Håller med i många kommentarer ovan. Jag ser ännu ett problem med garaget. Den porten du har ritat är 4 m bred och man kommer inte in i ett så smalt garage med två bilar. Skulle vilja påstå att 5 m är det minsta man kan ha, hellre 6 m MEN då blir porten rejält dominerande på den fasaden Lägg då också till en sidodörr.
Ser även brandrisken som ett problem med att bygga ihop garage och hus. I ett sånt här stort hus borde man enkelt få loss garaget, lägga den som en flygel enlig tradition och få till ett hus med ljus från alla håll.
Ska huset likna ett gammalt hus borde proportionerna på fönstren bli lite långsträckta antingen smalare eller högre..
Lite beröm: snygg ritteknik!
 
Även om utsikten är mot morr så ör solen mot söder, helst sydväst. Huset kommer uppfattas väldigt mörkt inne utan möjlighet till solens strålar in. Hallen kommer bli extremt mörk.

För att huset ska kännas ”rätt” så bör du tänka siktlinjer. Tex när du går in i huset, vad ser du då? Helst ska man se igenom huset och ut. Vad ser man från köksön, vad ser man från matbordet.

Håller med övriga att du ska ha dörr in i förrådet, men helst tycker jag det ska läggas i en fristående byggnad.

På övervåningen tror jag det kommer uppfattas rörigt att gå igenom klk för att komma in i master bedroom. Av erfarenhet är det inte det mest städade rummet... Tänk även om fönster behövs.

Det är svårt att vå en känsla över hur stora de små rummen är uppe, men de ser ut att vara svårmöblerade.

Tänk även siktlinje här, att man kan se ut.

Vad är tanken med allrummet? Ser svårt ut att möbler samt väldigt mörkt.

Går trappan att placera mer centralt i huset så du kan använda gavlarna mer? Tror det skulle kunna vara välkomnande.

Håller även med ovanstående, snygga idéskisser!
 
  • Gilla
Fredrik001 och 1 till
  • Laddar…
Små spontana kommentarer:

- Intressant och snygg ritteknik, men lite darrig på handen ;)

- Kök/vrum alldeles för trångt. Ni har både köksbord och matsalsgrupp på denna lilla yta? Vart ska tv vara, på övervåningen?

- Garaget ser alldeles för smalt ut, är det där verkliga mått på bilarna?

- Små rum, t.ex. arbetsrum.

- Jag upplever planlösningen i sin helhet som onödigt tillkrånglad, med många dörrar och passager. Går det att förenkla något?
 
H hemljuvahem86 skrev:
Små spontana kommentarer:

- Intressant och snygg ritteknik, men lite darrig på handen ;)

- Kök/vrum alldeles för trångt. Ni har både köksbord och matsalsgrupp på denna lilla yta? Vart ska tv vara, på övervåningen?

- Garaget ser alldeles för smalt ut, är det där verkliga mått på bilarna?

- Små rum, t.ex. arbetsrum.

- Jag upplever planlösningen i sin helhet som onödigt tillkrånglad, med många dörrar och passager. Går det att förenkla något?
H hemljuvahem86 skrev:
Små spontana kommentarer:

- Intressant och snygg ritteknik, men lite darrig på handen ;)

- Kök/vrum alldeles för trångt. Ni har både köksbord och matsalsgrupp på denna lilla yta? Vart ska tv vara, på övervåningen?

- Garaget ser alldeles för smalt ut, är det där verkliga mått på bilarna?

- Små rum, t.ex. arbetsrum.

- Jag upplever planlösningen i sin helhet som onödigt tillkrånglad, med många dörrar och passager. Går det att förenkla något?

__________________________

Hej,

Stort tack för kommentarerna.

Förtydligande / frågor:
- TV kommer vara på övervåningen
- Hur menar du med små rum? Inget rum är mindre än 16 m2. Menar du att vi format dem fel?
- Garaget är för 2 bilar, men det kommer endast vara en där då vi behöver förvaring. Garaget är 40 m2
 
Min första tanke när jag såg planlösningen var oj.

