Hej!

Tänkte chansa att få råd, jag tänkte sätta in dusch min lilla toaletten vad behöver jag tänka på?

Har hört att man måste köra samma system och fotografera och dokumentera i försäkrings syfte men är det något annat?

Jag har bilat lite och funderar på avloppet måste väl ha en ganska liten med kurvkoppling några tips att ge?

Mvh
Stefan
 
  • Renoveringsarbete på en liten toalett, förberett golv med uppbrutet avlopp för installation av dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns rätt mycket att tänka på...

Hur tänker du duschen, var tänker du sätta golvbrunnen? Om du har en vanlig golvbrunn, så måste den sitta minst 20cm från väggen (kanten av brunnen). Det finns s.k "väggnära brunnar" som sätts som en ränna direkt mot väggen. De ställer en del speciella krav. Bla. så måste tätskiktet vara godkänt för att anslutas till just den väggnära brunnen.

Enligt regelverket får det inte finnas några andra genomföringar i golvet än avlopp till toa, och golvbrunnen. Andra rörgenomföringar skall komma i väggen. Detta måste man ibland avvika ifrån, det skull kunna innebära att riva halva huset att uppfylla det kravet.

I själva duschområdet får det inte finnas andra genomföringar i väggen än för duschblandaren.


Du bör också redan nu fundera över el, skall du ha golvvärme? Var hamnar duschen i förhållande till strömbrytaren, skall du ha vägguttag, var i förhållande till dsuchen osv.
 
Okej, får tacka för snabbt svar. det här är en väldigt liten toalett 130 x 90 cm kände inte till det där med 20 cm.
min tanke är att kapa tvättställs avloppet och sätta in ett dusch avlopp, golvvärme är inte aktuellt.
Detta är en bostadsrätt och en del grannar har tydligen gjort den här förändringen och då mitt kakel gick sönder tyckte jag att jag lika gärna kan göra samma.

Strömbrytaren har jag funderat om den måste flyttas på eftersom det finns en risk att vatten kommer stänka, lister och tröskel mot dörren är lite av ett huvudbry jag vet flera kompisar som flyttat in i nybyggt och deras dörrar och lister i normalstora badrum är fuktskadade, lite besynnerligt tycker jag...
 
När det gäller el, så skall ev. uttag vara placerade minst 120cm från duschen. Och då räknar man från punkten där duschmunstycket är (eller i praktiken från blandaren). Uttag måste dessutom vara skyddade av jordfelsbrytare. En strömbrytare brukar man låta följa samma avståndsregel. Men jag tror (fast kan ha fel) att om du skaffar en brytare som är klassad för IP44 så kan den sitta närmare, dock inte inom själva duschutrymmet. För eluttag spelar det ingen roll vilken klass de håller, avståndet gäller ändå.

I små våtrum sätter man ofta brytaren på utsidan bredvid dörren.

Om du sätter duschen där tvättställsavloppet kommer upp, hur tänkte du då göra med tvättställ?

Du får räkna på höjderna, och se om det går att få in en brunn med sidoutlopp, och rörkopplingar på den nu tillgängliga höjden. Annars kanske du måste bila ned lite vid röret så du kan få kopplingen lägre.

Lite förslag på läsning:

Säkert vatten, det är VVS branschens regelsamling, finns på nätet, typ 25 sidor, lättläst
BKR branschorganisationen för plattsättning, deras regelsamling är "bibeln" för tätskikt, ännu mera lättläst.

Läs monteringsanvisningar för golvbrunnar. Finns hos de stora tillverkarna, PURUS och JAFO på nätet.
Läs monteringsanvisningar för något tätskikt, ex. LIP, Casco även byggmax har en skaplig anvisning för sitt tätskikt.

Det är inte svårt att läsa in sig på hur allt skall göras. Om du skaffar dig en översikt innan du sätter igång, så kan du sedan läsa detaljerna när du kommer till momenten i arbetet. Tänk på att tillverkarnas anvisningar skall följas bokstavstroget, hittar du inte monteringsanvisningar för en viss pryl, eller om anvisningarna inte går ihop med ex. BKR reglerna, välj någon annan produkt.

Vanliga fel, är brister vid monteringen av golvbrunn, för dåligt fixerad, monterad på fel höjd i förhållande till färdigt golv. Brister i ansutningen av tätskikt mot brunnen. Oerhört vanligt att brunnsmanschetten skärs fel, den får inte gå in under klämringen i brunnen, den skall klämmas mot brunnens väggar av klämringen, men inte ned under ringen.

