Hej
Vi har precis byggt hus och valt att lägga utomhusbelysningen samt inomhusbelysning i fönstersmygar över astrour. Bredvid dessa astrour så finns det en växligsomkopplare. Vad gör den egentligen? Jag har sökt på nätet men fattar ingenting.

Det går att ställa den i 3 st lägen. Vad gör vardera läge? Och vad har denna omkopplare för något att göra med astrouret?

Jag har försökt kontakta elektrikern för lite feedback men får inget svar.
 
  • Elektriska brytare och timrare för utomhus- och inomhusbelysning monterade på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid på, alltid av, eller via astrour.
 
Jasså. Så enkelt. Dum jag känner mig.

Men lite bättre symboler kunde man ju använt för att illustrera detta. Nu är det en vit " I " eller 2 st " II ". Inte helt tydligt.
 

Bästa svaret

tommib
De betyder 1-0-2, vilket är en vanlig beteckning i sammanhanget. En annan variant är Hand-0-Auto men det får inte plats på de där omkopplarna. Frågan är om just Hand-0-Auto hade gjort någon skillnad. Det borde kanske sitta en liten instruktion vid/på gruppförteckningen som säger "läge I - ljus på, läge 0 - ljus av, läge II - ljus styrt av astrour, men samtidigt är funktionen uppenbar för en elektriker (eller någon som är lite hemma på el). Om det är ni som har byggt borde du kanske också fått denna funktion förklarad för dig av installatören. Det är ett vettigt sätt att installera men din fråga antyder att du kanske inte beställde det specifikt.

Snyggt och prydligt att köra Hager rakt över, även om deras kopplingsur är lite i dyraste laget.
 
Fast kapslingen är Garo... för övrigt så föredrar jag Kraus & Naimers vred, sälj även av Garo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.