Hej,

Vi är en familj med 3 barn som ska bygga hus. Bifogat ligger utkast på planlösning.

Vi tar gärna emot tips, tankar och idéer på planlösningen och saker vi bör tänka på som bygg-noviser.

Stort tack på förhand!

Mvh
Fredrik
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Vad är det för väderstreck?
Finns det utsikt, grannhus eller liknande som planlösningen bör ta hänsyn till?

Jag föreslår att ni läser på om tillgänglighetskrav för det ser inte ut som att badrummet på entréplanet uppfyller tillgänglighetskraven.

Gör inte entrén för smal, det är inte kul när folk står och köar i dörren för att komma in. Jackor på galge tar kring 60 cm och då ser det inte ut som att det blir mycket yta kvar att stå på.

Jag föreslår att ni ritar i något ritprogram så att det blir lättare att få exakta mått samt det blir lätt och snabbt att pröva olika planlösningar. Sketchup är populärt men det finns ju andra med kortare inlärningströskel även om de då inte klarar av lika mycket.
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Vänd på gången i trappan iallafall. Det är så sjukt störande att behöva gå över det blöta, skitiga hallgolvet för att komma till trappan.

Edit: kollade snabbt och trodde först entren bara var ett tak
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Vi har endast garageport för att komma in i vårat garage, och det är riktigt störande att behöva öppna den för att hämta småsaker. Och när man är ute och grejar i trädgården kan det bli många vändor in och ut.
Dessutom blir eran port väldigt bred om ni bara har en, så det blir mycket värme som slinker ut på vintern.

Så mitt tips (ett starkt sådant) är att sätta en vanlig dörr in till garaget, eller iallafall till förrådet om det endast blir bilförvaring i garaget.
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Ogenomtänkt att ha familjebadrummet med bastu inne i föräldrasovrummet.
 
  • Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
Finns plats på tomten för garage eller carport så skulle jag aldrig ta boyta för detta. Hellre ett I-lands rum som man kanske inte vet vad man ska göra med just nu. Även synd att paja en fasad med garagedörr.
Något vi har ångrat mycket och förmodligen kommer fixa är dörr ut till balkong från bad med bastu. Vi måste nu gå genom sovrum för att komma ut vilket är irriterande då vi har balkongen utanför bastun och badrummet.
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Gammelnörden
Min analys av huset och dess planlösning är att det i dess storlek känns som en herrgårdsbyggnad men invändigt saknar proportionerna, flödet och de representativa ytorna som dessa hus har. T ex ser det ut som om eftergifterna "tillgänglighetsmässigt" för köksön, ätit upp värdefull yta från vardagsrummet/matsalen som ser riktigt tajt ut. Den inre hallen känns därmed också förvirrande med en liten dörr int till det jättestora samvaro-vänliga köket, gömd bakom trappan och en tajt odefinierbar öppningen mellan väggar till matsalen/vardagsrum. Där man måste gå runt bordet mot ytterväggen för att ta sig till sofforna, eftersom eldstaden blockerar.
Sedan funderar jag på om arbetsrummet på bottenvåningen kunde flyttas upp till övervåningen i anslutning till master sviten? Eftersom det tycks finnas tillräckligt med sovrum iallafall och därmed ge mer utrymme på bottenvåningen.
Jag tycker också det synd att ambitionen att efterlikna en äldre typ av byggnad och dess klassiska symmetri har gått förlorad på baksidan.

Det skulle vara mkt intressant att få ta del av husets tänkta placering på tomten och eventuell insyn och utsikt, som tidigare nämnts.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden: arbetsrummet nere är väl för att uppfylla lagkravet på ett sovrum nere?
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Häftigt med sån jättekåk. 200kvm per plan är inte illa. Herrgårdskänsla verkligen men jag tror också att det skulle kunna göras lite luftigare.

Som någon sagt tidigare så att flytta upp kontoret och kombinera kontor och gästrum kan vara en bra idé.
Tycker också att det känns lite överkurs med tre matplatser så pass nära varandra. Jag skulle nog satsa på behålla endast det stora matsalsbordet. Ta bort det runda matbordet och låta köksön vara tillräcklig för att använda för käka frukost eller ta en enklare måltid vid. Hellre försöka omfördela så att vardagsrumsdelen får kännas lite luftigare.
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
hade personligen nog inte satt altandörrarna mot norr utan funderat på att dörr och uteplats el dyl mot öster...... och känns väldigt onödigt att det är garaget som får ligga mot syd.
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Ja en tomtkarta om förklarar varför huset är vridet som det är skulle nog hjälpa diskussionen också. Är det så att den bästa utsikten, (sjö eller liknande?) finns i norr där du klämt i en massa fönster?
Kanske vrida lite på huset i så fall och flytta ur matsalen till en stor fin punshveranda mitt på husets långsida mitt emot entrén :)
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Gammelnörden
"arbetsrummet nere är väl för att uppfylla lagkravet på ett sovrum nere?"
Ja, med den befintliga planlösningen så blir det ju oundvikligen så.

Jag provade att göra en planlösning utifrån hur jag hade förväntat mig att det det skulle se ut invändigt i ett så stort hus som detta i äldre, klassisk större prästgård- eller herrgårdsstil. Jag tänker mig i så fall att bottenplanets lagstadgade sovrum kan göras i efterhand där jag placerat matsalsmöblemanget.:)
Översiktsplan över ett hus med möblerad matsal, kök, vardagsrum och parkeringsplatser för två bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Stort tack för alla kommentarer! Otroligt uppskattat!

Utsikten är mot norr, därav altandörr och fönsterpartier. Sydläge är mot väg vilket gör det mest naturligt att ha garage på den sidan.

Vi uppdaterar planlösningen efter era tips och lägger upp den uppdaterade versionen så snart den är klar.

Stort tack än en gång!
 
Har ni rent fysiskt plats på tomten att göra en attefallstillbyggnad i samband med bygget? Eller är detta förbjudet i den lokala detaljplanen? I så fall får du bygga 15m² extra och bygga detta samtidigt som resten av huset men huset utan denna "tillbyggnad" måste fortfarande gå att få bygglov på (tillgänglighet mm).
 
  • Gilla
Fredrik001
  • Laddar…
Skulle vara intressant med tomtkarta, huset känns spontant vänt åt fel håll. Lås er inte till huset innan ni funderat på hur det gör sig bäst på tomten.

Personligen tycker jag att huset är feldisponerat, skulle valt mer genomgående planlösning och inte heller byggt in garaget i huset.

Vad är era prioriteringar, hur många ska bo där, vilka hobbies har ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.