En forumdiskussion om att ha utrustning och material på tomten väckte en del tankar.

Nämligen........ Att samla eller inte samla........ det är den stora frågan.

Om vi tar ytterligheterna:

Det verkar som om man måste antingen vara mycket rik eller helt obekymrad om sin skuldsättning eller helt obekymrad om sin framtid för att kunna leva minimalistiskt i eget hus. Allt blir dyrt och skuldsättningen blir ofta hög när man måste betala fullt pris för material och arbete. Många små praktiska problem blir stora när man saknar material och verktyg för att lösa dem. Mycket blir osäkert när man saknar resurser att ta till när oväntade händelser inträffar.

Samlingar som man varken har praktisk nytta eller glädje av är bara till hinders. Till slut kommer man till en kritisk gräns när samlingarna tar så mycket tid och energi och går vardagen så besvärlig att man inte orkar det man vill och borde göra. I lindrigare fall blir garaget så fullt med grejor att det inte går att använda som varken verkstad eller garage. I svårare fall blockeras hela hemmet av ett patologiskt samlande som engelsmännen kallar hoarding.

Var tycker ni att den vettiga medelvägen är?

Jag vet vad jag tycker man är nyfiken på er andra.
 
  • Gilla
Sk0gsnissen
  • Laddar…
När man köper nåt och lite senare upptäcker att man hade redan fyra stycken likadana nere i "källarlagret" och när detta har hänt en 5-6 gånger, då är det dags att se över sin hoarding.
 
  • Gilla
Sk0gsnissen och 13 till
  • Laddar…
Ja...... om det inte är en förbrukningsvara eller en viktig del som inte längre nytillverkas.
 
  • Gilla
Sk0gsnissen
  • Laddar…
Senast i går gick jag ner i det rörigaste rummet i källaren och hittade en sparad fjäder som jag kunde använda som ersättning till den som gått av i diskmaskinen.

Men å andra sidan känner jag igen att jag inte hittat det jag behöver, eftersom jag gör som Mamma Mus kompis Kråkan och lägger allt överst, så jag ska veta var det finns...

Jag skulle gärna veta var den Gyllene Medelvägen går.
 
  • Gilla
Sk0gsnissen och 1 till
  • Laddar…
Spara om man har utrymme att ha det i ordning. Och det som sparas ska vara relevant. Nyttan av att spara "gammalt skräp" är kraftigt överdriven.
T.ex. inredningsdetaljer som inte används kommer inte heller att används i framtiden då dom är fula och oftast uppfyller dom ingen kritisk funktion i huset. Däremot kan det vara bra att spara vissa reservdelar till t.ex. husets värmesystem.

Jag tycker det är skönt att ha mina ytor rena, lättstädade och fria från allmänt stök. Men klart man vill ha en bra uppsättning verktyg i garaget och lite råmaterial
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag har också för mycket "bra att ha saker" i källaren. Visst har det hänt att man lyckats med något hjältedåd för att något skrot gått att använda.

Senast var för ett par år sedan när jag renoverade tvättstugan, skulle sätta upp några IKEA bänksskåp, sådana där med deras skensystem. Så sent på kvällen borrar jag hål för skenan. Första hållet går bra, andra också. Så 3e hålet, när jag drar ut borren, så är det en liten vattendroppe på borren, och efer en stund rinner det en fin rännil med vatten ur hålet....

Bara att bila upp väggen vid hålet, hittar ledningen jag punkterat. Nu är klockan bortåt 01 på natten.

Och så kommer jag på: Jag har en cykelringklocka som inte monterats, till den finns det en liten gummibit som skall gå runt styrstången, och så klämmer man dit ringklockan. Jag tar gummit, men lyckas inte få dit ringklockan, dock en slangklämma, och det blir tätt.

Det var ju lite lockande att bara putsa igen hålet med gummi och slangklämma. Och hade jag lyckats använda klockan som slangklämma. inputsad i väggen så hade ju lösningen varit rätt rolig... Nästa dag bilade jag bort hela röret, och så var det en del jobb med återställande, tvättstugerenoveringen blev ett avsevärt större projekt.

Men den där cykelringklockan räddade natten.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 10 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En forumdiskussion om att ha utrustning och material på tomten väckte en del tankar.

Nämligen........ Att samla eller inte samla........ det är den stora frågan.

Om vi tar ytterligheterna:

Det verkar som om man måste antingen vara mycket rik eller helt obekymrad om sin skuldsättning eller helt obekymrad om sin framtid för att kunna leva minimalistiskt i eget hus. Allt blir dyrt och skuldsättningen blir ofta hög när man måste betala fullt pris för material och arbete. Många små praktiska problem blir stora när man saknar material och verktyg för att lösa dem. Mycket blir osäkert när man saknar resurser att ta till när oväntade händelser inträffar.

Samlingar som man varken har praktisk nytta eller glädje av är bara till hinders. Till slut kommer man till en kritisk gräns när samlingarna tar så mycket tid och energi och går vardagen så besvärlig att man inte orkar det man vill och borde göra. I lindrigare fall blir garaget så fullt med grejor att det inte går att använda som varken verkstad eller garage. I svårare fall blockeras hela hemmet av ett patologiskt samlande som engelsmännen kallar hoarding.

Var tycker ni att den vettiga medelvägen är?

