Hej!

Jag fick tipset att posta resultatet från min vattenanalys här på forumet för att få lite vägledning i vilka filter som kan vara lämpliga. När jag kontaktar vattenreningsföretag får jag flera olika förslag från dem och jag vet inte vad jag ska gå på. Hoppas ni kan ge mig lite vägledning i denna vattenrenings- och filter-jungel...

Familj med två små barn. Två toaletter/duschar, ett badkar. Nyborrad brunn 50m. Eget reningsverk för avlopp. Vi har i dag en hydropress på 60 l. Behöver jag byta till hydrofor?

Vattenanalysresultat med olika parametrar såsom bakterier, metaller och värden som pH och konduktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Företag 1 rekommenderar
  • JMS modell 700 (avhärdar kalk och filtrerar sediment ner till 20 micron. Filtrerar (ferrous) klarvatten-järn och mangan upp till totalt 10mg/l)
  • JMS RO 8360 dricksvattenfilter

Företag 2 rekommenderar

  • Avhärdningsfilter M
  • Järnfilter GALANT+ M
  • Dricksvattenfilter RO-6

Företag 3 rekommenderar

  • Wellmate Luftinjektor
  • Wellmate Hydrofor 150 L
  • Avsyrningsfilter AM-44A V21
  • V21RX Järn & Manganfilter JM-44A V21 Rentoxid
  • Kombifilter KAU-1054 med extra salttank 75L

Företag 4 rekommenderar

  • Järn & Manganfilter JM-1054A
  • Avsyrningsfilter AM-44A V21
  • Kombifilter KAU-44
 
Hej RSA

Det var ett väldigt underligt vattenprov till att börja med.
Det ser ut som att du har några ämnen man behöver åtgärda.

Lågt pH-värde som är vanligt på grävda brunnar.
Järn och mangan som är vanligt i våra nordliga marker.
Uran
Hårdhet (kalk) som är ovanligt hög, men inget av överstående är ovanligt.

Men..... sen har ni väldigt höga värden av klorid, kan det vara så att er brunn ligger i närhet av en väg där man saltar?
Klorid ger korrosion på ledningsnätet men är väldigt ovanligt på grävda brunner. Så den påverkan bör ni kolla upp.
Nitrat indikerar påverkan av åkerbruk.

Hur bör man rena ert vatten då?
Jag skulle nog rek. Er att inte oxidera vattnet innan rening, det medför mycket underhåll på sikt då järnet kommer sätta igen ventiler.
Man kan istället kombinera ett filter med pH-justerande massa och sand. Det lyfter pH och tar det järnet som är i oxidform. I steg två kan man använda sig av en jonbytare för järn. Här renas resterande järn och mangan tillsammans med kalken (man kan även åtgärda uran).

Sen är det klorid och resten som i sånt fall kräver omvänd osmos. Frågan här om man inte bör titta på att rena hela huset. Man bör inte överstiga 70 i konduktivitet och här är det hundra. Klorid, sulfat och natrium ger ett högt saltvärde som kommer leda till korrosion och i värsta fall höga koppartal i dricksvattnet.

Får jag ställa några frågor?

1. Ligger brunnen i närheten av åkerbruk, och kan provet ha tagits i samband med kalkning eller aktivitet på åkern?

2. Finns det någon väg där man saltar i närheten.

3. Har brunnen varit i drift eller omsatts ordentligt innan provet?

Med vänliga hälsningar Morgan
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tänkte försöka ge mig på att förklara dom olika teknikerna.

Företag 1 rekommenderar
  • JMS modell 700 (avhärdar kalk och filtrerar sediment ner till 20 micron. Filtrerar (ferrous) klarvatten-järn och mangan upp till totalt 10mg/l)
  • JMS RO 8360 dricksvattenfilter
Här har man tänkt lite tokigt (eller missat), Man vill undvika att sätta en jonbytare direkt på en grävd brunn då järnet till viss del alltid kommer att var i oxidform. det kommer på sikt att sätta igen filtermassan. Man har heller inte räknat med ert låga pH-värde. man har bara rek. rening på RO för mat och dryck, men ni bör nog även ta er funderare på att rena hela huset från uran, nitrat men främst salter. Det är självklart en kostnadsfråga då det kan svida till i plånboken att rena hela huset. men på sikt så är detta nog ändå den billigaste lösningen.

