S Strontus skrev:
Jag tror inte att man behöver vara vare sig rik eller obekymrad om hög skuldsättning för att inte ha en massa maskiner/material sparat i lador och garage. Har man inte en massa maskiner/verktyg som behöver servas så minskar ju även behovet av att hålla med verktyg/reservdelar till dessa.

Det kostar dessutom att ha alla dessa lagringsutrymmen, speciellt i/nära storstadsområden, många har t ex inte ens garage, utan bara carport på sin höjd.

Och visst, då får man betala fullt pris på material/arbete, men det mesta som behöver göras på ett hus kan man trots allt spara ihop till på en normal lön.

Själv så känner jag att jag skulle sakna "ha svårt att klara mig utan" alla maskiner/bröte man har :) Men jag vet flera som bor i hus utan att vara händiga/ha massa maskiner och klarar sig bra utan att vara rika för det.
Jo mors du, att spara av sin lön kan ju gå an, men om man inte har någon, utan man måste gneta på en mager pension, hur gör man då?
 
Har man inte någon lön så är det så klart svårare, men jag har väl inte påstått något annat heller?

Men TS skrev ju att det verkar som om man måste vara antingen rik eller var obekymrad om hög skuldsättning för inte ha en massa maskiner/prylar, vilket jag hävdar inte är nödvändigt för de flesta. Därmed inte sagt att det finns de som behöver det då så klar.
 
Tänk vilka egendomliga sammanträffanden man kan råka ut för. Alldeles nyss upptäckte jag att det var nära nog stopp i golvbrunnen under duschkabinen. Nu får jag användning av min högtryckstvätt med iller, som jag tillvaratog vid en återvinningsstation. Det var någon vänlig människa som ställt den bakom containrarna. Enda felet på den var att sladden var skadad på några ställen. En sparad sladd kom till användning. Vad säger ni om detta?.Nu får ni vänta på kommentarer från mig, måste ta hand om avloppet.
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
Jag har nyligen uppdaterat mina villkor för sparande/hamstrande. Flyttar +25kvm verkstad ut i ett dubbelgarage och detta ställer förstås nya krav på ordning och reda och på vad man faktiskt sparar.

En ny grundregel är således att allt som sparas måste kunna förvaras permanent och med ordning. Sådant jag inte ska använda i närtid ska inte synas. Kan jag inte uppfylla det gör jag mig av med prylen/saken. Lite kan man få fuska med detta genom att flytta ut saker till yttre förråd osv.

Inget skräp på tomten.

Jag har haft lådvis med skruvar, beslag, fjädrar, osv osv i lådor - vissa saker har förvarats i 40-50år. Nu har jag själv förvarat detta i +15år och ser att jag aldrig använder det. Behöver jag ett nytt beslag eller skruvar så åker jag till Sieverts skruv och köper exakt det jag vill ha. Så, nu har jag kastat allt som inte varit sorterat i en ask med dimension angivet. Med några undantag. Med facit i hand är det monetära värdet av hamstringen synnerligen begränsat. Det är enstaka hundralappar per år i återvunnet material, om ens det.

Var sak ska ha sin plats = Alla vvs-kopplingar ligger i en/flera lådor, allt el-installations materiel ligger på samma ställe i samma lådor. osv osv osv. Det som inte kan beredas en ordnad plats är inte värt att spara.

Det tar en helvetiskt tid att genomföra ovanstående men jag är på god väg. En grundförutsättning för att det ska gå är att man har fungerande förvaring, bara att få DET på plats är en eget projekt.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 4 till
  • Laddar…
Intressant att få läsa era tankar.

Jag påstår inte att jag vet var den gyllene medelvägen är.
Jag påstår att jag har en åsikt om saken. Fast eftersom vars och ens gyllene medelväg är baserad på ens ekonomi och omgivning och livssituation så blir den olika för var och en.

I mitt fall har jag behov av att hålla mig med en mängd verktyg och maskiner för att kunna skaffa mig en inkomst. För att jag skulle ha råd att skaffa dem blev det mesta begagnat. Ofta rena skrotet. För att få dem i skick och hålla dem gående på en rimlig budget behövs ett stort reservdelslager och materiallager. Det är långt ifrån självklart (snarare glädjande undantag) att reservdelar finns att köpa för pengar.
Skulle jag ha köpt nytt skulle jag aldrig ha haft råd med någonting...... alternativt skulle lånen bli så betungande att jag skulle få arbeta heltid utan att tjäna så mycket pengar att det räcker till mat.

