Jag har ett DSC1500 larm, som ringer på det fasta telenätet. Det finns endast fyra plintar för kommunikation, två för inkommande teleledning, och två går vidare till telejacken i huset.
Jag ska säga upp det fasta telenätet eftersom vi snart får fiberanslutning.

Då behöver jag en uppringare eller GSM-uppringare som larmet kan använda för att ringa på mobilnätet. Jag har hittat många tänkbara modeller på nätet, t.ex. på E-bay, men jag vet inte vilka som passar till mitt larm. Kan någon ge mig tips och råd om en modell som fungerar ihop med larmet?
Gärna i det lägre prissegmentet.
 
Hur ringer ditt larm upp idag? Är det till en larmcentral eller till din mobil?
Kör larmet med vanlig uppringning och talbesked till valfria telefon och nyttjar tonval så bör valfri GSM-gateway på Ebay etc fungera.

Jag hittade en enhet på Tradera som jag kopplade till mitt larm. Intressant nog så skickade den en siffersträng (123) vid uppkoppling av utgående samtal. Det feltolkades av mitt larm, gick dock att lura mitt larm att bortse från siffersträngen.
 
Tack för svaret. Larmet ringer från fasta nätet till min mobil. Inget talbesked, det kommer bara korta pip som inte går att kvittera. Larmet ringer åtta gånger på detta vis. Jag vet inte riktigt vad Gsm-gateway är. Kan du inte föreslå en modell som verkar passa?
 
Tack!
 
M Mats_R skrev:
Tack för svaret. Larmet ringer från fasta nätet till min mobil. Inget talbesked, det kommer bara korta pip som inte går att kvittera. Larmet ringer åtta gånger på detta vis. Jag vet inte riktigt vad Gsm-gateway är. Kan du inte föreslå en modell som verkar passa?
Min larminstallatör ville ha 4500:- för att installera en Gsm uppringare till vårt gamla DSC.
Köpte en sådan här istället, fick lätt plats i larmskåpet och fungerar som förväntat.
https://www.acandia.se/product/modul-for-fast-telefoni-via-gsm-for-larm-samtal
 
Dsc1500 är väl knappsatsen? Vilket kort har du i centralen?

En variant är att du skaffar ett envisalink-kort som gör att du kan ha en app i telefonen istället. Det kortet går att köpa för ca 1500 kr och det installerar du lätt själv. Kompatibelt med många dsc-system - men inte alla.
 
Tack för tipset, Peter2400. Det verkar vara en sådan jag behöver. Men hur ordnar man batteribackup? Är det så enkelt att man parallellkopplar ett batteri mellan enheten och strömkällan?

mexitegel: Det står DSC1500 på en etikett på kretskortet. Likadant står det i manualen.
 
M Mats_R skrev:
Tack för tipset, Peter2400. Det verkar vara en sådan jag behöver. Men hur ordnar man batteribackup? Är det så enkelt att man parallellkopplar ett batteri mellan enheten och strömkällan?

mexitegel: Det står DSC1500 på en etikett på kretskortet. Likadant står det i manualen.
Larmet har väl batteribackup?
Gsm enheten får ström från larmet, så det ska inte vara nåt problem.
 
Jag är inte säker på att larmet klarar av att även driva gsm-sändaren. Jag ska kolla manualen imorgon.
 
En annan lösning: Jag har två gamla Sekuritaslarm, SD896 och SD416. De har inbyggda GSM-sändare, men jag har trots mycket letande inte lyckats få tag på installationsmanualer till dessa. Någon som vet var man kan hitta dem?

Öppet gammalt Sekuritaslarm med synlig kretskort och inbyggd GSM-sändare, kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Specifikationsetikett på en Sekuritaslarm enhet modell SD416 med tekniska detaljer som spänning och ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en GE Interlogix Sekuritaslarm med modellnummer SD896, tillverkat i Irland, med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller kan man flytta över GSM-sändarna från dessa larm till mitt DSC1500?
 
M Mats_R skrev:
Jag är inte säker på att larmet klarar av att även driva gsm-sändaren. Jag ska kolla manualen imorgon.
Vad har du anslutet på aux-utgången idag, annars ska det inte vara några problem.
Elschema för aux-utgång med lastanslutningar och 1A säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har 3 rörelsedetektorer märkta 18mA, med knappsatsen 35mA blir summan 89mA.
Max belastning är 475mA, då blir det bara kvar 386mA.

GSM sändaren förbrukar 110-400mA enl.databladet. Jag vet inte hur det ska tolkas, kanske 110 i viloläge och 400 när den ringer upp? Frågan är om det räcker till.
Förresten, jag har flera magnetkontakter, men de drar väl ingen ström?
 
Den drar nog 400mA vid uppstart. Drar som mest då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.