Hejsan.
Jag har en klurig fråga som jag hoppas hamnar i rätt forum.
Vi spekulerar på ett hus som har stått obebott sedan förra hösten. Nu när vi var på en visning med mäklaren så sa hon att ägaren (som inte bor på orten) hade varit förbi i huset i Januari och då hade värmepumpen till jordvärmen stannat. Hur länge vet ingen, men det har varit ordentligt kallt utomhus under perioden (mellan -20 och -25). När de väl fick igång den så visade det sig att det läcker från två element. Tydligen så var det ingen eller för lite glykol i systemet.
Elementen i sig är ju ingen fara tänker jag, eftersom det är lätt att åtgärda. Men det som gör mig fundersam är hur resten av rören i huset mår. Huset har platta på mark med rören ingjutna i betongsulan.
Hur kan man kontrollera om det finns anledning till oro ?
Provtrycker man värmeanläggningar innan köp, eller gör man på annat sätt ?
Går det att skriva någon slags klausul eller liknande i ett köpekontrakt ?

mvh
/Håkan
 
H
Är det några rör som är frusna nu med eller har tinat upp dom
Huset är illa ute när det gäller rören om det har frusit i element, det kan i vissa fall klara sig i plattan om inte tjälen gått i den, men då är vanligast att rören går längs med ytterväggen så är risken står att dom frusit. Att rören tål en viss frysning vet vi, men som troligt så är det skarvar och muffar ingjutet i plattan ( godkänt ) och dom håller inget vidare. För att få reda på om något hänt så måste alla rör med vatten i provtryckas, andra element som inte spruckigt har nog fått sig en törn dom med och ett byte av dom är att rekommendera. Bara ta in dom som kan det med provtryckning och inget annat kan accepteras i detta läge
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tackar !
"Bara ta in dom som kan det med provtryckning och inget annat kan accepteras i detta läge"
Alltså en VVS firma eller är det besiktningsföretag vi pratar om ?
 
En VVS-firma. Jag antar att man tar med en vanlig besiktningsklausul i kontraktet. Dvs, ni har en viss tid på er efter kontraktskrivning att undersöka huset noggrannare och kan bryta kontraktet om ni inte är nöjda.
Räkna iallafall med att alla radiatorer måste bytas och ta med det i priskalkylen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
kolla bara upp innan med en firma så ni vet att nån kan göra det under tiden klausulen gäller. Vi lyckades i den perioden vi köpte inte hitta en besiktningsman som inte var uppbokad.
Går det att ställa som krav att säljaren gör det innan ni lägger ett bud? Beror ju på hur eftertraktat läget är såklart och om ni skulle köpa det även om det visade sig läcka.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi sålde huset förra året kom köparen tillbaka en dag innan besiktningstiden gick ut och ville ha ytterligare 5 dagar på sig för att besiktiga. Trodde inte på det eftersom vi bor i Storstockholmsområdet, men vad gör man? Han fick sina dagar och köpte huset.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi bor i Göteborg och här var som sagt alla seriösa (som jag googlat fram och kollat ref på sen långt tidigare) uppbokade. Så det är rimligt att han inte ljög utan faktiskt lyckats boka in nån under de fem dagarna. Vi köpte in oss på ägarens Anticimex. Men för oss var det tillräckligt så här i efterhand.
 
Om systemet har frusit, så kan det vara skador lite överallt. Som sagt räkna med att fler radiatorer kommer att börja läcka senare. Finns även risk att en del rör frusit sönder.

Hur är det med saker som toastolar? Diskmaskin, tvättmaskin? Allt sådant brukar ta stryk vid en frysning.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Man tycker ju att ägaren borde ha intresse av att ta in en VVS-firma för att provtrycka och inspektera. Det är klart, risken finns ju att det visar svart på vitt på stora brister. Men en köpare lär ju räkna in ett worst case ändå.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Troligen vill dom bara blir av med huset... Men det innebär ju också att priset borde vara satt därefter.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
En fråga som jag grunnat på länge.
Såg när grannen göt sitt golv i stora garaget. Han la in slangar för golvvärme. Vibrerade
o s v.

Kan det vid provtryckning bli så tätt mellan bruk och slang att inget indikeras som tyder på sönderfrysning av någon eller några slangar? I värsta fall mitt i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.