Huset är alltså på ca 360m²? Du skriver att ni är 2 vuxna och 3 barn.. alltså, jag kan inte annat än att bli nyfiken över vad det är som gör att varje person behöver 72m² var?

Jag vet knappt vad jag ska börja. Av ren nyfikenhet igen.. har ni ens satt en budget? För i mina ögon är detta närmare en 10 miljoners kåk!

Finns ambitionen att skaffa ännu fler barn? Om inte, varför då 8 RoK?

Det är lite svårt att ge feedback när det inte finns några mått angivna. Köket uppskattar jag till 6x8m? vilket då betyder att det är 48m² stort. Där har ni valt att bara sätta ett frukostbord (stort runt bord a 150cm i diameter) vilket i sig kommer se minimalt ut i det gigantiska köket.

Vardagsrummet ser som tidigare nämnt här i tråden däremot väldigt smalt ut i förhållande till huset. Men det kanske rentav är det utrymmet som jag tycker är vettigast storleksmässigt.

Att behöva gå igenom KLK för att komma till Master bedroom förstår jag inte riktigt tanken bakom?

Samma ser jag inte tanken bakom en farstukvist på 10m² och sedan en trapphall på 30ish m² innanför.

Kort och gott blir nog min fråga, varför är allt så gigantiskt? I mina ögon så skulle jag sätta mig ner och ta ett steg tillbaks, för det där huset är GIGANTISKT. Jag hade aldrig velat städa det. Jag hade inte heller velat betala uppvärmningen för det, eller ommålning osv osv osv...

Vad jag tror ni behöver göra är att skapa en prioriteringslista, vad är viktigt för er? Var spenderar ni tid idag? Behöver det minsta sovrummet verkligen vara 16m²? 10m² kanske räcker (bara genom att minska sovrummen med 6m² styck så har ni sparat in 36m². Har ni ritat upp det köket i ett köksprogram och sett hur det hade sett ut?

Jag nöjer mig här och inväntar svar på ovanstående innan jag fortsätter känner jag! :) Och ja, jag är hård! Men det är mest för att det är så många som brassar på så de nästan skiter ner sig för att de vill inte ha ett hus som känns trånga.. men det är inte alltid kvadratmeter som skapar en känsla av rymd utan hur allt lirar ihop, hur rummen är utformade och även fönstersättning.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik001 skrev:
- Hur menar du med små rum? Inget rum är mindre än 16 m2. Menar du att vi format dem fel?
- Garaget är för 2 bilar, men det kommer endast vara en där då vi behöver förvaring. Garaget är 40 m2
Jag tror att hemljuvahem86 helt enkelt tänker sig ett normalstort hus på max 200 kvm och missat att det är gigantiskt.
 
F Fredrik001 skrev:
Vi tar gärna emot tips, tankar och idéer på planlösningen och saker vi bör tänka på som bygg-noviser.
Ta hjälp av en arkitekt. Det gjorde vi efter att vi plöjt igen massor av huskataloger för inspiration och efter vi försökt skissa fram planlösning. Det gjorde en enorm skillnad jämfört med vad vi med bekantskapskrets lyckades få till.

Precis som ni har vi vår utsikt åt norr vilket gör det lite svårare eftersom man både vill ta till vara på utsikten åt norr och solen i sydväst.

Likaså små detaljer som att hålla ihop teknikrum, tvättstuga, badrum och kök för att undvika långa rör och ett evigt spolande för att få fram varnvatten blir bättre med en arkitekt. För att inte tala om fönstersättning för att få rätt ljusinsläpp och rätt utseende på huset.

Har man råd att bygga ett stort hus så har man råd att betala några tiotusen för att få det bra och genomtänkt också.
 
  • Gilla
Fredrik001 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är klockrent om man har plats och råd att bygga ett sånt här hus!
Skulle dock kika på att ha en hall öppen upp till våning två med en vacker bred trappa. Jag antar att det finns m2 så det räcker och blir över tomtmässigt (annars skulle jag krympa huset) och då skylla jag flytta ut garaget till en flygel. Inte allt för öppen planlösning på nedre plan då det inte riktigt rimmar med hustypen.
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.