Jag vet vad jag tycker man är nyfiken på er andra.
Hej du!
Jag är av samma skrot och korn som du, dessutom är jag halvfinne. Men du måste hålla med om att det är skönt att kunna gå ut på "lagret" och hämta lämplig reservdel när något gått åt helvete, eller hämta något annat som man kan skapa om så det passar. Min far och farbror var också samlare, dom samlade på trä av alla sorter, krokiga stammar, vrilar, masurbjörk mm. När jag röjde upp efter min farbror hittade jag en säck med hyvlar, (52 st), dessa ångrar jag mig djupt att jag gjorde mig av med. För några dagar sedan kom en granne och undrade, du som har en massa prylar, har du möjligen ett par sådana här konsoler som jag kunde få köpa?. Det är klart jag har, hur många behöver du? Han fick dom gratis, så var han nöjd. Samtidigt fick jag nog några guldstjärnor i marginalen. ( innan, ansågs nog jag som den där "galna 08-an" när jag flyttade in). Men jag kanske borde "döstäda" som min senaste hustru sa innan hon flyttade ifrån mig. (Hon dog efter ett par år, om hon städat eller ej, vet jag inte).
 
  • Gilla
Sk0gsnissen och 3 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Senast i går gick jag ner i det rörigaste rummet i källaren och hittade en sparad fjäder som jag kunde använda som ersättning till den som gått av i diskmaskinen.

Men å andra sidan känner jag igen att jag inte hittat det jag behöver, eftersom jag gör som Mamma Mus kompis Kråkan och lägger allt överst, så jag ska veta var det finns...

Jag skulle gärna veta var den Gyllene Medelvägen går.
Finns inga medelvägar.
 
Dom som ”klagar” på allt ”skräp” man sparar tystnar oftast när man i ”gömmorna” plockar fram det där ovanliga dom söker.
Bor man i äldre hus med annorlunda lösningar är det skönt med med ett braatthalager
Samma när man ska hålla liv i allehanda maskiner
 
  • Gilla
Sk0gsnissen och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Spara om man har utrymme att ha det i ordning. Och det som sparas ska vara relevant. Nyttan av att spara "gammalt skräp" är kraftigt överdriven.
T.ex. inredningsdetaljer som inte används kommer inte heller att används i framtiden då dom är fula och oftast uppfyller dom ingen kritisk funktion i huset. Däremot kan det vara bra att spara vissa reservdelar till t.ex. husets värmesystem.

Jag tycker det är skönt att ha mina ytor rena, lättstädade och fria från allmänt stök. Men klart man vill ha en bra uppsättning verktyg i garaget och lite råmaterial
Du resonerar som min senaste hustru, hon var LEJON så hon ville bestämma.
 
V vedklyv skrev:
Finns inga medelvägar.
TS säger att han vet var den går
 
I mitt jobb har jag en gång haft en såndär helt osannolik tur med "bra att ha saker". På mitt första jobb ingick att åka runt till olika testlabb i världen för att få våra produkter certifierade, det gällde både elsäkerhetsprovning och typgodkännanden som krävs för att få koppla in sig på vissa kommunikationsnät. Vid säkerhetsprövning utsätts produkterna typiskt för diverse elaka testspänningar, som att skicka in en elektrostatisk puls på 75 000 V mot en kontakt.

En äldre kollega lärde mig att alltid ha med reservkretsar för datainterfacet, just de kretsarna ligger risigt till vid proven. Så jag hade sedan ett antal år interfacekretsar liggande i ett rör bland tandkräm och raklödder i min packning.

Så hade vi ett projekt där en utrustning skulle användas i motorvägsmiljö, vi hade samarbete med vägverket och fick testa på E6 vid Göteborgs södra infart. Vi skulle sätta upp en burk i en skyltportal. Så E6 Avstängd, trafiken leds om. I vår sluttest ingår dessutom att passera portalen med en bil i minst 250 km/h. Och vi jobbar mitt i natten från ett tält i diket bredvid vägen, 10 personer vid skärmar som skall ha koll på olika parametrar under testen. vid typ 02 på natten är monteringen klar och vi skall provköra. Inget fungerar, visar sig bero på en feltillverkad kabel, 10 cm lång. Den enda delen i systemet som inte var med vid slutprovning före installationen...

Felet har gjort att interfacekretsen uppe i burken i portalen brinner upp. Godnatt, hela projektet kört. Det kommer att ta lång tid innan vi får göra ett nytt försök med avstängd motorväg... Då plockar jag fram min necessär med röret med kretsar... Mina kolleger trodde jag var knäpp. Efter 5 minuter med lödkolv, även lödkolven hade jag packat med utan någon tydlig anledning. Allt fungerade sedan.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 14 till
  • Laddar…
Finns inte något skräp, bara råmaterial.
 
Jag tror inte att man behöver vara vare sig rik eller obekymrad om hög skuldsättning för att inte ha en massa maskiner/material sparat i lador och garage. Har man inte en massa maskiner/verktyg som behöver servas så minskar ju även behovet av att hålla med verktyg/reservdelar till dessa.

Det kostar dessutom att ha alla dessa lagringsutrymmen, speciellt i/nära storstadsområden, många har t ex inte ens garage, utan bara carport på sin höjd.

Och visst, då får man betala fullt pris på material/arbete, men det mesta som behöver göras på ett hus kan man trots allt spara ihop till på en normal lön.

Själv så känner jag att jag skulle sakna "ha svårt att klara mig utan" alla maskiner/bröte man har :) Men jag vet flera som bor i hus utan att vara händiga/ha massa maskiner och klarar sig bra utan att vara rika för det.
 
Gäller samma sak om man har haft jacka med "magiska fickor"? När någon beklagar över brist på -uddapryl- och man tar upp en sådan? Vilket har hänt lite för ofta för att det ska vara normalt. För att inte prata om scoutryggsäcken. Där kan man hitta en och annan "nyttig" grej. Folk förväntade sig inte att jag skulle dra fram en gammal navare när de beklagade sig över att det hade varit bra med ett par hål i några brädor på ett läger... ;)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.