Företag 2 rekommenderar
  • Avhärdningsfilter M
  • Järnfilter GALANT+ M
  • Dricksvattenfilter RO-6
Här är man lite "luddig" och anger inte vilken filtermedia man använder sig av (kanske en företagshemlighet), men någon form av katalytisk filtermassa är det. Men här har man också missat det låga pH-värdet (om man inte har valt Katalox light). redan vid 6,5 i pH-värde får man problem att fälla ut järn i oxidform. och mangan kräver ett pH runt 8-8,5 för att oxidera. för lågt pH reducerar livslängden rejält på massan. Även här han man valt att bara rena vattnet för mat och dryck. men det var kanske vad ni kom överens om.


Företag 3 rekommenderar
  • Wellmate Luftinjektor
  • Wellmate Hydrofor 150 L
  • Avsyrningsfilter AM-44A V21
  • V21RX Järn & Manganfilter JM-44A V21 Rentoxid
  • Kombifilter KAU-1054 med extra salttank 75L
Jag skulle vara försiktig med aktiv syresättning då det kommer bli mycket underhåll på ventilerna. Här har man dock tagit upp det låga pH-värdet vilket är bra. Man ska heller inte inte kombinera katalox light med pH-höjning, då Katalox light oftast kraftigt höjer pH-värdet. Risken är väldigt stor att man kommer upp på hälsovådliga nivåer. Katalox light är också väldigt luriga tillsammans med humus, och kan då tappa effekt väldigt snabbt. Katalox Light är en filtermassa jag har slutat helt med då den ibland har gett väldigt konstiga resultat och även lämnat ett rent otjänligt vatten. Men på rätt vatten är den väldigt effektiv, man bör dock göra en ordentlig efterkontroll. Ingen åtgärd för salter eller nitrat. KUA 1054 misstänker jag är en jonbytare som tar uran.

Företag 4 rekommenderar
  • Järn & Manganfilter JM-1054A
  • Avsyrningsfilter AM-44A V21
  • Kombifilter KAU-44
Samma som ovan fast utan aktiv syresättning. Men återigen inte Katalox light och pH-massa tillsammans.

Som du ser så finns det olika sätt att rena ett vatten på, men alla enligt ovan skulle jag säga gör jobbet men med skiftande resultat, men framför allt olika livslängd och kostnader på sikt.


Hoppas att jag gjort det lite lättare för dig.

Man får inte göra reklam för filter eller företag på detta forum, så vill du veta mer utförligt om vilka filter eller filterföretag passar får man ta allt sådant utanför tråden.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack så mycket för de utförliga svaren!! När du säger "underligt vattenprov" vad menar du då? Kan det vara fel på något sätt, borde jag ta om det?

Brunnen borrades för lite över ett år sedan. Den gav dåligt flöde så de högtrycksspolade brunnen. Han som gjorde det sa att det var mycket hårt berg. Ca 35 meter från brunnen har vi borrhålet för bergvärmen (200m djup). När de tryckte vattenbrunnen kom det upp en hel del vatten ur borrhålet. Sen har brunnen stått oanvänd fram till november 2018. Under november tömde jag den helt och hållet fyra gånger under ca tre-fyra veckor. I princip en vecka mellan tömningarna. Vi kollade flödet igen och det är fortfarande inte speciellt bra. Vi flyttade in i huset 1 dec 2018 och började först då använda vattnet (brunnen) regelbundet. Efter 10 dagars användning skickade vi in vattenprovet. Kanske var det för tidigt?

