Betalning i förskott. Hmm. Min chef åkte på det när hon skulle renovera. Det visade sig att byggfirman inte hade någon kredit hos byggvaruhusen. De hade konkat gång efter gång men startat om. Han var svartlistad överallt så kunderna fick själva slanta upp i förväg för materialet. Hyfsat riskabelt säger jag...
 
Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Kolla upp firman och personerna hos Skatteverket/Kronofogden och kanske även lite googling på deras namn + sökordet "svarta listan" för att se vad som dyker upp. Bedrägerier och bedrägeriförsök skall alltid polisanmälas. Hade de firmabil eller körde de motorcykel? ;-) Nä, allvarligt talat, kolla om bilen är märkt med företag och kolla även nummerplåt mot bilregistret för att se om det är de som står på bilen eller om det är en s.k. målvaktsbil. Kolla hantverkarna med hjälp av deras mobilnummer mot hitta.se och se om de har några företagsengagemang och eventuellt vilka andra de har att göra med. Finns massa kul att göra.
Ta firmans reg nr samt var den är registrerad samt styrelsens person nr samt kolla om styrelsen är med i andra byggföretag .
Kontakta Tingsrätten där firman är reg. och fråga det finns några ärenden pågående eller avslutade .Lämna styrelsens pers nr och fråga samma sak även för andra företag med anknytning. Detta går fort och kan vara nyttigt och lönsamt, detta är offentliga handlingar.
 
Precis som någon annan skrev ”kan börja direkt” då har man ingen större kö på jobben. Man kan köpa offerter från olika hantverkare det kan löna sig både ekonomiskt och resultatmässigt
 
Ta inte anbudet om du inte är nöjd med balansen mellan pris, när det ska göras och hur. Enkelt. Det är ingen mänsklig rättighet att få billiga offerter....

M Michael Larsson skrev:
Kommer nu på måndag att få in hantverkare som skall renovera min 1a på 43,5kvm.
Det som skall göras är ta ner tapeter samt spackla och måla väggar och tak i 3 rum, läggas golv i 3 rum samt sättas nytt dörrfoder på 2 ställen.
Arbetskostnaden för detta beräknas bli 60 000 före ROT, lurar renoveraren mig totalt men jag tyckte att det lät jävligt dyrt, då är ändå inte golv färg med mera inräknat i detta pris.

Fördelen med dessa är att de kan sätta igång direkt, att få tag på renoverare i Skaraborg är ett rent helvete, har pratat med dryga 10 stycknen men ingen som kan.
 
M Michael Larsson skrev:
De kom igår morse och började med arbetet, han som har hand om företaget ville ha 50% av summan samma dag det vill säga 30 000kr rätt av. Blev även tillsagd att kontakta Skatteverket angående ROTavdrag och fylla i papper om detta, vad det var för papper fattade jag inte då jag hade arbetat natt och var rätt borta. Är det inte företaget jag anlitar som skall ordna med alla papper? När jag tog in en hantverkare som renoverade badrummet så ordnade han med allting och jag behövde inte göra någonting, skall väl ringa han på morgonen och prata med han om detta.

Är det för övrigt vanligt att de vill ha 50% av summan direkt? Funderar även då hur det blir med ROTavdraget, eller kan de dra av detta på faktura nr 2?
För I h-vete gå inte med på att du ska hantera ROT avdraget. Det är firmans ansvar att göra det och att se till att det blir rätt. Om skatteverket av någon anledning skulle neka dig rotavdrag (vilket inte är ovanligt) så kan du känna dig blåst på de pengarna. Det är företagets uppgift och ansvar att göra det, skulle de bli nekade så är det dom som får ta den ekonomiska smällen (så länge du är berättigad till ROT).
 
J Johan456 skrev:
Nej, det räcker inte med personnummer, se mitt inlägg ovan.

[länk]
Ja du har rätt man behöver fastighets, bostadsbetäckning också men den informationen har dom oftast redan vid besöket när dom tittar på jobbet om inte tar dom fram betäckningen via lantmäteriet eller annan känst se länken nedan.

https://butiken.metria.se/fsokalla/?1

Person nr är det viktiga och det som krävs att utge. Jag har själv anlitat och det enda jag behövde uppge var person nummer allt övrigt fixade firman.
 
