Tror inte priset på jobbet är så fel. Gjort 2 st 1or i slutet på förra året.
 
Har ännu inte hunnit att prata med de som gör arbetet där hemma pga mängder med jobb men jag skall ta det med chefen för firman som sköter renoveringen idag.

Tyvärr var jag som sagt så jävla dum och betalade in pengarna för annars så hade de bara lagt ner arbetet och dragit härifrån.

Fick även igår ett sms från byggchefen, det är mögel under den gamla mattan som har legat sen 60-talet, möglet har spridit sig från kök till hall och golven är helt svarta mer eller mindre, täcker hemförsäkringen detta?

Arbetet kommer nu ta mycket längre tid sa de och kostnaderna skenar iväg, om jag räknade rätt så kostar skiten mig runt 9000kr/dygn i arbetskostnader då de är tre stycken som håller på här, arbetet går heller inte överdrivet fort.

Sen varför jag inte gör det själv? Jag har fullt med jobb och är väldigt sällan ledig, hade jag dock vetat att det hade kostat så här mycket så hade jag tagit semester en månad och fixat det.
 
  • Gilla
stg 256
  • Laddar…
Det där med mögel, och försäkring beror lite på vad som är källan. Det blir inte mögel av sig själv under en matta. Det måste vara fuktigt också. Ligger lägenheten på bottenplanet? I så fall kan det vara fukt underifrån. Annars måste det vara någon läcka på rör.
 
H hempularen skrev:
Det där med mögel, och försäkring beror lite på vad som är källan. Det blir inte mögel av sig själv under en matta. Det måste vara fuktigt också. Ligger lägenheten på bottenplanet? I så fall kan det vara fukt underifrån. Annars måste det vara någon läcka på rör.
Våning längst upp, läcka på rör har det inte varit under de år jag har bott där. Kan posta en kass bild på eländet i hallen.

”Fyndet” man gjorde när man köpte bostadsrätten för 1000kr för flera år sen har visat sig bli en riktigt hög kostnad.
 
  • Skadad golv i hall efter rör läcka, med synliga fläckar och rester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som att du anlitat en lite lurig firma för renoveringen.
. Varför vill dom ha 50% av arbetskostnaden i förskott? Den kostnaden har ju inte uppkommit ännu och, rent logiskt, är det inte ok.
Exempelvis så
Får du som anställd inte ut halva din lön i förskott.
Du betalar inte halva notan innan du får mat på restaurang.
Du betalar inte halva nybilspriset när din nya bil börjar produceras.

Som någon tidigare skrev . Kolla bolaget med Kronofogden med flera.
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gällande betalningen ska du enligt konsumentjänstlagen betala efter utfört arbete. Men nu har du genom betalningen avtalat om annat:

Skärmdump av lagtext om betalningstid enligt konsumentjänstlagen, med fokus på paragraf 41.

Bilden är för suddig för att visa något mögel. Är du säkert på att det är mögel och inte bara lim? Torrt mögel från byggnationen (byggfukt) är inget problem, det är redan inaktiverat och kan dessutom blekas bort med några flaskor Klorin. Ingen kostnad. Fukt i golvet är ett problem men det löser knappast denna firma med timmar utan då ska en vattenläcka lagas och golvet torkas ut några dagar/veckor med avfuktuare och hög värme.

Upplägget ser annars ut som en klassisk scam. Börja litet, pressa offret att under tidpress committa (första betalningen). Addera en större problem/hot (möglet). Erbjud hjälp mot pengar men med kravet att beslut måste tas fort. Håll offret isolerat kunskapsmässigt, vagga in offret i säkerhet genom att introducera nya för offret okända personer som stärker bilden av att scamen är verklighet.


Mitt råd: Prata med någon annan än "firman". Ta in en kunnig kompis/arbetskamrat eller bostadsrättföreningen.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Jag tvivlar på att det är mögel. Men låt någon som kan, titta på det. Och då menar jag inte firman som du har anlitat.
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
M Michael Larsson skrev:
Har ännu inte hunnit att prata med de som gör arbetet där hemma pga mängder med jobb men jag skall ta det med chefen för firman som sköter renoveringen idag.

Tyvärr var jag som sagt så jävla dum och betalade in pengarna för annars så hade de bara lagt ner arbetet och dragit härifrån.

Fick även igår ett sms från byggchefen, det är mögel under den gamla mattan som har legat sen 60-talet, möglet har spridit sig från kök till hall och golven är helt svarta mer eller mindre, täcker hemförsäkringen detta?

Arbetet kommer nu ta mycket längre tid sa de och kostnaderna skenar iväg, om jag räknade rätt så kostar skiten mig runt 9000kr/dygn i arbetskostnader då de är tre stycken som håller på här, arbetet går heller inte överdrivet fort.

