J JeLö skrev:
Rätt säker på att det är en sån här debbo menar. Hoppas ju att min diskmaskin ska hålla några år till, men när det är dags för ny blir det absolut med en utdragbar besticklåda.

[bild]
Och själv vägrar jag bestickslådan. För att det skall vara effektivt måste man stå och sortera, vilket är kladdigt och tar tid. Jag vill bara ösa ner allt i hållaren .. Näe bestickslåda är skit. Ännu sämre på jobbet där alla bara dumpar ner och inget får plats.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Och själv vägrar jag bestickslådan. För att det skall vara effektivt måste man stå och sortera, vilket är kladdigt och tar tid. Jag vill bara ösa ner allt i hållaren .. Näe bestickslåda är skit. Ännu sämre på jobbet där alla bara dumpar ner och inget får plats.
Vi är 5 i familjen och kör en maskin/dygn, skulle inte gå om besticken tog plats med klassisk korg, förstår kaos på en arbetsplats, men inte jobbet att sortera hemma, har man lagt alla knivar bredvid varandra, så är det bara ta en grabbnäve och slänga ner i lådan, så du förlorar tid när du packar maskin, men vinner när du tömmer. + att dom repas inte fula.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D debbo skrev:
Vi är 5 i familjen och kör en maskin/dygn, skulle inte gå om besticken tog plats med klassisk korg, förstår kaos på en arbetsplats, men inte jobbet att sortera hemma, har man lagt alla knivar bredvid varandra, så är det bara ta en grabbnäve och slänga ner i lådan, så du förlorar tid när du packar maskin, men vinner när du tömmer. + att dom repas inte fula.
Vi är fem. Upplever inte korgen som begränsande. Vill du sortera innan så finns det fack i den också!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Apple68 Apple68 skrev:
Ny fråga,

Här läst vad finns i andra tråd men tänkte ställa fråga här ändå.

Har någon erfarenhet med Fisher & Paykel Kyl/Fry eller lådor diskmaskin? Dyra ja, men hur funkar kundservis, reparation i Sverige? :thinking:
Klart att dessa är dyra de kommer ju hela långa vägen från Filippinerna.
Väldigt bökiga att installera och därmed reparera.
Det mesta är gjort i plast.
Pumpen sitter i spolvingen och skadas lätt av tex glasbitar.
Fördelen är väl då att allt i lådan kan du byta själv inklusive motorn mycket lätt.
Delar går att hitta på nätet.
 
  • Gilla
Apple68 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Utifrån denna och andra trådar verkar svaret tyvärr vara ett bestämt nej!
Det var bra skit förr. Skåpen tålde att stå i kallställd sommarstuga över vintern.
 
Arrrggghhhhhhh! Jag kan bara säga att Husqvarna/Electrolux från 2010 har varit horribel kvalitet. Nu har jag precis konstaterat att gångjärnen till kylen gått sönder. Efter att ha skruvat av dörren så ser jag att plasten som man skruvat fast fästet i har spruckit. Och eftersom plasten är en del av dörren så behöver jag köpa en ny dörr för det facila priset 2383 kr. Vem f*n fäster gångjärn i underdimensionerad plast!!!

Övriga probem vi haft sedan vitvarorna installerades:
  • Frys: Tredje gången (och sista innan han tänkte ge upp) så gjorde reparatören en fulfix för att lösa ett känt konstruktionsfel. Tydligen så skapar den automatiska avfrostningen på vissa frysar en ispropp som gör att frysen slutar frysa.
  • Diskmaskin: Vattenpumpen gick sönder efter knappt 2 år. Senaste året så ger den felkoder titt som tätt. När frysreparatören kom för 3:e gången så frågade jag om han visste varför diskmaskinen inte diskade rent. Jodå, den delen som roterar längst ner hade fabriken glömt montera. Att maskinen ändå inte diskar speciellt rent är ju också märkligt.
  • Torktumlare: En komponent på kretskortet gick sönder. Kunde laga själv tack vare Internet.
  • Ugn: Inget större problem men barnspärren har aldrig funkat eftersom den består av en klen plastbit som ger efter utan att man behöver dra speciellt hårt i luckan.
Tvättmaskinen och induktionshällen har dock fungerat problemfritt än så länge.

Som ingenjör så undrar man ju vad det är för apor som konstruerar deras produkter. Antingen är de inkompetenta eller så är de onda.
 
  • Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
A
Va!
Fungerar tvättmaskinen fortfarande?
 
  • Gilla
  • Haha
mniku och 1 till
  • Laddar…
S smurfigast skrev:
Arrrggghhhhhhh! Jag kan bara säga att Husqvarna/Electrolux från 2010 har varit horribel kvalitet. Nu har jag precis konstaterat att gångjärnen till kylen gått sönder. Efter att ha skruvat av dörren så ser jag att plasten som man skruvat fast fästet i har spruckit. Och eftersom plasten är en del av dörren så behöver jag köpa en ny dörr för det facila priset 2383 kr. Vem f*n fäster gångjärn i underdimensionerad plast!!!

