C C.Lundin skrev:
Det viktigaste här är ifall du hyr ut privat eller om du hyr ut bostäder genom ett företag.
Har du hyrt ut privat så har personen i fråga endast en månads uppsägningstid oavsett vad ni skrivit för avtal.
Däremot så är det ju ett helt annat ärende om personen har förstört och saboterat i lägenheten.
Men det verkar inte vara jätteilla om en ny hyresgäst kunde flytta in omgående, eller?
Privat, har hört tidigare att det är 1 månad som gäller vilket för mig låter helt galet.
Nya hyresgästerna bor inte i lägenheten på fulltid utan mer som övernattningslägenhet när personerna jobbar i Sverige och det var lite bråttom med boende så dem bryr sig inte ifall golvet ser tråkigt ut.

useless useless skrev:
Jo, det kan man. Jag har ganska nyligen varit inblandad på lite håll i ett sånt fall som avgjordes i rätten. Då var det en ideell förening som hade hyrt en lokal en längre tid, men som vill lägga ner den delen av verksamheten. Uppsägningstiden var hela 6 månader, men föreningen flyttade ut och städade ur lokalen betydligt tidigare varpå hyresvärden snabbt skaffade en ny hyresgäst.
Föreningen ville såklart slippa betala hyra under den delen av uppsägningstiden som lokalen hade en ny hyresgäst, men det gick inte.
Föreningen hade såklart kunna låta bli att lämna tillbaks nycklarna förr än de 6 månaderna hade gått och på så vis 'blockerat' lokalen för nya hyresgäster, men det tyckte dom inte var så konstruktivt.
Intressant! Tack för inlägget!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Släpp det. Svårt att veta vad de olika delarna är värda, men har du innehållit hela depositionen utan att hyresgästen klagat har du nog kommit hyfsat väl ur det hela.

Stämmer du personen på extra ersättning kan du nog vänta dig en motstämning på hela eller delar av depositionen samtidigt som tid och/eller advokatkostnader börjar ticka.
Jag kommer släppa det, nu är det mest intressant att ta reda på hur man skulle kunna ta detta vidare.

SysterNett SysterNett skrev:
Vad var skicket på lägenheten innan hyresgästen flyttade in? Hur gammalt är golvet?
6 år ungefär. Lite skavt och upptrampat på sina ställen, dock som jag skrev tidigare var planen att slipa upp golvet vilket inte går längre.
 
Jag kommer alltså inte gå vidare med detta, mest intresserad av vilka rättigheter jag har. Vill gärna höra historier ifall någon har genomgått något liknande.
 
Som sagt, om det är en privatuthyrning så har du ju ingen rätt till ersättning för den andra månaden, vilket var ursprungsfrågan. OM du hade haft en giltig 2 månadersuppsägningstid, så hade du kunnat ligga rätt pyrt till om du hyr ut den till någon annan under uppsägningsgtiden, utan att ha avtalat det med din första hyresgäst. Det spelar ingen roll att du inte fick in någon hyra för sista månaden, det är fortfarande den hyresgästens bostad.

Men nu var ju uppsägningstiden inte giltig.

OM du har kostnader utöver depositionen för åtgärden på golvet (men räkna in åldersavdrag), och för den dåliga städningen så kan du kräva mer pengar av din första hyresgäst, men inte som en extra hyra. Gissningsvis inte värt besväret.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Man kan väl ta ut en straffavgift både för bristande städning och vanskötsel. Fast vanskötsel är väl det som despositionen är tänkt till?

Kanska hyran också hur det nu är med uppsägningstiden..
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, om det är en privatuthyrning så har du ju ingen rätt till ersättning för den andra månaden, vilket var ursprungsfrågan. OM du hade haft en giltig 2 månadersuppsägningstid, så hade du kunnat ligga rätt pyrt till om du hyr ut den till någon annan under uppsägningsgtiden, utan att ha avtalat det med din första hyresgäst. Det spelar ingen roll att du inte fick in någon hyra för sista månaden, det är fortfarande den hyresgästens bostad.

Men nu var ju uppsägningstiden inte giltig.