Brunnen är belägen två meter från en grusväg, enskild väg som används av 10 hushåll. Vägen saltas 2-3 ggr per år för att det inte ska damma så mycket. Ingen saltning på vintern. Kan det påverka grundvattnet som kommer till min brunn? På andra sidan vägen ligger det en stor vall där det betar får. Efter den ligger det åkrar. På andra sidan vår tomt, lite skog och sen mer åkrar. Mycket hästhagar runt om och ett par grannar med infiltrationsavlopp.

Under de två månader som vi bott i huset har vattnets karaktär inte ändrats om man ser till vad vi kan se utan att testa vattnet.

Ett glas med klart vatten på en marmorskiva, ingen synlig förorening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man häller upp ett glas vatten ser det klart och fint ut. Smakar dock inget vidare (järn). Om vattnet får stå ett tag kommer det bruna avlagringar på botten.

Plastbunke med vatten och bruna avlagringar på botten som indikerar järninnehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en plastbunke som haft vatten över natten. Man ser de bruna avlagringarna

Kakel med och utan bruna avlagringar från vatten med högt järninnehåll.
Till vänster kakel som inte utsatts av vatten. Till höger kakel i duschen (bruna fogar)

Brun vattenavlagring i toalett efter en dag, som exempel på dålig vattenkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man gjort rent toaletten ser det ut så här efter en dag. Sorry för post av toalettbild :rolleyes:
 
Måste börja med att be om ursäkt, jag läste dåligt. Du har ju en borrad brunn och inte grävd.
Det troliga i det här fallet är att när man tryck borrhålet har man öppnat upp sprickor som drar ner vatten vatten som står ovan berg. Detta kan förklara det låga pH-värdet.
Saltet kan mycket väll komma från energiborrhålet. Vid 200meter är det högst troligt salt som sedan dras in när omsätter vattnet i ert borrhål.

Ja, det är lite tidigt med en analys, man brukar rek.3 mån innan prov. Men med ert järnvärde ska ni inte vänta så länge. Jag skulle nog ta ett nytt prov nu.

Har någon lukt på vattnet?
Spola kallvattnet i 5min, låt det spola ner i ett glas samtidigt som du luktar.
 
Jag kom just på att när jag tog vattenprovet hade jag nog kranens vattenmunstycke kvar. Jag har för mig att man ska skruva bort det för att inte blanda i luft i vattnet som ska iväg till test. Kan det ha påverkat vattentestet tro?
 
Ja, det kan förändra vissa parametrar. Främst radon, pH, och bakterier.
Annars stämmer nog dom flesta kemfysikaliska parametrar.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Mogge tar sig friheten att kritisera andras lösningar för att sedan erbjuda lösning från sitt företag via privat samtal utanför forumet. Då är det väl inte mer än rätt att vi försöker analysera hans lösning också.

Så ditt förslag Mogge är att avsyra vattnet först och fånga utfällt järn med sand? Vad använder ert företag för filtermassa mot det låga pH-värdet när det är så mycket kalk i vattnet?
Det lär vara en stark pH-höjare för att få effekt när vattnet är så kalkmättat. Då blir även avsyrningsmassan ofta sättningsbenägen(bildas klumpar) vilket ställer höga krav på backspolning på en brunn som verkar har dåligt tillgång på vatten.

Vidare kommer hårdheten/kalk att öka med avsyrningen som du föreslår vilket då avhärdningsfiltret får ta hand om och då ökar natriumnivå ännu mer.

Förlitar man sig på att ett jonbytarfilter skall fånga järnet och kalket i vattnet blir man samtidigt tvungen att ta bort allt kalk i vattnet vilket inte är fördelaktigt. Natriumnivån är idag 31mg/liter, tar man bort allt kalk stiger detta över 200mg/liter(smakgräns för salt gällande natrium). Har man dessutom asyrning innan blir det ännu mer!
Om man vidare även stoppar in uran rening i detta filter kommer klorid att öka ytterligare då sulfat och delar av alkaliniteten kommer bytas mot klorid i vattnet samt att pH-värde kommer sjunka. (alkaliniteten höjs även den i avsyrningsfiltert som då blir klorid)

Vidare är ni inne på att en omvänd osmos anläggning är det man bör satsa på för hela hushållet och att det blir den billigaste lösningen på sikt. Även om stor osmos anläggning förmodligen skulle vara bra för vattnet blir det knappast billigare på sikt då vattnet trots allt inte är extremt korrosivt.

pH-värdet är förvisso lågt, men balanseras till delar upp av alkaliniteten och hårdhet.

