Hejsan,

Jag och min sambo har köpt ett hus vårt första och vi skall bygga ut, vi har alltid bott i en hyreslägenhet och tyvärr inte så händiga av oss. ag undrar ni vet om det finns en guide man kan följa som förklarar vilka steg man skall tänka på , både gällande det administra sida samt vilken ordning och viktigt saker att tänka på . Jag tar emot så mycket hjälp som möjligt!

Samt jag blev ytterst oroad att vårt hus från 1945 innehåller blåbetong. Läste detta på ritningarna Betong 200E och Betong i balkar och plattor 325E Kan man söka upp vad detta menas med? När vi hade vår besiktningsman så skrapade han bara ett håll vid ventilationen och på detta sätt fastställde att det inte fanns blåbetong.

Tacksam för svar
 
Blåbetong i sig är inget dåligt byggmaterial. Om du är orolig för Radon så rekommenderar jag att göra en radonmätning.
(Borde i.o.f vara gjort innan försäljning men jag skulle ändå göra en egen långtidsmätning för att vara säker).
Om mätningen visar över gränsvärde kan ni söka bidrag för åtgärder.

Gällande utbyggnad så rekommenderar jag ett möte med kommunen (stadsbyggnadskontoret) för att diskutera era planer och vad de kräver i form av bygglov och liknande.

/M
 
  • Gilla
Fridha74
  • Laddar…
Balkar och platta innehåller knappast blåbetong. Blåbetong är ett poröst lätt material (det flyter). Det användes inte i konstruktioner där hög hållfasthet behövs.

Blåbetong finns inte, eller är ovanligt i hus från 40 talet, "storhetstiden" var på 60 talet, tills den förbjöds på 70 talet.
 
  • Gilla
Fridha74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.