Även om du låter en firma göra allt eller en del, så är det nyttigt att ha koll på reglerna, det fuskas mycket.

Tänk på att du behöver tillstånd från föreningen för ett sådant här ingrepp, föreningen kan kräva att du anlitar ex. en VVS firma.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Jag satte dusch i en liten toalett och löste handfatsfrågan med ett litet trekantigt hörnmonterat handfat inne i duschutrymmet. Jag hade dock handfat, blandare och toalett upp mot bakväggen i utrymmet. Här blir det troligen konflikt med dörröppningen.
 
Hur brett är det där toan stått? Är det minst 70 cm? Skulle det gå att få in en 70*90 duschkabin istället, så är ju täthetsproblemen betydligt mindre och bostadsrättsföreningen har troligen mindre krav på utförandet.

Tomt utrymme i badrum där wc tidigare stått markerat, med synliga vatten- och avloppsrör, potentiellt för omvandling till duschplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska det inte finnas någon toalettstol i utrymmet efter ombyggnaden?
 
Intressant, det enda föreningen min ställer som krav är att det är ordentligt gjort.
någon kabin är inget alternativ men eventuellt en sån där japansk kombi toalett med inbyggt tvättfat men jag har inte sett dem till rimligt pris (typ 1000kr) här i sverige eller om anslutningen passar våra, så jag funderar på att borra ett hål i locket på befintliga toaletten och leda ner röret från tvättstället där är dock osäker på hur porslinet hanterar vibrationerna, så funderar på att göra en avgjutning; men det kanske blir för avancerat så man borde kanske kan köpa en toalett på blocket för nån hundring och experimentera borrmetoder?

men angående avloppet och bilningen, hur gör jag för att vara säker på att avloppet hamnar i linje med kaklet så att säga?
vill inte få någon otrevlig överraskning så vill minimera möjligheten tänker om jag bilar och kapar och sen när jag satt dit avloppet sen lättbetong (för att fixa avrinningen ska visst vara 16mm tjockt från väggen enligt byggnormen och bli tunnare ner mot avloppet dom en backe som jag tolkar det; kommer inte på vad det heter) och väl är i gång och kaklar så diffar det flera mm då kommer jag bli grymt störd...

jag har tittat i olika kataloger bauhaus har och ser att tätskiktet monteras och därefter kaklar man men med den proceduren blir det ju ett lager på flera millimeter med kakelfix och sen kakelplattor på flera millimeter till så avloppet blir nästan 1 cm under kaklet?!?!?

att det blir fel i monteringen av golvbrunnen känns som ganska hög sannolikt efter att ha analyserat de här publikationerna som bauhaus broschyren från kiiltio visar en bild på hur man sätter tätskiktet i klämringen... tack för det hempularen
blir ju en hel del problem då man ska tolka sån här information, när jag kaklade för första gången så berättade ingen av mina kompisar som proffsbygger att man ska slå på handtaget efter att ha dragit linjen i kaklet för att kaklet ska knäckas de fattade inte vad jag snackar om; så jag hade problem i flera dagar innan jag hittade en video så jag fattade vad som saknas...

Proffs kontra hemmafixare, vet man vad man håller på med så missar man väsentliga småsaker...
så försöker minimera sådana missöden men grymt svårt att fantisera om vilka problem som kan finnas,
något jag funderar mycket på är tätskikt mot dörrkarm och tröskel då dörren är så pass nära i förhållande till duschen undrar jag vilka lösningar som kan vara möjliga, ska man köpa båtlack och dränka in grejerna??? :rofl::rolleyes:
 
Jag löste det på detta vis. Handfatet inne i duschutrymmet och utloppet ner i golvbrunnen. Duschdraperiet skymtar till vänster, det sitter i en takskena och dras ända till bakväggen mellan duschblandaren och stolen. Ingen speciell behandling av dörr och tröskel men de var båda helt skyddade från stänk vid dusch i min lösning. Din tanke att sätta ett handfat ovanför toalettens tank blir nog opraktiskt högt. Ett normalt handfats ovankant är ungefär i samma höjd som toatankens ovankant.

Ett badrum med handfat ovanför toalett och en synlig duschställning med draperi som skymtar till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
major_tom major_tom skrev:
går det att göra nån lösning med en så kallad stockholmsdusch?

[bild]
[länk]
En sådan har jag använt ett flertal gånger, i Stockholm faktiskt! Den är fullt användbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.