Nu representerar inte jag företaget som föreslagit "pH-massa" och katalox light. Men du nämner här att dessa inte skall användas ihop och att den ger "väldigt konstiga resultat och även lämnat rent otjänligt vatten".
Används katalox light på rätt sätt kommer det inte att ge ett otjänligt vatten och går även bra att köra tillsammans med avsyrningsmassa. Dock krävs att den installeras på rätt sätt och driftas igång korrekt för att inte skada massan eller ge problem med för högt pH-värde/smakförändringar i vattnet.

Du är inne på att katalytisk filtermassa är problematiskt med detta vatten som 3 av företagen föreslagit. Du nämner dock inte att samtliga dessa har kompletterat med jonbyte som i så fall skulle ta eventuellt överblivet järn/mangan.

Jag ifrågasätter inte Mogges kompetens, men tycker att det blir farligt när någon som är partisk och representerar ett företag får fritt fram att kritisera andras lösningar utan att själv bli granskad.
 
  • Gilla
Goter88 och 1 till
  • Laddar…
Hej Linus

Kul att det kommer in fler experter i tråden, det är just detta forumet är till för.
Jag vill först säga bara att jag har inte kritiserat andra företag eller deras lösningar (förutom kanske JMS) utan förklarat lösningens för och nackdelar.

Jag gillar verkligen detta forum och det faktum att man kan hjälpa andra människor genom sin proffession men i egenskap av privatperson. Det är just den tekniska lösningen som är intressant, vilket filter är sekundärt. Jag anser att man ska välja en leverantör som finns i sin närhet för att kunna få hjälp och stöd, främst med valet av filter men även montering och ev. underhåll. Jag arbetar heller inte med något speciellt varumärke utan kan rek. alla lösningar på marknaden. Jag arbetar främst med rening av vatten.
Vis av erfarenhet (från tidigare portning) så aktar jag mig från att rek. vissa filterlösningar eller företag då det kan uppfattas just som reklam. Valet är därför att ta såna diskussioner utanför tråden. men jag tror inte (Hoppas) att det finns någon som jag har hjälp som uppfattat mig som jävig.

Katalox Light har effekten att den höjer pH-värdet väldigt kraftigt, och man BÖR akta sig när man väljer att pH-justera ett vatten före Katalox light. Sen förutsätter jag att man kontrollerar detta i samband med en installation och inte bara skickar ut filter till en kund och hoppas på det bästa. Katalox Light är väldigt bra på vissa vatten, men min erfarenhet är att den fungerar dåligt i vatten som innehåller humus. Finns ställen där den tappat funktion redan efter 2-3 mån, men jag har också fall där den bildat väldigt höga värden av Kalium. Vid möte på Aquatec i Amsterdam så kunde inte tillverkaren svara på våra frågor eller undvek direkt att kommentera vårt resultat, valet för oss var därför att helt enkelt inte använda deras produkter efter detta.

Du skrev: "pH-värdet är förvisso lågt, men balanseras till delar upp av alkaliniteten och hårdhet". Detta förstår jag inte riktigt.
pH-värdet är just balansen mellan det sura och det basiska,det värde du får är balansen, är det lågt så är det lågt.
Sen är ett pH-värdet på en ackrediterad analys oftast högre än vad som finns på plats. mycket pga. att kolsyran försvinner och att alkaliniteten effekt ökar i takt med temperaturen.

Jag skulle tackla problemet med pH-justering, och en jonbytare för järn/mangan och kalk i första steg, och sedan en omvänd osmoslösning för hela huset med återmineralisering. Jag tror att RSA skulle uppskatta att höra ditt förslag också?

Sen anser jag att man inte skall lägga egna värderingar i vad man ska och inte ska rena, det är upp till var och en. Man kan bara förklara vilka alternativ som finns, för och nackdelar med dom olika lösningarna, så att man själv kan fatta ett beslut.