JanneJanne123
G GARFIEILD skrev:
Håller med. Fixa d själv o spar pengarna
Hur hjälper det TS att ni två alfahemmafixare tycker det är ett skitenkelt jobb? Kanske har TS inga armar, kanske är hen dubbelarbetande ensamstående förälder som inte har en sekund över, eller så har TS helt enkelt tummen mitt i hand?
 
  • Gilla
HJ-C och 15 till
  • Laddar…
Mats-S
E Elsamimmi skrev:
Hur svårt kan det vara att ta fram verktygslådan å spara 50 papp
För mig (ocn kanske för dig) som är utbildad hantverkare inte alls svårt. Det är faktiskt svårare för mig att leja bort än att fixa själv, blir det fel så är det ingen evig diskussion, bara "gör om, gör rätt"

Men för övriga utanför hantverksskrået kan det nog vara en oöverstiglig sak att göra sådant här själv ... så .. njaee .. man ska nog inte dissa personer som måste leja bort renoveringar. och sedan ha konstant oro tills dess att jobbet är slutbesiktigat och slutfakturerat :worried:
 
  • Gilla
nochl och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
För att inte tala om att det är svårt att både bo och renovera på 43 kvm, dvs. det kan bli dubbla boendekostnader under renoveringstiden och då är det viktigt att hålla den kort.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Ja du har rätt man behöver fastighets, bostadsbetäckning också men den informationen har dom oftast redan vid besöket när dom tittar på jobbet om inte tar dom fram betäckningen via lantmäteriet eller annan känst se länken nedan.

[länk]

Person nr är det viktiga och det som krävs att utge. Jag har själv anlitat och det enda jag behövde uppge var person nummer allt övrigt fixade firman.
Jag har gjort ROT-jobb i många år ock det är inte svårt att hitta ett personnummer i systemet, inte lgh-numret heller. Det som är svårt är bostadsrättsföreningens organisationsnummer.
 
M Michael Larsson skrev:
De kom igår morse och började med arbetet, han som har hand om företaget ville ha 50% av summan samma dag det vill säga 30 000kr rätt av. Blev även tillsagd att kontakta Skatteverket angående ROTavdrag och fylla i papper om detta, vad det var för papper fattade jag inte då jag hade arbetat natt och var rätt borta. Är det inte företaget jag anlitar som skall ordna med alla papper? När jag tog in en hantverkare som renoverade badrummet så ordnade han med allting och jag behövde inte göra någonting, skall väl ringa han på morgonen och prata med han om detta.

Är det för övrigt vanligt att de vill ha 50% av summan direkt? Funderar även då hur det blir med ROTavdraget, eller kan de dra av detta på faktura nr 2?
Undrar,är det Svenska hantverkare?har aldrig varit med om att kunden ska betala förskott,samt ansöka för Rot själva,känns Inte som ett seriöst företag
 
Det kan ju skilja sig från stad till stad.
Innan jul anlitade vi snickare som gipsade taket i kök, vardagsrum och hall. Samt gipsades väggarna i vardagsrum och kök. Därefter kom målaren som spacklade taken i alla rum + väggar i vardagsrum och kök. I hallen plockades först tapeterna ner och därefter bredspackling och något annat innan målning av väggar. Totalt nästan 90kvm.Vi kom inte upp i 60’ innan ROT för målaren (inklusive färg och spackel) Vi har aldrig behövt ombesörja ROT själva.
 
J Johan456 skrev:
Jag har gjort ROT-jobb i många år ock det är inte svårt att hitta ett personnummer i systemet, inte lgh-numret heller. Det som är svårt är bostadsrättsföreningens organisationsnummer.
Bostadsrättsföreningens organisationsnummer finns väl på webbsidan allabolag?
 
E Elsamimmi skrev:
Hur svårt kan det vara att ta fram verktygslådan å spara 50 papp
Hur svårt kan det vara att inte skriva dumma kommentarer?? Han kan ha bara en en hand eller ha ryggproblem eller driver annan typ av företag så att han inte hinner renovera orsakerna kan vara många. Använd skallen nästa gång du skriver.
 
  • Gilla
lb_gbg
  • Laddar…
A aries skrev:
Bostadsrättsföreningens organisationsnummer finns väl på webbsidan allabolag?
Ja, om man vet vad föreningen heter men det är inte så lätt alltid. Ibland stämmer inte adressen heller. Men det är OT detta, jag ville bara bemöta med korrekta uppgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.