E
Hur svårt kan det vara att ta fram verktygslådan å spara 50 papp
 
  • Gilla
kruset
  • Laddar…
Finns nog en anledning till varför dom kan köra igång direkt. Betala absolut inget i förskott och dom ska absolut ha kontakten med skatteverket och inte du. Angående kostanden för allt så är den väl ganska högt men absolut inte omöjligt att det är rimligt. Har ju inte sett hur förutsättningarna är. Be dom speca upp vad saker och ting kostar och stå på dig när dom hävdar saker som du tycker verkar konstigt.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Låter som sagt inte som den seriösaste firman på jorden. Förskottsbetalning av material kan vara ok. Men inte för jobb.
Att få ut ROT/RUT ersättning från skatteverket är jätteenkelt för företaget. Är själv företagare som gör det regelbundet. Bara att legitimera sig med e-leg och fylla i några formulär så kommer skatteverkets del av betalningen efter några dagar.

Vi lät renovera vår dotters lägenhet på 28 kvm i Göteborg inför försäljning förra året. Den renoveringen kostade ca 30 000 efter ROT inkl material. Då var det ommålning av alla väggar och tak, slipning och oljning av trägolv, omlackering av alla skåpsluckor i köket.
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
Betala inget innan det är klart!
Såvida ni inte kommit överens om det.
Se till att ha allt på papper och mail.
(Varningslampan går igång direkt.)
 
H hempularen skrev:
Min varningsklocka går igång på att de "kan sätta igång direkt". En bra hantverkare har ofta lång kö av uppdrag. De som kan komma igång direkt är i många fall hantverkare som ingen vill anlita.
Instämmer rent generellt. Men det kan också vara så att dom har flyttat ett planerat jobb för att utföra arbetet åt TS istället, och det förklarar i så fall varför arbetet är dyrare än förväntat (om det nu är det, jag har ingen aning).

Eller så kan förklaringen ligga i att ett planerat jobb har blivit uppskjutet/avblåst. Det har hänt på företag jag jobbat åt, och dom företagen har inte på något sätt varit oseriösa eller haft dåligt rykte.
 
M Michael Larsson skrev:
De kom igår morse och började med arbetet, han som har hand om företaget ville ha 50% av summan samma dag det vill säga 30 000kr rätt av. Blev även tillsagd att kontakta Skatteverket angående ROTavdrag och fylla i papper om detta, vad det var för papper fattade jag inte då jag hade arbetat natt och var rätt borta. Är det inte företaget jag anlitar som skall ordna med alla papper? När jag tog in en hantverkare som renoverade badrummet så ordnade han med allting och jag behövde inte göra någonting, skall väl ringa han på morgonen och prata med han om detta.

Är det för övrigt vanligt att de vill ha 50% av summan direkt? Funderar även då hur det blir med ROTavdraget, eller kan de dra av detta på faktura nr 2?
Hej du Ska inte betala ett pip öre till dom o skatteverket får dom ta kontakt med
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Neej för fan betala inte en spänn innan jobbet är ok.
Har du otur ser du bara ryggen av honom när han drar efter betalningen, och då har han "typ" bara rivit tapet 1 dag.
Luktar skumt om företaget inte har större buffert än för 6-7 dagars jobb.
Kan han inte fixa med ROT har han troligtvis inte F-skattsedel.
Vilket innebär att du inte får avdrag på jobbet.Känns som svartjobb.
/m
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
Har "firman" f-skatt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är troligtvis något dyrt för 40 kvm. Golvläggningen går inte på en halvdag med så många smårum men 1-2 dagar. Sen är det ju fotlister/kvarsstavar. Målning och rivning tja, det beror på hur det ser ut. Sen ska skräp slängas och material hämtas. Det är i överkant men mkt beror på hur grundförutsättningarna ser ut.

Gällande uppgifter gör ROT så vill de ha ditt personnummer, bostadsrättsföreningens organisationsnummer samt ditt lägenhetsnummer.
 
Hur går det för dig TS? Det finns många kunniga här som kan hjälpa dig med råd både innan, under och efter jobbet. Hsr du inte koll själv bör du fråga igen innan du gör något visavi den här hantverkaren. Kom ihåg att du inte är helt oskyddad i och med konsumentlagen även om du och E inte tecknat avtal. Och betala inte ett öre i förskott!
 
  • Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
Vill dessutom citera TS från en tidigare tråd från 2017:

Vet precis hur det känns att bo i ett hem där det överhuvudtaget inte är lönande att smälla upp ett nytt kök.

Bor själv i en etta med ett kök som hade ett bäst före datum runt 90-talet och att sätta upp ett nytt alternativt begagnat kök blir också väldigt dyrt då minsta kostnad för att sätta upp ett kök ligger på runt 30 000kr vilket är sjukt dyrt enligt min åsikt, sen tillkommer pris för att riva det gamla köket vilket går på ännu 12 000kr enligt Ikea och då har man ännu inte köpt köket.
Ingen kul kostnad när man knappt kan sälja lägenheten i detta område för 50 000kr.

Vill man inte göra en förlustaffär så får man försöka fräscha upp köket på bästa och billigaste sätt, kommer själv lämna in köksluckorna för ommålning och lägga ett nytt golv vilket kommer kosta mig knappa 5000kr men kommer ändå att få ett kök som är i fräschare skick än vad det är idag.

Sen är även frågan om man nu skulle få för sig att smälla upp ett bättre begagnat kök, är det lönande att ta in svart arbetskraft sen Sossepacket sänkte ROT?



DÅ känns ju 60.000 helt galet.
 
Låter en aning dyrt i mina öron. Men jag skulle verkligen tänka en och två ånger om företaget jag anlitade begär att man själv ska fixa rot det är företagets uppgift att göra som tidigare sa här person nr är det enda du ska behöva uppge till dem.

Jag skulle defenetivt inte anlita ett företag som begär pengar i förskott du hamnar direkt i beroende ställning till dem då du redan betalat till dem. Det innebär att om företaget är oseriöst på något vis eller konflikt om något uppstår kan de bara lägga ner och dra innan jobbet är klart de kan även försöka pressa mer pengar ur dig annar kommer de inte och då du redan bränt 30 000 lax blir du desperat att dom kommer.

Detta är ett exempel på hur illa det kan gå om man har otur. Så betala alldrig i förskott för jobb som inte är utfört blir något fel är du rökt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När det gäller ROT så är det firman som skall står för hanteringen, du kan inte göra det själv. Och du skall absolut inte betala något i förväg. Båda sakerna tyder på att du håller på att bli blåst.
Kolla upp firman och personerna hos Skatteverket/Kronofogden och kanske även lite googling på deras namn + sökordet "svarta listan" för att se vad som dyker upp. Bedrägerier och bedrägeriförsök skall alltid polisanmälas. Hade de firmabil eller körde de motorcykel? ;-) Nä, allvarligt talat, kolla om bilen är märkt med företag och kolla även nummerplåt mot bilregistret för att se om det är de som står på bilen eller om det är en s.k. målvaktsbil. Kolla hantverkarna med hjälp av deras mobilnummer mot hitta.se och se om de har några företagsengagemang och eventuellt vilka andra de har att göra med. Finns massa kul att göra.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Låter en aning dyrt i mina öron. Men jag skulle verkligen tänka en och två ånger om företaget jag anlitade begär att man själv ska fixa rot det är företagets uppgift att göra som tidigare sa här person nr är det enda du ska behöva uppge till dem.

Jag skulle defenetivt inte anlita ett företag som begär pengar i förskott du hamnar direkt i beroende ställning till dem då du redan betalat till dem. Det innebär att om företaget är oseriöst på något vis eller konflikt om något uppstår kan de bara lägga ner och dra innan jobbet är klart de kan även försöka pressa mer pengar ur dig annar kommer de inte och då du redan bränt 30 000 lax blir du desperat att dom kommer.

Detta är ett exempel på hur illa det kan gå om man har otur. Så betala alldrig i förskott för jobb som inte är utfört blir något fel är du rökt.
Nej, det räcker inte med personnummer, se mitt inlägg ovan.

https://www.skatteverket.se/privat/...autformad.5.383cc9f31134f01c98a800016094.html
 
E Elsamimmi skrev:
Hur svårt kan det vara att ta fram verktygslådan å spara 50 papp
Håller med. Fixa d själv o spar pengarna
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.