Hur gick det här? Skulle vara kul med en uppföljning...
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur gick det här? Skulle vara kul med en uppföljning...
Jag är också nyfiken....
 
Testade först kurva 5 förskjutning 0 och det gick absolut inte. Huset blev rejält kallt. Tog knappt ett halvt dygn att kyla ner huset men sen tog det två dygn att få upp värmen igen när jag ställde tillbaka värdena till de som NIBE rekommenderar.
Låter det vara så tills vi vet om det kan tas upp som ett dolt fel eller om säljaren brustit i sin upplysningsplikt.
Har fått ett skriftligt svar från säljaren där de skriver att de kände till problemet.
 
A
Men har ni öppnat slingorna när ni sänkte kurvan? Poängen är att öka flödet och minska framledningstemperaturen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
...tror fortfarande att ni ska hitta en kurva som gör att det nästan inte behövs några termostater så det blir en jämn ström av värme ut på slingorna. Det kan ju vara nåt annat med läggning av golvvärme och golv som gör dessa problem men jämn ström av värme så golvet är konstant "varmt" kan kanske lindra dessa problem
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Är den inställd för golvvärme? Tror den sätter max framledning till 45 grader då på pumpen. Över 45 grader framledning på trägolv är fel oavsett vad Nibe skriver.
Du skulle inte gett upp så lätt. Hade förmodligen blivit varmare om du ökat flödet..
Hur har du tänkt att det här ska vara dolt fel?
Fel rörelsemån?
 
Hjälper inte ändring av värmepumpens inställningar finns det en lösning som fungerar (jag har den). Installera ett utjämningskärl på helst 100 liter eller mer. Då undviker du de snabba temperaturändringar som uppstår när värmepumpen slår till eller från. Nibe har sådana - typ varmvattenberedare.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Knäpptank brukar det kallas för, och är väldigt bra. Har själv installerat en sådan i ett hus.
 
Hej

En byggnad eller ett rum kräver en viss effekt för att hålla värmen.
Två alternativ finns:
1: Hög temp och lägre flöde = vanliga radiatorer. Att utgå från en framledningstemp på 50° vid =grader ute brukar funka.
2: Låg temp och något högre flöde = golvvärme. Här brukar man anse att max temp i golvet skall vara 27°-28°. Så håll de, men öka flödet i så fall. Om du stänger alla utom en slinga, så kommer du att märka att det 'väser' i fördelningscentralen.

Jag har själv en NIBE 310P - lillebror till din/er - kurvan som jag har är nr5 (röd pil). Bor i Kristianstad, skåne i ett Myresjöhus från 2008 på 123 kvm i ett plan. Ca 5500kWh/år går åt till uppvärmningen.

Värmepumpens kontrollpanel med en digital display visande 0154 och rattar för inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är den inställd för golvvärme? Tror den sätter max framledning till 45 grader då på pumpen. Över 45 grader framledning på trägolv är fel oavsett vad Nibe skriver.
Du skulle inte gett upp så lätt. Hade förmodligen blivit varmare om du ökat flödet..
Hur har du tänkt att det här ska vara dolt fel?
Fel rörelsemån?
Du kan knappt gå på ett så varmt golv som 45 grader.
 
Koningsbakkae Koningsbakkae skrev:
Testade först kurva 5 förskjutning 0 och det gick absolut inte. Huset blev rejält kallt. Tog knappt ett halvt dygn att kyla ner huset men sen tog det två dygn att få upp värmen igen när jag ställde tillbaka värdena till de som NIBE rekommenderar.
Låter det vara så tills vi vet om det kan tas upp som ett dolt fel eller om säljaren brustit i sin upplysningsplikt.
Har fått ett skriftligt svar från säljaren där de skriver att de kände till problemet.
Om du behöver så hög kurva så är det något som är fel.
 
useless useless skrev:
Om du behöver så hög kurva så är det något som är fel.
Sätt den på nr7, och testa. Mycket beror på hur isolerat det är UNDER golvet...

Jag har 300mm cellplast under.
 
J
Man kan göra detta på olika sätt. Men ett faktum är att om man reglerar temperaturen endast med termostater så är systemet fel inställt.

Gör t.ex. så här: Skruva upp termostaterna. Följ med temperaturen i rummen i ett dygn. Blir det för varmt, sänk kurvan ett steg. Låt temperaturen stabilisera sig ett dygn. Sänk kurvan ett steg till om det fortfarande är för varmt. Detta gäller vid kallare väderlek (minusgrader). När man hittat en lagom kurvlutning för kallare väderlek kan man justera kurvförskjutning (+ eller -) då det är varmare, helst plusgrader. Då ställer man förskjutning +1 eller -1 till att börja med. Det gäller att göra det långsamt och ha tålamod.
 
  • Gilla
Magnus1968
  • Laddar…
Kanske en korkad fråga men: - Funkar utegivaren / är den inkopplad ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.