Sen varför jag inte gör det själv? Jag har fullt med jobb och är väldigt sällan ledig, hade jag dock vetat att det hade kostat så här mycket så hade jag tagit semester en månad och fixat det.
Hur gammal är lägenheten?
När jag renoverade en 50 talslägenhet så var golvet i köket limmat med ett svart lim som ser ut lite som mögel. Kan mycket väl vara lim.
(Fick sedan höra av någon att limmet mest troligt innehöll aspest.)

Men är det mögel så borde du känna det på lukten.
 
Nu är jag ingen expert på mögel men om de hävdar att det svarta som syns på bilden är mögel så dyker en fråga upp hos mig: Skulle ett mögelangrepp vara sådär jämnt utbrett? Skulle inte tro det...
Jag tror som flera, att detta är ett klassiskt bedrägeriförsök, som dessutom redan lyckats genom att du betalat in 30.000kr för ingenting.
Det KAN vara så att firman har rätt om möglet, men ALLT annat verkar de ha gjort fel. Jag TROR att ditt bästa drag nu är att be någon du litar på kolla om detta är mögel, då det troligen inte är det ta juridisk hjälp och undersöka hur du ska avbryta jobbet utan att du blir än mer ersättningsskyldig till firman, sen säger du adjö till de 30.000 du redan betalt in och tackar din lyckliga stjärna för att du inte kommer behöva lägga YTTERLIGARE 60.000kr. Sen hittar du en seriös firma som kan slutföra jobbet rätt.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Sådär ser alla golv ut när det är upprivet i den typ av lägenhet med troligtvis linoleum, skulle kunna svära på att det INTE är mögel. Även om det känns surt skulle jag stoppa dessa "hantverkare" pronto! Det är ju redan klassiskt som många andra redan skrivit, kan sätta igång direkt, förskottsbetalning, du ska fixa papper för rot, nu upptäcker dom mögel, allt blir försenat, samt såklart...det blir dyrare.
Nä, var smart och stoppa detta innan ditt liv blir ett helvete!
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Som andra här säger det behöver inte vara mögel. Det som händer dig nu ser i mina ögon ut som en scam att få ut så mycket pengar som möjligt ur detta. Tyvärr har du redan förskottsbetalat dem och med detta har dom redan kroken i dig och du befinner dig i ett svårt läge nu.

Om företaget du nu betalat begär mer pengar i förskott av alla de konstiga anledningar de kan komma på vad gör du då? Om du säger nej till det och de då inte fortsätter jobbet.

Mitt råd då är ge dem inte ett enda litet öre till vad dom än kommer med i värsta fall tar du strid och varför jag säger det är för att du vill inte stå där längre fram med yterligare furluster i bagaget då är det bättre att agera direct.

Jag hoppas verkligen man har fel i detta fallet och att företaget du betalat gör vad de ska. Uppdatera här på forumet hur det går för dig och om detta skulle vara en scam häng ut företaget här det är viktigt att få ut dem till allmän känedom så att inte fler drabbas av dem i så fall.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Michael Larsson skrev:
De kom igår morse och började med arbetet, han som har hand om företaget ville ha 50% av summan samma dag det vill säga 30 000kr rätt av.
Ja förbaskat också. :mad:

Själv skulle jag på stört bett de packa ihop sina grejer och dra dit pepparn växer.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
M Michael Larsson skrev:
Våning längst upp, läcka på rör har det inte varit under de år jag har bott där. Kan posta en kass bild på eländet i hallen.

”Fyndet” man gjorde när man köpte bostadsrätten för 1000kr för flera år sen har visat sig bli en riktigt hög kostnad.
Ta en bättre bild, men spontant är det där INTE mögel!
 
Du kanske ska vara glad att du inte river i det där själv... Men ett litet prov inskickat till något analysföretag skulle nog inte vara helt tokigt
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Dålig bild, men jag tycker inte heller det ser ut som mögel. Och som en annan sagt så sprider mögel sig inte bara utan det måste finnas fukt och organiskt material. Det är helg och jag antar att de inte jobbar lör-sön så att du har tid på dig att kolla, rådfråga andra och fatta beslut i lugn och ro. Om det verkligen går långsamt, och du får lite koll på att det där inte är mögel tycker jag att du ska överväga att inte låta dem komma tillbaka på måndag. För dåligt utfört arbete och bristande kompetens. Ersättningen de redan fått är helt ok för en veckas jobb om de är långsamma så du kan föreslå att era vägar skiljs utan återbetalning (ytterligare ersättning behöver du ju i alla fall inte ta upp själv). Kräver de mer pengar bestrider du, skriftligt. Konsumentvägledaren i kommunen kan ge dig stöd, även Skatteverket ifråga om ROT.

Känslan från vad du skrivit är att du bör dra öronen åt dig så snabbt det bara går även om det såklart är surt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.