Vedeldningen är nödvändig för att hålla nere uppvärmningskostnaderna. Billigt virke till olika småprojekt kommer också ur skogen. Till det behövs traktor och vajerkran och skogskärra och vedklyv och vedkap. Allt är gammalt och fordrar underhåll.
Skulle jag ha köpt nytt skulle både vedeldningen och virkeshanteringen bli olönsamma.

Huset som jag delar med mina föräldrar skulle vi aldrig ha haft råd att renovera om vi inte hade gjort 80-90% av arbetet själva. Mja..... man kunde ju ha gjort det men då skulle lånen ha tvingat oss från gård och grund några år senare när pappa blev arbetslös och jag skadade ryggen i arbetet och var mer eller mindre invalidiserad i 15 år. Skulle vi inte ha renoverat då skulle huset inte vara beboeligt i dag. För renoverandet och underhållet efteråt krävdes och krävs verktyg och material.
Samma sak gäller uthusen som vi har byggt.

Bilen är 34 år gammal och havererar några gånger i året. Jag har haft den i 18 år. Det börjar bli allt svårare att få tag på vissa reservdelar. Skulle jag inte ha gott om verktyg och ett litet lager med reservdelar (bland annat en motor i reserv) skulle jag tvingas till ett mycket dyrare bilägande. I princip skulle kostnaderna för 18 års bilägande på minimalist-kostnadsnivå ha inneburit att jag inte skulle äga någonting annat här i världen än en bil och kläderna på kroppen. Vilket i sin tur hade inneburit 18 års arbetslöshet i brist på verktyg.

I mitt specifika fall blir alltså den gyllene medelvägen att ha så stora lager som det går utan att de blir för stora. För stora är när utrustning förstörs i lager eller när det blir omöjligt att hitta det man behöver eller när lagerhållningen hindrar övrig verksamhet.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har nyligen uppdaterat mina villkor för sparande/hamstrande. Flyttar +25kvm verkstad ut i ett dubbelgarage och detta ställer förstås nya krav på ordning och reda och på vad man faktiskt sparar.

En ny grundregel är således att allt som sparas måste kunna förvaras permanent och med ordning. Sådant jag inte ska använda i närtid ska inte synas. Kan jag inte uppfylla det gör jag mig av med prylen/saken. Lite kan man få fuska med detta genom att flytta ut saker till yttre förråd osv.

Inget skräp på tomten.

Jag har haft lådvis med skruvar, beslag, fjädrar, osv osv i lådor - vissa saker har förvarats i 40-50år. Nu har jag själv förvarat detta i +15år och ser att jag aldrig använder det. Behöver jag ett nytt beslag eller skruvar så åker jag till Sieverts skruv och köper exakt det jag vill ha. Så, nu har jag kastat allt som inte varit sorterat i en ask med dimension angivet. Med några undantag. Med facit i hand är det monetära värdet av hamstringen synnerligen begränsat. Det är enstaka hundralappar per år i återvunnet material, om ens det.

Var sak ska ha sin plats = Alla vvs-kopplingar ligger i en/flera lådor, allt el-installations materiel ligger på samma ställe i samma lådor. osv osv osv. Det som inte kan beredas en ordnad plats är inte värt att spara.

Det tar en helvetiskt tid att genomföra ovanstående men jag är på god väg. En grundförutsättning för att det ska gå är att man har fungerande förvaring, bara att få DET på plats är en eget projekt.
Du har väl inte kastat bort skruvar med engelska tumsgängor?

Sådana är nästan omöjligt att få tag på. Whitworth och BSF och BA. Utan dem stannar allt.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du har väl inte kastat bort skruvar med engelska tumsgängor?

Sådana är nästan omöjligt att få tag på. Whitworth och BSF och BA. Utan dem stannar allt.
Jo jag tror faktiskt det. Föll på regel #1 och #3, men det var inga gigantiska mängder.
 
Det sorgliga är då människor inte vet sin gyllene medelväg. Jag hjälpte till lite i periferin med att rensa ett dödsbo efter min frus farbror. Ett hus med flera uthus utanför Sandviken och ett hus uppe i Västerbotten.
Det var hoarding på hög nivå. Dystert på många plan. En mansålder av samlande och sorterande som på några månader körs på tipp. All den förlorad tid för alla efterlevande som måste ta hand om det.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Det svåra är att den gyllene medelvägen ändrar sig hela tiden. Som Heimlaga sa, det är lokala förutsättningar och behovs som styr vad som ska sparas och det ändrar sig över tiden.

Har ju läst om några fall där man tror att personen svultit ihjäl i sin lägenhet/hus pga att han inte längre hittade ut (det var som tunnlar i ett råttbo bland allt skräp) - då kan man väl säga att det gått för långt iallafall.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jo jag tror faktiskt det. Föll på regel #1 och #3, men det var inga gigantiska mängder.
Jag skulle gärna ha betalat frakten för att få dem........ de är i princip oersättliga såvida man inte har utrustning för att svarva och gänga egna skruvar och muttrar.

