Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Många går ju redan nu att betala med kort på genom att registrera detta i en app. Det undermåliga är dock att man måste ha en app per bolag. Det borde öppnas upp api:er så att man kan ha en hyfsat samlad betalapp för många leverantörer, lite som easypark funkar på många parkeringsbolags p-platser.

Annekdotiskt kan jag meddela att jag härom månaden registrerade mig i Jönköping kommuns betal-app. Onödigt omständligt, men å andra sidan kunde jag stå precis utanför hotellet till en kostnad som var en bråkdel av vad de tog för vanliga p-platser där. Bisarrt.

Men bra om det är som du säger, att det i alla fall är roamingavtal på gång mellan de stora.
Virtuella betalterminaler går bra, men inte att ha en fysisk terminal ute på stolpen
 
L
Elbilens klimatpåverkan vid produktionen tas sällan upp det är välkänt att dyra jordartsmetaller är helt nödvändiga för batterierna. Att hela kretsloppet, är sunt implementerat brukar sällan elbilens förespråkare argumentera för. För miljöns skull är det delvis bra att fossiladrivmedel går upp i beskattning, bara politikerna kan sluta bestämma teknikutvecklingen. Att kolväten i flytande form kan vara en del av framtidens bränsle om de tillverkas av elektrolys av vatten för skapa vätgas med tillsättning av koldioxid från luften. Energilagring av överskottsel skulle kunna ske på sådant sätt, dvs fossilfria kolväten produceras.

Men så onyanserad som debatten låter idag är risken stor att förbränningsmotorer förbjuds helt.
 
P PurreP skrev:
Roaming mellan de olika bolagen kommer vara på plats ganska snart.

Troligen kommer det dröja med betalterminal för betalkort, mycket små transaktioner, ganska liten omsättning per dag osv. Det kostar för mycket...
Parkeringsautomater brukar väl ha betalterminal, godisautomater också.
Så jag tror inte det är småtransaktioner som hindrar.
 
Orsaken är att bolagen vill binda upp kunderna. Precis som bensinbolag en vill med sina bensinkort. Skillnaden är bara att man inte väljer parkering efter bolag...
 
Som sagt, det är ju inget problem om man kan betala med en bankapp, visaapp, Google pay, Apple pay eller vad som kan tänkas bli stort i framtiden, det är det här tramset att varje lokalt el-, parkerings- eller tankbolag ska sitt eget betalsystem som är det absurda.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Laddstolparna borde läsa av bilens ID och sen skicka en ihopsamlad faktura
Ja, "plug and charge" är nog på gång. Exempelvis säger IONITY (https://ionity.eu/_Resources/Persis...40345ae8a8e5da/20180611-ionity-en-cebit02.pdf) att de ska använda det "i framtiden". Rent tekniskt känns det rätt trivialt att lösa men det ska bli spännande att se hur den kommersiella biten blir. Att blippa ett kort känns inte som extra jobb eftersom man ändå måste gå ur bilen.
 
Jag har föreslagit till utvecklarna för en av SMS-apparna för parkering att de borde utveckla samarbete med laddbolagen så att man bara behöver registrera parkeringen och då betalar laddningen via denna.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det absolut snabbaste vore nog en EU lag om detta precis som man löste det med typ 2 kopplingen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är kanske intressant för dig att se gårdagens agenda, det börjar ca 10 min in i programmet om denna omställning av fordonsflottan, och att de ekonomiska orättvisorna i samhället riskerar ökas rejält och de försvårar även hela projektet.
Sedan kommer Lövin till studion, och i hennes ögon är du en dinosaurie, och dina bilar ska vara borta om 10 år.
Man tänker sig att skatta ihjäl fossilanvändningen, men om 10 år kommer ju elbilar vara så vanliga och billiga ändå... :rolleyes:
Ju tjena kanske en som kör en 35 år gammal bil tänker.
[länk]

Jag är ändå inte helt emot hur Lövin tänker, nästan alla världens länder har ju förbundit sig att avveckla fossilenrgianvändningen så den i princip är helt borta om 20 år, men fortfarande händer det inget, de flesta länder ökar faktiskt sin användning och sina utsläpp istället, så det verkar komma att bli riktigt jobbiga sista år 2038, typ ...
Såg programmet. Hon pratar om skatteväxling, men det var ganska uppenbart att det inte är det de gör. Det bara mer skatt, inget annat.
Jag tycker det är märkligt att vi ska binda ris till rygg, för klimatet när inte andra länder gör det? Våra utsläpp minimala i förhållande till andra. Kina ökar sina utsläpp massor varje månad. Om man tar det vi släpper ut under ett år, så är det nog vad Kina har i ökning på någon månad. Och tar vi hela planeten så skulle en halvering av våra utsläpp motsvara någon vecka av ökningstakten.

Då elbilen kommer naturligt så finns det inget behovs av att straffskatta vanliga bilar.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Tror du att när alla kör elbil att ingen behöver skatta då? Skatten kommer tas ut ändå
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Såg programmet. Hon pratar om skatteväxling, men det var ganska uppenbart att det inte är det de gör. Det bara mer skatt, inget annat.
Jag tycker det är märkligt att vi ska binda ris till rygg, för klimatet när inte andra länder gör det? Våra utsläpp minimala i förhållande till andra. Kina ökar sina utsläpp massor varje månad. Om man tar det vi släpper ut under ett år, så är det nog vad Kina har i ökning på någon månad. Och tar vi hela planeten så skulle en halvering av våra utsläpp motsvara någon vecka av ökningstakten.

Då elbilen kommer naturligt så finns det inget behovs av att straffskatta vanliga bilar.
Med sådan resonemang skulle det aldrig hända något...
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
harry73
Kina släpper ut mer, för att vi beställer mer i Kina.
Kina kombinerar sin enorma tillväxt med stora miljöåtgärdsr
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Om man kör en Twizy så slipper man trängselskatt och framtida kilometers katt, för den är inte en bil...

Visst finns det en poäng med att folk skall h mindre storlek på fordonen, men alla former av riktade skatter och bidrag går att gå runt...
 
Kina släpper dessutom ut en bråkdel
av Sverige om man ser till varje person
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kina släpper dessutom ut en bråkdel
av Sverige om man ser till varje person
Beror inte det på hur och vad man mäter? De flesta i Kina lagar fortfarande sin mat över öppen eld eller över koks.

De flesta i Kina har visserligen inte bil och flyger inte. Men Kina siktar ex på ca 2500 nya kolkraftverk till 2030.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.