År 1859 inträffade den största solstormen vi någonsin observerat. Den kallades på engelska för "the Carrington Event". Den ledde till en geomagnetiska storm med norrsken ner till ekvatorn. Som tur så var vi ännu så primitiva att endast telegraferna slogs ut då Idag är det lite annorlunda

https://sv.wikipedia.org/wiki/1859_års_geomagnetiska_storm

Jordens magnetiska fält var under så hårt tryck av solstormen att den trycktes ner i jordens atmosfär. Vi kan se på jordens magnetfält som en star trek sköld, som skyddar allt liv på jorden, förhindrar partikelstrålning från solen och rymden att ta sig ner att ge oss cancer och blåsa bort vår atmosfär, som den gjorde för Mars då dess interiör kyldes ner och Mars tappade sitt magnetfält.

Om en liknande storm skulle hända idag skulle all modern teknik slås ut. Alla datorer, alla transformatorer, alla värmepumpar, all elektrisk infrastruktur, tänk om det bara försvinner. Vem klarar sig utan el i 4-10 år? För ungefär så länge skulle det ta att reparera skadorna i USA.


Jag är nu ingen prepper utan tittar på den här kanalen för jag gillar astronomi och fysik, men jag kom att tänka på det här forumet då jag såg denna video. Det får en att undra vad kan man göra. Det enda skyddet vi har är att stänga av allt elektriskt, tack vare solobservationer kan vi ha 17 timmar på oss. Räcker det? Jag tror inte det räcker på samhällsnivå, hemma springer man till huvudbrytaren men även om man skyddar sitt hus genom att stänga ner allting, vad hjälper det om resten av samhället slås ut.

Det finns såvitt jag vet inga regeringar som har några planer för detta. Att på några timmar stänga ner alla kraftstationer, och alla satelliter. Ja även sjukhusen måste stängas ner för annars far all utrustning och tänk på patienter på respirator eller annan livsuppehållande utrustning.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Menar du att alla kraftledningar, lågspänningsnät och ledningar i byggnader skulle försvinna?
 
Nej?

EDIT:
OK jag ser din signatur och du har aspberger, och du reagerar förmodligen på att jag skrev att infrastrukturen skulle försvinna. Detta är inte meningen att det ska tolkas bokstavligen.

Vad jag menar med "försvinna" är att all utrustning mellan ledningarna går sönder, så på det viset "försvinner" infrastrukturen rent praktiskt sett. Själva ledningarna är kvar, men det är en klen tröst i sammanhanget.
 
Redigerat:
Uundrar hur stora skador det skulle bli på t ex transformatorstationer? Hur skyddade är dom mot överspänning/överström i dag? Skulle lindningarna brinna upp/kortslutas bortom räddning, eller skulle det i de flesta fall räcka med enklare reparationer?
Prylarna håller ju (oftast) för åsknedslag i dag, men det kanske är svårt att jämföra?
 
Stommen i elnätet tror jag skulle hålla, men allt med "intelligens" skulle gå.
Jag tror inte det räcker med att stänga ner, en rejäl EMP dödar nog allt som inte är tillräckligt skärmat.

Jag borde börja peppa :thinking:
 
useless useless skrev:
Uundrar hur stora skador det skulle bli på t ex transformatorstationer? Hur skyddade är dom mot överspänning/överström i dag? Skulle lindningarna brinna upp/kortslutas bortom räddning, eller skulle det i de flesta fall räcka med enklare reparationer?
Prylarna håller ju (oftast) för åsknedslag i dag, men det kanske är svårt att jämföra?
Beror på hur stor massutkastning det är. Koronamassutkastningar händer hela tiden men vi är skyddade tack vare magnetfältet, vi ser resultatet som norrsken då laddade partiklar från solen leds ner till atmosfären vid polerna.

Men om en till händer som är lika stor eller större som i 1859 då överväldigas magnetfältet och det kommer vara kraftfullt nog att slå ut även skyddade transformatorer om dom inte stängs av. Som skrevs ovanför kanske det inte heller räcker om det är tillräckligt stark EMP effekt (eller kanske han bara syftar på elektronik).

Förresten i 2012 inträffade en massutkastning av likadan magnitud men som tur var riktades den inte dit jorden befann sig i den stunden. Så dom händer.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nu har jag inte sett ovanstående film, men tänkt tanken att vid en sådan händelse borde problemen i alla fall inte drabba hela världen iom att i alla fall halva är vänd åt andra hållet. Därmed tänker jag att det inte är tillbaka till 1700 för hela jorden, någon del kan producera grejer till resten. Alltså inskränker det sig till att klara sig i något år eller så. Det klarar jag.
 
När det händer så kommer ju GPS-satelliterna att slås ut, hur fasen skall jag då hitta dit jag seglar på havet? Får öva mer med sextanten.
 
Helt klart en risk värd att beakta.

Skall man vara ansvarig för navigation på långa sjöresor utom synhåll för land då behöver man ha sextant och kronometer och logg och en bra deviationskorrigerad kompass och förmågan att använda dem.
GPS systemet styrs av amerikanska armeen och kan stängas av när som helst. Det kan också haverera när som helst rent tekniskt. Eller delvis störas ut av någon som är osams med USA.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
GPS systemet styrs av amerikanska armeen och kan stängas av när som helst. Det kan också haverera när som helst rent tekniskt. Eller delvis störas ut av någon som är osams med USA.
I dag är faktiskt den risken bortbyggd i och med europeiska Galileo.
 
A
Emp är farligt för avstängd elektronik, men det är nog klokt ändå att dra ut sladdarna ur vägguttagen för att minska risken för överspänning från elnätet.
 
Jag skulle klara mig ganska bra är jag övertygad om. Jag lever normalt utan indragen el.

Utöver det satsar jag stort på självhushållning som är min hobby. På matfronten ligger jag bra till, både med djur och grödor.

Prepping är egentligen ett ganska nytt ämne för mig men jag har märkt att prepping och självhushåll ofta går hand i hand.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.