Hej.
Säkert den tusende tråden angående detta.
Försöker förklara mitt läge lite snabbt.
Fick ärva en strand tomt på ca 8800kvm varav ca 3000kvm sjö visste inte ens man kunde äga sjö?
Nu är det så att jag tänkte bygga en ny stuga på tomten och helst en brygga och sjöbod på stranden.
Den har ju tidigare varit bebyggd och lantbruk har drivits över hela tomten ändå ner till sjön, en av dom gamla byggnaderna står kvar på tomten ännu de gamla stallet och diverse odlingar vinbär mm som ännu växer och har skötts där sedan 50-talet.
När jag kollar på lantmäteriet så står det följande om tomten
Småhusenhet, tomtmark (typkod 210)Hel registerfastighet med fastighetskod 1-3

Betyder det att hela klassas som tomtmark?
Funderar hur jag ska göra med bygglov mm om allt klassas som tomtmark behöver man verkligen söka dispens för strandskyddet?

Hoppas de nu inte blev för grötigt.

Mvh/Tomas
 
Jo du behöver söka dispens, men med den beteckningen ökar chansen att få det beviljat. Hela fastigheten kan du inte räkna med att få som ”tomtmark” utan bara ett mindre område runt huset som kan anses vara hemfridzon. Troligen kommer bygglovsmyndigheten att vilja göra en tomtplatsbestämmning i samband med ett bygglov. Det innebär en avgränsning av vilken del av fastigheten som du kan räkna som tomt.
 
  • Gilla
Tomas_B
  • Laddar…
Det blir nog ingen dispens om det handlar om mer än att modernisera ett befintligt bostadshus. Det får i så fall inte ha varit oanvänt som bostad under någon längre period.
Glöm inte att du lever i den sista Staliniststaten och jag antar att du inte hör till den elit som har tillgång till datjor.
 
  • Gilla
  • Arg
iittala och 2 till
  • Laddar…
Sök strandskyddsdispens enligt vad din kommun kräver. Kommun beviljar (eller inte) dispens som sedan ska godkännas av Länsstyrelsen. När du fått svar från länsstyrelsen kan du gå vidare med bygglov. Jag har sökt 3 strandskyddsdipenser och det har gått mycket bra.
 
Kan ju tillägga att det ligger inom ett LIS område som tur är så bör ju vara lite enklare iaf
 
AXS
Börja med att höra av dig till kommunen, har du tur svarar de bra på hur du ska göra.

Gjorde missen att gå till länsstyrelsen först, svårare att jobba mot dom än kommunen.
 
  • Gilla
Tomas_B
  • Laddar…
Mina tips blir som följer.
Inred stallet så att det kan användas som fritidshus.
Klipp gräs och annat så som du önskar att du kan nyttja fastigheten.
Var resonlig i din ansökan att begära för mycket kommer bara locka LST att överpröva beslutet.
LST brukar iaf norröver bara kartgranska med ortofoto och lantmäteriet kartor. Så därav att du håller tillbaka lite.
 
M mrZnake skrev:
Mina tips blir som följer.
Inred stallet så att det kan användas som fritidshus.
Klipp gräs och annat så som du önskar att du kan nyttja fastigheten.
Var resonlig i din ansökan att begära för mycket kommer bara locka LST att överpröva beslutet.
LST brukar iaf norröver bara kartgranska med ortofoto och lantmäteriet kartor. Så därav att du håller tillbaka lite.
Du tycker alltså att man FÖRST ska bygga om stallet till fritidshus och sedan söka bygglov och strandskyddsdispens för det? Eller inte söka lov alls oxh bara låtsas som att det regnar?

Finns ju ett antal fall där folk fått återställa sjöbodar och liknande som de byggt om till stugor, så det var inget bra tips.
 
Jag tror iofs. att det finns en del folk som haft framgång med en sådan strategi. Att göra om lite, sedan med en kombination av halvsanning, halvlögn och värre. Få det till att stallet alltid använts som delvis bostad eller något sådant.

Det finns ju fall där någon har hittat någon gammal grund från någon form av stuga, nästan arkeologiskt, och lyckats få bygga genom att hävda att platsen redan är ianspråkstagen. Det skall egentligen inte gå, men det har fungerat.
 
C
T Tomas_B skrev:
behöver man verkligen söka dispens för strandskyddet?
Förmodligen, men: "Strandskydd kan dock vara upphävt för ett område i en detaljplan om det har funnits särskilda skäl. Länsstyrelsen kan också ha upphävt strandskyddet för ett område. Det finns även områden som inte omfattas av strandskydd på grund av äldre regler."

Tyvärr finns nog inget kartskikt eller annat bra sätt att hitta länsstyrelsen beslut om upphävt strandskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.