OM du har kostnader utöver depositionen för åtgärden på golvet (men räkna in åldersavdrag), och för den dåliga städningen så kan du kräva mer pengar av din första hyresgäst, men inte som en extra hyra. Gissningsvis inte värt besväret.
Det är som du och några innan dig har sagt, 1 månad är det som gäller. Det hade jag ingen aning om.

http://www.hyresnamnden.se/Skalig-h...hyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/

"Hyresgästen kan säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån."

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man kan väl ta ut en straffavgift både för bristande städning och vanskötsel. Fast vanskötsel är väl det som despositionen är tänkt till?

Kanska hyran också hur det nu är med uppsägningstiden..
Det kommer jag inte göra i detta fallet, men teoretiskt hur skulle det gå till ifall hyresgästen har gått under jorden? Måste man anlita ett städbolag så man har en faktura man kan kräva genom kronofogden?
 
Borde väl räcka att ta en rimlig kostnad vad ett städbolag skulle ta och sen får man göra en fodring om dom inte betalar. Men det tar mycket energi att dra detta så jag hade skickat en faktura till personen i fråga och sedan kanske inte dragit det längre än så
 
Du behöver ha någon form av verifierade kostnader. Möjligt att man kan få ut något för egen arbetstid, men jag skulle tro att du då måste ha en näringsverksamhet, där du kan ta upp inkomsten av det egna arbetet.

Om det är en person som gått under jorden, så är det väl viss risk att han är bra på det. Och då blir det bara strul och kostnader för dig att försöka få ut något.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi hyr ut en lägenhet i vårt hus sedan flera år. Har försökt göra det korrekt både vad gäller hyra och avtal. Eftersom hyresgästen ses som den svagare parten i avtalet gäller som tidigare påpekats 1 kalendermånad för hyresgästen. Däremot är uppsägningstiden tre kalendermånader om vi som hyresvärd säger upp avtalet såvida inte hyresgästen grovt missbrukat sin ställning som hyresgäst. (Avsevärd olägenhet). Vi har inte haft några större problem. Visst slutstädningarna har flera gånger inte varit så att vi skulle kunnat acceptera dom och vi har fått lägga ner åtskilliga timmar på att få det som vi vill även om hyresgästen städat som bara den och känt sig nöjd med det. Att lägenheten slits är ju en del av kostnaden som betalas av hyresgästen i dess hyra.
 
Lärdomen blir ju som alltid i alla dessa trådar, att man tar en risk när man hyr ut. Om hyresgästen bestämmer sig för att göra en brasa på vardagsrumsgolvet/ha 50 katter som kissar och bajsar högt och lågt/slå på vattnet och åka till Australien, ja då blir det en del omak för dig som värd. Kalkylera alltid för strul när du funderar på att hyra ut.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Nu ska du inte gå vidare men vill bemöta ditt svar.

Säg att golvet är är sex år gammalt. Det får skador på sig. Man kan då inte begära hela kostnaden det kostar. Ett golv anses vara avskrivet efter 13 år. Har bara sex år gått får HG vara med att betala 7/13 av kostnaden att åtgärda, vilket inte innebär att lägga nytt golv i lgh.

Olika delar av lgh har olika avskrivningstider som anses praxis. Så även om golvet skulle vara helt förstört och 13 år och en månad har du inget att hämta.

Dessa praxis är viktigt för dig som HV att känna till. Hinner inte leta nu, men kanske senare.
 
Om det är ett parkettgolv är avskrivningstiden betydligt längre än 13 år. Mellan 30 och 40 vill jag minnas.

Men oavsett är det surt att råka ut för irreparabla skador på avskrivna golv som är fullt funktionsdugliga.

För den fastighet vi hyr ut så har vi i avtalet specificerat en timkostnad för arbete för eventuell städning eller återställningsarbete.
 
I detta fallet är ju golvet totalskadat. Jag hade jagat hyresgästen ända till graven om det så krävs.

Skitstövlar som inte städar upp sin egen skit och förstör behöver lära sig den hårda vägen att ta ansvar. Har dom inte cash så går det bra med annan egendom för att lösa skulden på plats när man väl fått tag i arslet.
 
Det beror ju på skicket när hyresgästen flyttade in snarare än åldern på golvet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på skicket när hyresgästen flyttade in snarare än åldern på golvet.
Nope. Det är åldersavdrag när det är lagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.