Oersättliga reservdelar måste man spara på......eller hitta ett nytt hem åt.
 
Sorry, försent för det - lämnat till återvinningsstationen för en månad sedan.....
 
H heimlaga skrev:
Intressant att få läsa era tankar.

Jag påstår inte att jag vet var den gyllene medelvägen är.
Jag påstår att jag har en åsikt om saken. Fast eftersom vars och ens gyllene medelväg är baserad på ens ekonomi och omgivning och livssituation så blir den olika för var och en.

I mitt fall har jag behov av att hålla mig med en mängd verktyg och maskiner för att kunna skaffa mig en inkomst. För att jag skulle ha råd att skaffa dem blev det mesta begagnat. Ofta rena skrotet. För att få dem i skick och hålla dem gående på en rimlig budget behövs ett stort reservdelslager och materiallager. Det är långt ifrån självklart (snarare glädjande undantag) att reservdelar finns att köpa för pengar.
Skulle jag ha köpt nytt skulle jag aldrig ha haft råd med någonting...... alternativt skulle lånen bli så betungande att jag skulle få arbeta heltid utan att tjäna så mycket pengar att det räcker till mat.

Vedeldningen är nödvändig för att hålla nere uppvärmningskostnaderna. Billigt virke till olika småprojekt kommer också ur skogen. Till det behövs traktor och vajerkran och skogskärra och vedklyv och vedkap. Allt är gammalt och fordrar underhåll.
Skulle jag ha köpt nytt skulle både vedeldningen och virkeshanteringen bli olönsamma.

Huset som jag delar med mina föräldrar skulle vi aldrig ha haft råd att renovera om vi inte hade gjort 80-90% av arbetet själva. Mja..... man kunde ju ha gjort det men då skulle lånen ha tvingat oss från gård och grund några år senare när pappa blev arbetslös och jag skadade ryggen i arbetet och var mer eller mindre invalidiserad i 15 år. Skulle vi inte ha renoverat då skulle huset inte vara beboeligt i dag. För renoverandet och underhållet efteråt krävdes och krävs verktyg och material.
Samma sak gäller uthusen som vi har byggt.

Bilen är 34 år gammal och havererar några gånger i året. Jag har haft den i 18 år. Det börjar bli allt svårare att få tag på vissa reservdelar. Skulle jag inte ha gott om verktyg och ett litet lager med reservdelar (bland annat en motor i reserv) skulle jag tvingas till ett mycket dyrare bilägande. I princip skulle kostnaderna för 18 års bilägande på minimalist-kostnadsnivå ha inneburit att jag inte skulle äga någonting annat här i världen än en bil och kläderna på kroppen. Vilket i sin tur hade inneburit 18 års arbetslöshet i brist på verktyg.

I mitt specifika fall blir alltså den gyllene medelvägen att ha så stora lager som det går utan att de blir för stora. För stora är när utrustning förstörs i lager eller när det blir omöjligt att hitta det man behöver eller när lagerhållningen hindrar övrig verksamhet.
Ja har man tid så går det spara stora summor på allt, men det dyrbaraste för dom flesta nu är tiden så då finns det ej tid att tex mecka med sin bil i tid och otid.
Samma sak med leta saker hemma, det går oftast fortare och smidigare att köpa alla saker till ett nytt projekt än att tex leta upp saker som ligger liggandes i garaget eller i förrådet.
 
Jag hittade i mina samlingar en gammal lampskärm som jag köpte på loppis 1975 för typ 5 kronor. Sådana säljs idag för >1000 kr. Hyfsatt avkastning.
 
Hur mycket fick du för den?
 
Jag tycker inte om att ha en massa grejor... Jag gillar att ha det minimalistiskt.

Jag har t.ex. hyvlar i några storlekar, inga i samma storlek, eftersom jag vill inte samla på mig stora mängder hyvlar som ligger nånstans och aldrig används. Samma princip gäller på allt annat. Jag har flera av vissa saker, för man behöver flera av dom och dom används, t.ex. vinkelslipar har jag två av.

Jag vill ha allting fint uppradat, organiserat och sorterat och det känns som jag spenderar 90% av tiden med nånting som rör denna aspekt och det känns som jag misslyckas en stor del av tiden också. Det blir bara svårare desto mera man grejer man har på ett litet utrymme att lyckas med detta.

Så jag försöker ha så lite grejer jag slipper undan med i relation till mitt utrymme. Jag behöver mera utrymme har jag konstaterat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.