade väggarna och spreds med luften i huset . Detta förvärras mycket om golvvärme läggs in .
Byggsättet fungerar någonlunda endast om huset ligger högt och grunden inte är utsatt för vattentryck och ingen golvvärme
läggs in annars måste bjälklaget bytas . Då ni hittat fukt i regelverk måste ni verkligen låta en kompetent person kontrollera
byggnationen med avseende på ovanstående , snåla inte på detta . Googla på sjuka -70 tals hus. Många fastighetsägare har erfarit detta och många har sålt utan att nämna sin kännedom om denna allvarliga skada. Detta är en känd skaderisk som därmed inte omfattas av dolt fel .
Du generaliserar och det ger en gravt felaktig bild av 70-talshusen som under rätt förutsättningar inte alls är så dåliga som du beskriver.

Det var inte alla hus som byggdes med tryckta reglar som behandlats med det ämne som senare förbjöds. Det finns också många 70-talshus helt utan problem, även med tryckta syllar.

En varm platta suger inte fukt, det är först när den kallnar (om golvvärmen stängs av sommartid t.ex.) som det kan uppstå sk. omvänd fuktvandring. Det är inte ens säkert att det uppstår och även om så är fallet behöver det inte vara ett problem. Men man ska vara uppmärksam på det.

I dag finns mycket god kännedom samt bra och beprövade lösningar för de eventuella problem som kan finnas i huset.

Oavsett vilket hus man köper behöver man sätta sig in i vilka potentiella risker konstruktionen har, när man skaffat sig den kunskapen kan man fatta ett informerat beslut om ett eventuellt köp.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vill minnas att beteckningen "sjuka hus" mest gäller där man limmat plastgolvmatta på ej tillräckligt torr betong, vilket ger upphov till emissioner som ger de boende allergier.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag noterar att TS inte har varit inloggad sedan söndag, de köpte kanske ett annat hus ...
Jag fick inga fler aviseringar, så jag trodde att det inte kom några flera svar... Men ja, vi kommer köpa ett annat hus. Besiktningsprotokollet var ingen rolig läsning...
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
N nordstrommm skrev:
Förstår att ni fastnade för det men håller med många talare, mkt att göra och bådar inte gott för relationen med flera års renovering. Att bo i allt ska vi inte prata om.
Skulle ge skambud och dra av vad det kostar att låta ett företag göra allt + 10% (oväntade kostnader som renoveringar har en tendens att medföra). Målning/tapetsering kan man ta själv och göra rum för rum, blir småprojekt som kommer räcka till och vara trevligt småpyssel enligt mig.
Kommer följa med spänning och hoppas säljaren accepterar, finns dock säkert en anledning till varför den inte är såld än :thinking:
Besiktningsprotokollet var ingen rolig läsning, så vi känner att det blir för mycket att göra. Tyvärr. För jag gillar huset, men det är fuktfläckar i taket vid innerväggar, fukt i källaren, och lite annat smått och gott...
 
S slurppe99 skrev:
Åk i helgen och jämför. Så behöver ni inte separera under renoveringsåren.
[länk]
Detta ska vi faktiskt kika på imorgon. Och ska man jämföra dessa två, så är är ju detta så mycket vettigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.