Hej

Vi har ett jätterum på 11,3 x 6 m. Det var tänkt att bli ett poolrum, men de som byggde huset ångrade sig och gjorde bara ett jätterum istället.

Nu vill vi använda det här rummet till något mer än lekrum/skräprum. Det vi behöver främst är ett sällskapsrum/tv-rum, ett stort sovrum (master), dusch/toa. Gärna klädkammare. Och kanske plats för en gästsäng/kontor. Det sista är jag tveksam till om det får plats. Vi vill inte ha små rum.

Vad tror ni att man får plats med? Vilka m2 skall man räkna med för respektive rum?

Rummet är som sagt 11,3 x 6 m. Dörren in till rummet är på ena kortsidan och i samma hörn finns en öppen spis. Motsvarande kortsida finns ett fönster mitt på väggen Ena långsidan har nästan bara stora fönster. Andra långsidan har inga fönster. Vi kan tänka oss att ändra med fönster.

Tacksam för tips :)
 
A
Släng upp en planlösning på hels huset så kan ni säkert få jättebra förslag
 
  • Gilla
villa_74
  • Laddar…
BirgitS
Ett teverum från 20 kvm.
Ett föräldrasovrum för dubbelsäng, sängbord, byrå men inte garderober från 12 kvm.
Storlek på klädkammare beror ju på hur mycket kläder man har.
Arbets- och gästrum från 10 kvm.
Badrum med dusch och utan badkar från 4 kvm.

Jag har sett lägenheter på drygt 60 kvm som rymmer 3 rum, hall, klädkammare, kök och badrum.
 
  • Gilla
villa_74
  • Laddar…
Å, så bra med några ytmått! Tack BirgitS!

Första försöket i Sketchup på ritning. Hoppas jag kan få några fler råd :)
Skiss i Sketchup som visar en planlösning med benämnda rum som sovrum, bad och allrum inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Skiss över bostadsplan med sovrum, badrum, kök och allrum med mått och inredning markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag inser nu hur mycket enklare det är att göra detta på datorn än i mobilen, ursäkta de ojämna och icke skalenliga strecken..

För mig skulle ovanstående vara mest logiskt.
Lägg masternedroom längst bort. I rummet slår man upp vägg och bakom väggen blir gardrob och WC.

Ni kan då få ett sovrum på 6x4 m (stort)
Gardrob och Wc blir 2x3 m vardera
Tv-rum blir 6x6 m

Det mest logiska vore ett gästrum/kontor på väggen närmast den nya toaletten men risken för att man hör varandra är ganska stor.


Placering av eldstad är anledningen till denna placeringen. Nackdelen är lång sträcka att bila upp golv för vatten och avlopp, risk att befintligt badrum behöver göras om samtidigt beroende på var man kan koppla in sig på vatten och avlopp.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
villa_74
  • Laddar…
Förslaget är jättebra, tack! Kanske blir synd att klämma in ett gästrum/kontor. Vore synd att få för små rum. Övriga delar av huset är ganska rymliga.

Det som är bra är att det finns ett källarplan som i princip är oinrett, så där kan vi dra ner stammar.

Om någon mer vill utmana det här förslaget blir jag jätteglad :) Men det kanske inte går att vrida och vända på saker så mycket...

mathiash77 skrev:
[bild]

Jag inser nu hur mycket enklare det är att göra detta på datorn än i mobilen, ursäkta de ojämna och icke skalenliga strecken..

För mig skulle ovanstående vara mest logiskt.
Lägg masternedroom längst bort. I rummet slår man upp vägg och bakom väggen blir gardrob och WC.

Ni kan då få ett sovrum på 6x4 m (stort)
Gardrob och Wc blir 2x3 m vardera
Tv-rum blir 6x6 m

Det mest logiska vore ett gästrum/kontor på väggen närmast den nya toaletten men risken för att man hör varandra är ganska stor.


Placering av eldstad är anledningen till denna placeringen. Nackdelen är lång sträcka att bila upp golv för vatten och avlopp, risk att befintligt badrum behöver göras om samtidigt beroende på var man kan koppla in sig på vatten och avlopp.
 
BirgitS
Själv vet jag inte hur jag skulle kunna möblera ett sovrum på 24 kvm på ett bra sätt, det skulle ju bara bli skrivbord som passar bättre i ett eget rum eller kännas väldigt ödsligt :)
Så nog tror jag att det går att få dit ett sovrum till om man vill utan att rummen blir direkt små.
 
  • Gilla
villa_74
  • Laddar…
A
Skiss av en rumsindelning med markerade platser för sovrum (S), gästrum (G) och WC (W) bredvid ett badrum (BAD).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av rumslayout med sovrum, gästrum och WC angränsande till ett TV-rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst går det att vrida.
Kan lägga sängen mot kortsidan av huset och då göra sovrum 3 m långt och 4-5 m brett.
Gästrum i hörnan och WC ut mot tv-rum.

Jag gillar inte lösningen då det är direktvägg mellan sovrum och gästrum.


Nästa förslag lägger man WC i rummet och sätter garderober (eller skjutdörrsgardrober) mot tv-rum. Man får då ytterligare ljuddämpning mellan rummen. I WC skulle jag satt duschen vägg i vägg med gästrummet.

Det går att göra fler layouter, tror ni måste bestämma om ni har några minsta mått ni vill ha på olika rum och krav kring hur nära ett gästrum ska vara mot sovrum och wc.
 
  • Gilla
villa_74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.