Hej!
Jag upptäckte att det rinner brunt vatten innifrån yttertaket och blir så klart orolig. Särskilt eftersom det är minusgrader ute och allt annat är vit snö och is. Som nybliven husägare i nyrenoverat hus (av byggfirma) har jag ingen aning om vad det är, men en känsla av att det inte ska vara så. Någon som har en aning om vad det kan vara och hur jag ska åtgärda det? Som ni ser på bilderna verkar det komma på nåt sätt innifrån taket, under takpannor och hängränna. Upptäckte det enbart för att det blir bruna fläckar i snön. Taket är omlagt och tilläggsisolerat av byggfirma nyligen. Köpte huset i somras, men tror det började rinna nyligen. Har inte sett fläckarna i snön tidigare.
Tack för hjälp!
 
  • Yttertak med snö och is, brun fläck från vatten som rinner nerför vita hängrännan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunt vatten som läcker på vit snö, synliga skospår runt fläcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det läcker varm fuktig luft inneifrån ut till kallare delar där den kondenseras och bildar vatten.
Beroende på hur gammalt huset är, och vilken tätning i vägg o innertak. Det är ingen akut panik men man bör undersöka orsaken.
 
  • Gilla
Jämtlandsfjälla
  • Laddar…
Antingen kommer vattnet utifrån eller inifrån. Har du möjlighet att titta upp på vinden och se innertaket?
Finns det några takgenomföringar ovanför de bruna fläckarna? Köksfläkt? Avloppsavluftning? Om dessa skadas av t.ex. snö så kan det både läcka utifrån eller inifrån och kondensera under takpannorna.
 
  • Gilla
Jämtlandsfjälla
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Antingen kommer vattnet utifrån eller inifrån. Har du möjlighet att titta upp på vinden och se innertaket?
Finns det några takgenomföringar ovanför de bruna fläckarna? Köksfläkt? Avloppsavluftning? Om dessa skadas av t.ex. snö så kan det både läcka utifrån eller inifrån och kondensera under takpannorna.
Nej, det finns inga takgenomförändringar där. Blir till att försöka ta sig upp på vinden och försöka se hur innertaket är. Det är precis i hörnet av taket, så vi får se om det går att se ända dit från vinden.

Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.