Övriga probem vi haft sedan vitvarorna installerades:
  • Frys: Tredje gången (och sista innan han tänkte ge upp) så gjorde reparatören en fulfix för att lösa ett känt konstruktionsfel. Tydligen så skapar den automatiska avfrostningen på vissa frysar en ispropp som gör att frysen slutar frysa.
  • Diskmaskin: Vattenpumpen gick sönder efter knappt 2 år. Senaste året så ger den felkoder titt som tätt. När frysreparatören kom för 3:e gången så frågade jag om han visste varför diskmaskinen inte diskade rent. Jodå, den delen som roterar längst ner hade fabriken glömt montera.
  • Torktumlare: En komponent på kretskortet gick sönder. Kunde laga själv tack vare Internet.
  • Ugn: Inget större problem men barnspärren har aldrig funkat eftersom den består av en klen plastbit som ger efter utan att man behöver dra speciellt hårt i luckan.
Tvättmaskinen och induktionshällen har dock fungerat problemfritt än så länge.

Som ingenjör så undrar man ju vad det är för apor som konstruerar deras produkter. Antingen är de inkompetenta eller så är de onda.
De är onda:devilish:
 
  • Haha
Apple68
  • Laddar…
Alla vitvarutillverkare (och alla andra som tillverkar konsumentprodukter också för den delen) jobbar hårt med "quality control".
Men det handlar inte om att bygga lång livslängd utan om att alla delar skall gå sönder samtidigt efter 5-8 år så att de får sälja nya prylar. Om någon del håller längre än så är den "överdimensionerad" och därmed för "dyr" att tillverka.

Tyvärr har nu vitvaror blivit "statusprylar och mode prylar" så ingen bryr sig om att göra saker som håller länge, de kommer ju ändå oftast bytas ut efter några år när nästa kökstrend kommit.

Vitvaror till storkök är byggda för att hålla länge OCH vara enkla att serva, där finns alla reservdelar kvar i många år och det går ofta att köpa "generella" reservdelar som passar flera olika fabrikat.
-Visst det blir dyrare men de håller längre och är naturligtvis miljömässigt bättre sett över tid.
 
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
Brukar alltid köpa vitvaror med minst 5 års garanti. De flesta felen brukar uppträda de allra första åren. Är bättre garderad om prylarna har lång garanti. Jag struntar helt i märke eller tillverkningsland. Enda kriterierna förutom mått, funktion och design är just garantitid. Blir misstänksam om man bara törs lämna ett års garanti!
 
H hempularen skrev:
VARNING!! köp inte vare sig Husqvarna eller electrolux med den höjden.

Jag hade precis samma problem i Somras. Frysen började gå dåligt, 180cm hög. Jag var en millimeter ifrån att köpa nya Husqvarna just för att de och El lux är ensamma om den höjden. Så upptäckte jag att varken Husqvarna eller electrolux har någon luck öppnings mekanik på de skåpen (finns på Husqvarna 185 höga). Vårt gamla skåp hade en öppningspedal.

Och som jag misstänkte, det är helt omöjligt att öppna frysdörren utan mekanism. Det fanns sådana skåp igång i drift på Mediamarkt. Så jag kunde testa där. Öppna först dörren, stäng den, och försök öppna den igen. Vaccuumet som byggs upp när den nyinkomna luften kyls ner gör det omöjligt att öppna igen. När jag försökte öppna 5 minuter senare gick det fortfarande inte, Men om jag tog spjärn mot överdelen av skåpet och hängde hela mina 115 kg i handtaget så gick den att bända upp. Man kunde se tydliga skador på handtagsinfästningen, fler hade gjort som jag. Handtaget kommer att lossna inom ett år.

För mig blev det att lämna in skåpen över kyl o frys still snickeri för ombyggnad, och nya luckor. Kostade ca 3 000 extra, Nu har jag Bosch 186 höga skåp. Bosch (och Siemens) har en teknik med en vacuum ventil som jämnar ut trycket, inga problem att öppna dörrarna.

Obegripligt att Electrolux kan tillverka en så totalt värdelös, oanvändbar produkt. Jag diskuterade det med en säljare på en annan vitvarubutik, som berättade att man brukar lösa det genom att borra ett hål i dörren i underkant på Electrolux o Husqvarna, vore kanske lämpligt om det gjordes i fabriken....
Att den är svåröppnad efter nyss stängd är ju bara bevis på att den är jävligt tät.
Var glad för det istället för att klaga..:D
 
M MagicFingers skrev:
om jag får säga mitt så är cylinda, en dacia i sammanhanget. den går kanske men låter mkt och hur kul är det med ett vinande ljud när man vill äta i köket.....

kanske en Miele eller Smeg räknas som top notch...

hade en Gram ett tag också... den började brinna baktill... :/....
Köp inte cylinda, vi har 2 kylar och 2 frysar. En kyl pajade efter 3 år och 2 månader så vi vart tvugna att köpa en ny, dessutom ville de ha betalt för 3 besök av tekniker som samtliga konstaterade att den frös -20 istället för att kyla +8. tokigt nog ville vi att alla skulle vara lika så det blev ännu en Cylinda.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L Lenke skrev:
Köp inte cylinda, vi har 2 kylar och 2 frysar. En kyl pajade efter 3 år och 2 månader så vi vart tvugna att köpa en ny, dessutom ville de ha betalt för 3 besök av tekniker som samtliga konstaterade att den frös -20 istället för att kyla +8. tokigt nog ville vi att alla skulle vara lika så det blev ännu en Cylinda.
Samsung kyl och frys är mitt Rolls Royce tips, Smeg är i en klass för sig
 
  • Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
A
japp
inget går sönder så ofta som smeg och samsung
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Humlo
Men vad ska man köpa då som håller okej? Om det inte går att få gammal "jag tuffar på i 15 år" kvalitet, vad ska man snegla på då? Bosch med 5 års garanti? Proffsmaskiner för resturanger och liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.