Hej
Jag har NibeFigther 1230 bergvärme installerat i villan och mycket bra värme! Problemet är att radiatortrycket
sakta stiger och jag får luft i elementen. Jag har en grundinställning på 1,0 bar och efter c:a 1 månad är trycket
uppe i 1,5 bar och överströmningsventilen utlöses och vatten på golvet. Jag har nu ett kärl till utloppet och det blir c:a 2,5 liter vatten vid tappning när jag släpper trycket vid 1,45 bar.Jag har också luftat elementen 1 gång i veckan. Alla element är varma trots att jag tappat 3 gånger(c:a 7 liter vatten) Kan någon säga vad det kan bero på, vill helst slippa denna kontroll av systemet.
MVH Janne E
 
Trycket ska stiga när vattnet blir varmare i rören. Har du ett stigande tryck trots sjunkande radiatortemperatur finns det egentligen bara en annan förklaring, och det är att påfyllningskranen inte stänger ordentligt. Någonstans nära pumpen är tappvattnet kopplat till radiatorkretsen via en kran som används för att fylla på systemet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Trycket ska stiga när vattnet blir varmare i rören. Har du ett stigande tryck trots sjunkande radiatortemperatur finns det egentligen bara en annan förklaring, och det är att påfyllningskranen inte stänger ordentligt. Någonstans nära pumpen är tappvattnet kopplat till radiatorkretsen via en kran som används för att fylla på systemet.

Hej tack för ditt svar!
Påfyllningskranen är testad och tät,kollat med bortkopplat rör i 2 timmar, men var kommer luften ifrån?
 
Hål i slingan i vvb'n..
 
Stigande tryck och luft som kommer in, borde vara två olika problem. Om det stigande trycket inte kommer via påfyllningskranen, så kan man tänka sig en läcka i varmvattenberedaren, om trycksatt vatten från beredaren kan tränga in i värmesystemet. Det är ett klassiskt problem i äldre värmepannor. Känns lite mer udda i en värmepump.

Att det kommer in mycket luft, beror ofta på fel med expansionskärlet. I kärlet ligger en trycksatt boll. Varmvatten som expanderar trycker ihop bollen när expansionen tas upp av kärlet. Om man tänker sig att bollen är trasig, eller har fel tryck, Så är hela kärlet fullt med vatten direkt. Vid en expansion stiger trycket dramatiskt (vatten kan inte komprimeras), säkerhetsventilen öppnar. Sedan sjunker temperaturen, vattnet krymper, då uppstår lika plötsligt ett undertryck i systemet, det blir vaccum. Då sugs luft in genom lite otäta rörkopplingar, de är vattentäta men inte gastäta. Vid nästa expansion stiger trycket igen, men inte riktigt lika mycket, luften (som har flyttat sig från den otäta kopplingen) fungerar som expansionskärl. Men lite mer vatten trycks ut osv..
 
Det kan också vara kondensorn i värmepumpen som läcker lite kylmedium ut i radiatorkretsen ganska ovanligt fel, men hyfsat enkelt att kolla med en f-gas sniffare när man luftar ett element. En mikroskopisk läcka på gassidan blir mängder med ''luft'' när det kommer ut i radiatorkretsen.
 
H
Som dom säger ev kärlet, kolla när du fyller eller tappar ur om manometern gör en snabb förändring, den ska gå sakta nereller upp. På kärlet finns en plastpropp troligtvis, den är gängad, ta bort den och under finns en bilventil, tryck på den, det ska komma luft,kommer det vatten är det bara att byta kärlet hål i membranblåsan. pyser eller kommer inget kan det vara ide att fylla på med luft, Öppna säken tappa ur till noll , fyll på med luft till 0,6 bar , öppna säken tappa ur till noll igen, fortsätt tills det inte kommer vatten från säken. Ett kärl ska förtryckas utan vatten till ca 0,6 bar, sen fyll på med vatten till 1,0 bar.
Har du otur så är det en läcka mellan VV och system, men då brukar trycket öka ganska snabbt och inte ta en vecka, snarare
6 - 7 timmar innan säken öppnar
 
J janejdehage skrev:
Hej tack för ditt svar!
Påfyllningskranen är testad och tät,kollat med bortkopplat rör i 2 timmar, men var kommer luften ifrån?
Luften kommer med tappvattnet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.