Med tanke på att vattnet har både högt uran-tal och högt klorid-tal, och även det förhöjda natrium-talet genom en ev. jonbytare så är min rek. rek. att titta på en lösning för hela huset som steg två.

Mvh Mogge

Men allt är i slutändan en fråga om behov och ekonomi, det är det alltid.
 
M mogge_73 skrev:
Kul att det kommer in fler experter i tråden, det är just detta forumet är till för.
Jag vill först säga bara att jag har inte kritiserat andra företag eller deras lösningar (förutom kanske JMS) utan förklarat lösningens för och nackdelar.
Håller helt med, det behövs fler experter och forum är till för diskussioner. Vi kan diskutera vad kritik är och vara oense om det men det hör ju inte till ämnet och är ointressant i tråden. Kanske fel ordval av mig?
Jag kände att det fanns ett behov av att ta upp nackdelarna med det förslag du presenterade också då det endast var för och nackdelar som nämndes kring dom andra lösningarna.

M mogge_73 skrev:
Jag arbetar heller inte med något speciellt varumärke utan kan rek. alla lösningar på marknaden. Jag arbetar främst med rening av vatten.
Vis av erfarenhet (från tidigare portning) så aktar jag mig från att rek. vissa filterlösningar eller företag då det kan uppfattas just som reklam. Valet är därför att ta såna diskussioner utanför tråden. men jag tror inte (Hoppas) att det finns någon som jag har hjälp som uppfattat mig som jävig.
Fast som leverantör av filterlösningar är du ett varumärke. Sedan kan du självfallet erbjuda olika typer av lösningar för att lösa ett problem. Så jobbar dom flesta leverantörer och har olika preferenser/erfarenhet.
Det är inga problem att tipsa om produkter och tjänster på forumet förutsatt att man inte är jävig. Finns väldigt många trådar som diskuterar specifika produkter. Men självklart är det inte tillåtet för någon som oss att tipsa om specifika produkter eller företag då vi just är jäviga. Då är det inte OK att lämna rekommendationer om specifika leverantörer eller produkter. Att diskutera själva tekniken är en annan sak, med sådan som behövs tas via PM är ju av skälig anledning just jäv, enligt min mening. Att en opartisk källa får tipsa om ett företag och göra "reklam" tycker jag är naturligt, vi får dock hålla oss helt borta från detta och inte uppmana kontakt utanför forumet(tycker jag).

M mogge_73 skrev:
Katalox Light har effekten att den höjer pH-värdet väldigt kraftigt, och man BÖR akta sig när man väljer att pH-justera ett vatten före Katalox light. Sen förutsätter jag att man kontrollerar detta i samband med en installation och inte bara skickar ut filter till en kund och hoppas på det bästa. Katalox Light är väldigt bra på vissa vatten, men min erfarenhet är att den fungerar dåligt i vatten som innehåller humus. Finns ställen där den tappat funktion redan efter 2-3 mån, men jag har också fall där den bildat väldigt höga värden av Kalium. Vid möte på Aquatec i Amsterdam så kunde inte tillverkaren svara på våra frågor eller undvek direkt att kommentera vårt resultat, valet för oss var därför att helt enkelt inte använda deras produkter efter detta.
Håller med, man ska absolut vara försiktig med kombinationen Katalox Light och en pH höjande massa. Det kräver en del finess och direkt olämpligt på fel sätt. Håller även med om att humus försvårar järnrening med katalox light, humus gör det svårare vid allt typ av järnrening och inte minst vid katalytisk filtrering. Då är det inte fel att rena järn med fler än en teknik.
Då kalium är ett grundämne bildas det inte i filtermassan. Förhöjda värden skulle då indikerat att filtermassan antingen lagrat kalium från vattnet som den sedan släpper eller innehålla kalium från början som läcker. Varför detta hänt hos er behöver mer undersökning. Tråkigt att tillverkaren inte ville svara på era frågor på mässan, ofta är det väl stressigt och full rulle på dessa mässor så dom inte har tid med djupare diskussioner kanske. Jag förstår om ni slutat samarbeta med dom efter sådan bemötande dock, vi har själv liknande erfarenheter från andra leverantörer. Det är viktigt med starka relationer med sina leverantörer.

