På senaste tiden har överhettningsskyddet på vår torktumlare löst ut allt oftare utan synbar anledning. När jag skulle återställa det idag hjälpte det inte, och när jag mätte på det visade det oändligt motstånd trots att det var återställt. Dags att köpa ett nytt med andra ord, men var hittar jag såna? En snabb googling på det som är tryckt på ger inga relevanta svenska resultat.

Bilder med tillhörande förtydling av märkning
T24
LC
Överhettningsskydd från torktumlare med märkning T24 LC M/ 150-M7 1016 på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M/
150-M7
1016
Överhettningsskydd med texten T24 LC M/ 150-M7 1016 på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det brukar gå att söka efter reservdelar på tillverkarnas hemsida. Har du kollat där?
 
Det finns också en del fristående reservdelsföretag både här och i Europa, där du ibland kan hitta reservdelar till maskiner som tillverkaren inte har kvar som sökbara. Googla på något i stil med spare parts <fabrikat>
 
Vad är det för märke/modell?
 
Det är en Asko t754c. På deras hemsida hittar jag bruksanvisningen, inget mer. Men efter lite mer googlande har jag hittat en reservdelskatalog och nettoparts.se har rätt del till försäljning. Men över 400 kr med frakt för en liten termostat med manuell återställning, i min tankevärld är det här en standardkomponent som borde kosta några tior hos rätt handlare, typ som kondensatorer. Men jag kanske har fel och får lägga några hundra...
 
Kolla med närmsta vitvarureparatör om du inte kan köpa en av honom.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Kan vara av fabrikat Klixon

Protte
 
Det fick bli en termostat från nettoparts.se ganska dyr men nu installerad och väl fungerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.