Vi har precis blivit med vårt första hus, en sjönära etagevilla från -68. Jag har läst många trådar här på byggahus, men det är väl inte förrän nu det har blivit dags att skapa min första tråd! Huset behöver renoveras och för att vi ska kunna trivas vill vi ändra planlösning i vardagsrummet/köket till mer öppen. Detta för att kunna ha översikt över barnen så att de inte springer ner till sjön som ligger på högra sidan nedanför terassen på bilden.

Vår nuvarande tanke är att bygga ett rum längst upp i vänstra hörnet. Den nya väggen som sätts upp för att bilda det rummet används för att avskärma köket som hamnar i högra hörnet längst upp, med en tillhörande köksö. Jag ritade även in matbord i mitten av rummet.

Det som saknas i denna planlösning är garderobsplats i närhet till ytterdörren, samt att utsikten från köksbordet inte blir den bästa. Rummet längst upp till vänster är inget vi måste ha, men det kan ju alltid vara användbart. Väggen i mitten av rummet som rivs enligt mitt förslag är bärande vad jag har förstått, så någon balk måste upp om denna ska rivas. Helst hade man ju sluppit det, men vi har inte hittat något bra förslag när den är kvar. Jag tar tacksamt emot förslag på förbättringar!
 
  • Bottenvåningsplan för ett hus med markerade föreslagna ändringar; nya väggar, köksö, och borttagning av en bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bottenvåningen i en etagevilla med markerade föreslagna ändringar för öppnare planlösning i vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Mitt förslag är att vrida köksön 90 grader så den går i andra riktningen. Den blir då mer lättanvänd och folk som hänger vid den får inte fönstren i ryggen utan kan se ut lite (trevligare). Det gör att matbordet kan flyttas närmare terrassen (bättre utsikt) och att det går att behålla en vägg som avgränsning av hallen så att ni slipper få indragen smuts och sand spridd i hela rummet. Väggen kan ju vara lite längre från (uppåt) ytterdörren än nuvarande lösning och då blir det bra plats för garderober eller liknande längs den väggen. Väggen kanske även kan komma till nytta som stödpelare för balken.

När det gäller smuts och sand som sprids så grundar jag det på egen erfarenhet för i lägenheten där vi bor nu så var det från början öppen planlösningen med hallen och under de perioder på året då mycket fastnade under skorna hade vi sand minst 5 m från skohyllorna. Numera har vi byggt om så att hallen är mer avskiljd och slipper det problemet.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips! Ja vi funderade på en avskärmning vid dörren och det låter som om det behövs enligt din erfarenhet. Men vi vill nog inte göra den så lång som fram till balken då den öppna planlösningen blir lidande! Ska se om jag kan rita en ny bild och lägga upp
 
BirgitS
Ni skulle kunna ha ett högt smalt fönster i den väggen nära ytterdörren så blir det en litet titt på vad som väntar när man kommer förbi hallen, lite wow-känsla kanske.

Man behöver inte heller låta väggen vara ända upp till tak hela vägen utan när man har fått dit tillräckligt med garderob för kläder och skor kan man sänka den till kring meters höjd och man kan ha låga skåp/byråer för vantar och mössor samt en pall.
 
  • Gilla
Spackelparty och 1 till
  • Laddar…
@BirgitS har alldeles rätt. Till det vill jag lägga att det även kan vara skönt med en bibehållen avgränsningsvägg i hallen, för att slippa ha en toadörr som öppnar rakt ut mot matplatsen. Kan möjligen påverka aptiten hos en och annan...
 
  • Gilla
Spackelparty och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra input! Jag ritade upp en ny planlösning med en avskärmningsvägg vid dörren som vi tänkte placera en skjutdörrsgarderob framför. Kontrollmätte lite vid köksön och kom fram till att det blir svårt att vrida denna om man ska bibehålla rumsindelningen vid köket.
Jag passade även på att göra ett till alternativ, men det känns kanske inte ultimat även om genomföringen av det blir lite enklare då vi slipper dra om avlopp och fläkt. Vi har ju inte fått tillträde till huset än så får se vad som är genomförbart!
 
  • Ritad planlösning med avskärmningsvägg, skjutdörrsgarderob vid entrén och köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av en planlösning med markerad ny avskärmningsvägg, skjutdörrsgarderob, köksö och rumindelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Sedär. Jag tror ju mer på första alternativet dock. Man vill inte ha matos i ytterkläderna, och när man har gäster och annat löst folk vill man liksom låta dem ha nära till hall och toa, men inte behöva gå genom köket och snubbla över dig där du står och lägger sista handen vid huvudrätten. Även om köket är öppet så blir det lätt den känslan.
Matplatsen utnyttjar ju iofs fönstret bättre i alternativ 2, men jag kommer ändå inte ifrån känslan av att den blir lite undanskuffad. Dwn ska ju vara det centrala, platsen där man samlas.
 
BirgitS
S Spackelparty skrev:
Kontrollmätte lite vid köksön och kom fram till att det blir svårt att vrida denna om man ska bibehålla rumsindelningen vid köket.
Du behöver nog fundera på hur köket ska planeras också, för med viss lösning blir nog köksön väldigt svår att utnyttja på ett bra sätt.

Med tanke på ditt andra förslag där det framgår var du har tänkt att placera ut vissa delar tror jag det är bra om du läser på en del om köksplanering, t.ex. finns det många trådar i forumet som tar upp vad man ska tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.