M mogge_73 skrev:
Du skrev: "pH-värdet är förvisso lågt, men balanseras till delar upp av alkaliniteten och hårdhet". Detta förstår jag inte riktigt.
Det jag menade med detta är ett pH-värde på 6,8 inte nödvändigt behöver vara ett stort problem. Man måste ta vattnets övriga egenskaper för att avgöra behov av pH justering. T.ex. då just detta vatten har en relativt hög alkalinitet är inte vattnet alls lika aggressivt som om alkaliniteten hade varit t.ex. 50. Hårdheten utger även en skyddade egenskap som kontrar korrosiva egenskaper från pH värdet. Så det jag pratade om var alltså inte balansen på just pH-värdet utan vattnet i sin helhet.

M mogge_73 skrev:
Jag tror att RSA skulle uppskatta att höra ditt förslag också?

Sen anser jag att man inte skall lägga egna värderingar i vad man ska och inte ska rena, det är upp till var och en. Man kan bara förklara vilka alternativ som finns, för och nackdelar med dom olika lösningarna, så att man själv kan fatta ett beslut.
Jag tycker att dom flesta saker man bör tänka på vid rening av detta vatten har tagits upp i våra inlägg. Men svarar gärna på frågor från både trådskaparen och andra medlemmar. Vill dock inte presentera något specifikt förslag själv av risk för jäv.

Men vill du diskutera mer ingående kring mina synpunkter kring tekniker i mitt förra inlägg kan det finnas värde i det också.

M mogge_73 skrev:
Med tanke på att vattnet har både högt uran-tal och högt klorid-tal, och även det förhöjda natrium-talet genom en ev. jonbytare så är min rek. rek. att titta på en lösning för hela huset som steg två.
Omvänd osmos för hela hushållet skulle vara det bästa i väldigt många fall men är av partiska och ekonomiska anledningar sällan det som tillämpas.


Försökte hålla mig kort och inte avgå från ämnet allt för mycket i detta inlägg men det är svårt. Vi brinner uppenbarligen båda två för vattenrening Mogge!
Ha en fortsatt fin dag och trevlig helg!
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Ja, det blev rent otrevligt när vi tog fram analyserna på mässan. Säljaren blev knäpptyst och sa att vi var tvungen att prata med ägaren.
Ägaren frågade bara om den tog bort järnet. Ja, svarade vi. Var på han svarade -då så! och vände sig om och gick. Ingen i montern tittade på oss efter det. <0,01 i kalium på råvatten och över gräns för otjänligt efter.
 
Tack för alla analyser och inlägg!

Jag fick tag på ett filter, Waterboss (JMS) 700 och installerade det till att börja med för att få bort kalk och järn/mangan. Det har fungerat mycket bra i över ett halvår. Följande värden fick jag efter filtret:
Järn, Fe <0,05
Magnesium, Mg <0,01
Kalcium, Ca 0,12
Mangan, Mn <0.02
Hårdhet tyska grader <0.02
Nitrat, NO3 20
Nitrit, NO2 0,43
Klorid, Cl 130
Natrium, Na 230

Under tiden har jag läst på och funderat på andra lösningar för att lösa resterande problem. Dricksvattenrenare (RO) i köket med separat kran är vi inte så intresserade av och en RO-anläggning för hela huset går på över 100 000 kr, vilket är en för stor investering i nuläget. Istället tänkte jag byta ut nuvarande filter mot en helt ny lösning...

- Hydropress (har redan den)
- Avsyrningsfilter för att höja pH
- Kombifilter för kalk, järn/mangan och uran (ecomix + uranmassa)
- Kolfilter för att ta bort Radon

Hoppas det ska ge mig ett bra drickbart vatten i hela huset, även helt utan Rodon och Uran..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.