Hej, ännu en golvvärmetråd.

Har ett relativt. Byggt hus (2013) där vi har en fristående friggebod med golvvärme, en kulvert går från huset ut till friggeboden.

Allt funkar bra i huset men i friggeboden är det iskallt. Känns nästan som det är kyla på...

Det är nån form av hemmabygge som tidigare ägaren satte ihop. Jag kan underhålla systemet så att allt funkar i huset men det verkar inte påverka golvvärmen i friggeboden.

Nån som har något tips, skickar med bilder där man dels ser rören som styr huset och där jag luftar systemet samt utrymmet intill där röret till friggeboden finns.

Bilden med vvberedaren är från friggeboden. Värmesystem med uppmärkta rör och ventiler i ett skåp, troligen för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röranslutningar och kablar i trångt utrymme, potentiell felkälla till kall golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeväxlare och rörkopplingar bakom pannan, hemmabyggd lösning för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med vattenberedare och rörledningar i ett hushålls utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Om det inte framgått så är jag total rookie och helt okunnig...)
 
H
Finns nog inget flöde ut tll friggan, blir det varmt i friggan om du stänger den röda ventilen i nedre högra hörnet på foto 1, hur många cirkpumpar har du, en för allt, är friggans slinga/or kopplade på fördelaren som är på foto 1
 
  • Gilla
Arkie
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Finns nog inget flöde ut tll friggan, blir det varmt i friggan om du stänger den röda ventilen i nedre högra hörnet på foto 1, hur många cirkpumpar har du, en för allt, är friggans slinga/or kopplade på fördelaren som är på foto 1


Det är väl en cirkpump på bild 4? Den röda/svarta. Då är det två, om inte den på bild 4 har med vv att göra.

På bild 2 så syns 2 hål som är markerade med 1 och 2, bakom den så finns en platta markerad med 3, den går till friggeboden, men det kommer väl från samma fördelare, tror jag. Men som sagt, lägenhetsmänniska, borde varit en högskoleutbildning i att bo i hus som jag skulle gått.
 
H
Bild 4 ser ut att vara för VV har du VVC då ? Om du kan utröna vilka som går till friggan ´, dom vita hattarna är inställning av flödet i slingorna, kolla så inte det är stängt eller för lite öppet, prova först att ta av de två hattarna som går tillfriggan.
Det sitter eb pigg under där som ska vara uppe, är den nere så är det stopp, kan knackas på med ett kniv/mejselskaft så brukar dom komma upp, sen trycka en 5-10ggr så den går lätt. Känn på slangen ut och kolla flödesmätaren, det tar säkert ett dygn innan värmen kommer i friggan. Med hatten kan du sedan ställa ett lagom flöde till en temp som passar dig
 
  • Gilla
Arkie
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Bild 4 ser ut att vara för VV har du VVC då ? Om du kan utröna vilka som går till friggan ´, dom vita hattarna är inställning av flödet i slingorna, kolla så inte det är stängt eller för lite öppet, prova först att ta av de två hattarna som går tillfriggan.
Det sitter eb pigg under där som ska vara uppe, är den nere så är det stopp, kan knackas på med ett kniv/mejselskaft så brukar dom komma upp, sen trycka en 5-10ggr så den går lätt. Känn på slangen ut och kolla flödesmätaren, det tar säkert ett dygn innan värmen kommer i friggan. Med hatten kan du sedan ställa ett lagom flöde till en temp som passar dig

Tack. Försökte få av de vita hattarna men vågade inte ta i (sett att det tipset funnits i flera trådar men trodde jag hade nån annan modell, nyare typ) men det är muskelkraft som gäller då?

Provade att vrida på röda vredet, oklar effekt än så länge. Verkar konstigt att den skulle vara stängd?
 
H
Om friggan kommer från fördelaren så blir det stopp på allting om den röda stängs det var mera om ifall friggans rör/slang kom från annat håll. Är det ingen av hattarna som rör sig när du försöker vrida någon. dom är gängade rakt ner om jag inte tänker fel,
vad visar flödesmätarna på röret ovanför, är det någon som är helt i topp,ta ett i närbild på en hatt och alla mätare
 
Bild 2 Ser ju ut som kulvertrören inte är kopplade?
 
VVS-installation med mätare, röda och vita reglage samt blå vred på en rörstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så menar du? De nedre större vita hattarna går att vrida på, men inte att med lätthet att få av, då behövs nog verktyg, rädd att ha sönder något.

Vred tillbaks det röda vredet nu då hördes tydligt att det flödade på, så antar att den var rätt från början.


H Hjulbent skrev:
Om friggan kommer från fördelaren så blir det stopp på allting om den röda stängs det var mera om ifall friggans rör/slang kom från annat håll. Är det ingen av hattarna som rör sig när du försöker vrida någon. dom är gängade rakt ner om jag inte tänker fel,
vad visar flödesmätarna på röret ovanför, är det någon som är helt i topp,ta ett i närbild på en hatt och alla mätare
 
Om bilden med vv beredaren är från friggeboden så kan ju vara den som ska styra värmen. Den lite roliga petflaskan ska väl vara någon slags expansionskärl då
 
  • Gilla
Arkie
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Bild 2 Ser ju ut som kulvertrören inte är kopplade?
Inte säker på hur du menar men i friggeboden är det förberett för att installera luft/vatten samt att lägga till exempelvis garage, kan vara nåt sånt du ser.
 
Vilken röra.. Hur lång är det till friggeboden?
Är slingan till friggan direkt från fördelaren?
 
  • Gilla
Arkie
  • Laddar…
V Vector skrev:
Om bilden med vv beredaren är från friggeboden så kan ju vara den som ska styra värmen. Den lite roliga petflaskan ska väl vara någon slags expansionskärl då
Ja precis, den behöver fyllas på ständigt, hemmasnickar lösning. Kan vv styra golvvärmen? Det leds ju inifrån huset från centralen och ut, utgår från att det därifrån golvvärmen kommer.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vilken röra.. Hur lång är det till friggeboden?
Är slingan till friggan direkt från fördelaren?
Jag har knappt kompetens att förklara känner jag. Det är 1.5 m mellan tvättrummet (där fördelaren är) och friggeboden
 
H
Det är bra dåligt flöde på slingorna 1 = 0L/min 2= 1L/min , 3= 1,5L/min , 4= 1,5 = 1,5/minut , vad som kan ses, lite tunt kanske men beror på slingornas längd. hattarna ska gå att gänga av eller skruva uppåt, dessa är inställning av flödet som avtecknar sig på att pinnen i glaset sjunker ner, då ökar flödet
 
  • Gilla
Arkie
  • Laddar…
Det är inte så att VV funkar som panna i friggeboden?

Bild 2 skrev de 1 å 2 dom hålen är ju kulverten å där vattet ska gå ut isåfall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.